Meta presteert beter dan TikTok in prestaties van mobiele advertenties na veranderingen in Apple’s ATT
29 april 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Meta presteert beter dan TikTok in prestaties van mobiele advertenties na veranderingen in Apple’s ATT

Meta stoot TikTok van de troon in een analyse van mobiele mediaplatformen in de navolging van de Apple’s SKAN implementatie. Dat blijkt uit een nieuw rapport van analyse- en attributieplatform AppsFlyer.

Tussen de maanden juli en december 2021, opereerde Meta op een grotere schaal dan alle andere mediabronnen. Daarbij liet Meta de hoogste kwaliteitssignalen zien voor in-app engagement binnen de non-gaming apps en in-app aankopen voor zowel de gaming als non-gaming apps.

Ondertussen zakte TikTok naar de tweede plaats in de gaming sector. De sociale video app scoorde vijfde op de lijst van non-gaming apps. Google scoorde derde op de ranking van non-gaming apps en liet sterke prestaties zien in de categorie ‘cultuur’.

De klim naar de top die Meta maakte, laat zien dat het bedrijf zijn interne systeem goed aanpast op SKAN en de resultaten voor adverteerders op het platform verbetert na de komst van de App Tracking Transparency update die Apple in juni 2021 doorvoerde.

Wat betekent SKAN?

SKAN, ook bekend als StoreKit Ad Network, is een privacy-gericht API van Apple dat adverteerders helpt om activiteiten rondom een advertentie te meten, zoals impressies, kliks en app-installaties.

Sinds Apple vorig jaar zijn App Tracking Transparency (ATT) introduceerde, zijn de mogelijkheden voor het analyseren en meten van advertentieprestaties beperkt. Als een van ‘s werelds grootste platformen voor mobiele advertenties, is Meta bijzonder hard geraakt door de ATT-aanpassingen. De meeste gebruikers staan namelijk niet toe dat hun gedrag wordt getraceerd.

Dankzij veranderingen aan het targeting systeem die Meta in oktober doorvoerde, kan het bedrijf zich inmiddels beter aanpassen aan de privacyregels, blijkt uit het rapport van Apps Flyer.

Gevolgen van de ATT update

“Ondanks zijn goede SKAN ranking, blijft Meta tegen een grote uitdaging aanlopen na de komst van ATT”, beweert het Appsflyer rapport. “Vóór ATT, domineerde de social media gigant de iOS rankings vanwege zijn enorme schaal en topkwaliteit. In de nieuwe realiteit is het volume op het platform veel lager dan voor ATT. Het volume afkomstig van iOS-gebruikers die akkoord gaan met het delen van data compenseert niet voldoende, aangezien de meeste gebruikers niet akkoord gaan.”

Hoewel de ATT vooral effect had op iOS-apps, hadden de privacy-gerichte veranderingen ook een impact op Android. Zo verplaatste 25% van het totale budget van iOS naar Android.

“De Gaming sector in zowel iOS als Android rankings lieten de meeste fluctuaties zien. Deze mediabedrijven waren ooit hypergefocust op analyses van gebruikersdata. Na de komst van de verscherpte privacyregels moesten zij hun algoritmes volledig opnieuw schrijven. Sommige mediabedrijven reageerden snel, maar anderen hebben nog altijd veel problemen. Dit zorgt voor veel instabiliteit in de rankings”, concludeert AppsFlyer.

Voor het onderzoek analyseerde AppsFlyer 610 mediabronnen, 25 miljard app-installaties en meer dan 18.000 apps gedurende de periode van juli tot december 2021. De SKAN Index omvat ongeveer 240 miljoen postbacks van meer dan 1800 apps en 32 mediabronnen.

Bron: MarketingDive

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!