Met de nieuwe Google multisearch functie kun je beeld en tekst te combineren in één zoekopdracht
Google Multisearch is de nieuwste innovatieve zoekfunctie van Google. De functie maakt het mogelijk om op basis van een afbeelding te zoeken en tegelijkertijd tekst toe te voegen aan de zoekopdracht. Google beweert dat zoekers ‘verder kunnen gaan dan de zoekbalk en vragen kunnen stellen over wat ze zien’.
Wat is Google multisearch
Met Google multisearch kun je de camera van je telefoon gebruiken om op basis van een afbeelding te zoeken, ondersteund door Google Lens. Vervolgens kun je extra tekst toevoegen aan de zoekopdracht. Google gebruikt vervolgens zowel de afbeelding als de tekst om je de juiste zoekresultaten te laten zien.
Hoe werkt Google multisearch?
Je gebruikt multisearch als volgt:
- Open de Google app op Android of iOS
- Klik op het Google Lens icoon aan de rechterkant van de zoekbalk
- Richt de camera op iets waar je meer over wilt weten of selecteer een opgeslagen foto
- Swipe omhoog in de zoekresultaten en tik op de ‘+ Add to your search’-knop. In dit venster kun je tekst toevoegen aan je visuele zoekopdracht.
Onderstaande afbeelding laat precies zien hoe Google multisearch werkt:
Hoe kun je Google multisearch gebruiken?
Volgens Google kan de nieuwe functie helpen om je zoekopdrachten specifieker te maken. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken in de volgende situaties:
- Maak een screenshot van een mooie oranje jurk. Voeg aan de zoekopdracht de tekst ‘groen’ toe om de jurk in een andere kleur te vinden
- Maak een foto van je eettafel en voeg de zoekopdracht ‘salontafel’ toe om een bijpassende tafel te vinden
- Maak een foto van je rozemarijnplant en voeg de tekst ‘verzorgingsinstructies’ toe
De nieuwe functie kan vooral handig zijn voor zoekopdrachten waarbij je moeilijk in woorden kunt omschrijven waar je naar op zoek bent. Door de afbeelding en tekst te combineren in één zoekopdracht, is Google mogelijk beter in staat om een relevant resultaat te laten zien.
MUM nog niet beschikbaar in multisearch
In een blogpost over de komst van multisearch laat Google weten dat de functie mogelijk wordt gemaakt dankzij ‘de laatste vorderingen op het gebied van artificial intelligence’. De technologie maakt het mogelijk om de wereld om ons heen te begrijpen op een natuurlijke en intuïtieve manier. Google geeft aan nog op zoek te zijn naar manieren waarop de functie kan worden versterkt met MUM, het nieuwste AI-model in Google search. Dit moet de resultaten nog verder verbeteren.
Waarom is dit belangrijk?
Nu Google nieuwe manieren introduceert om te zoeken, kan dat ervoor zorgen dat klanten de content op je website op een andere manier bekijken. Dit kan op zijn beurt een impact hebben op het conversiepercentage van je content en hoe een klant zich door de koopcyclus beweegt.
Bron: Search Engine Land