Hoe pak je de marketing en verkoop van een boek aan?

Stelling van deze week: ‘Het heeft geen zin om je in deze tijd nog te focussen op traditionele media, zoals TV, radio en kranten.’ 

Martijn en Tonny zijn het beide oneens. Hoewel traditionele media misschien niet altijd de beste manier is om je boodschap over te krijgen, voegt het altijd iets toe. 

We hebben een vraag gekregen die hierop aansluit:

“Goedemorgen. Ik ben Diana Jansen. Ik ben fiscaal advocaat bij Tax Studio in amsterdam. Ik heb een boek geschreven over belastingen. Het heet: ‘Winnen van de Belastingdienst doe je zo’. Vanochtend zijn er een aantal exemplaren bij mij op kantoor afgeleverd. Ik wil het boek ook online gaan verkopen. Jullie zijn natuurlijk experts op dat gebied en jullie hebben zelf ook een boek geschreven. Ik ben heel benieuwd hoe jullie de online marketing en verkoop van dat boek aanpakken. Alvast dank!”

Tonny verwacht dat de titel een verkeerde doelgroep aantrekt. Dat is misschien niet de allerleukste tip om te horen als het al gedrukt is, maar het is wel een belangrijke. 



Eigen beheer of een uitgever?

Wanneer je een boek gaat verkopen, moet je een aantal keuzes maken. Geef je het in eigen beheer uit? Ga je de verzending zelf doen? 

Wij kennen ook ondernemers die dat hebben gedaan. Ze hebben zelf ergens voorraad liggen. Ook kun je kiezen om het op een centrale plek neer te leggen, zoals wij bij het Centraal Boekhuis. Om daar gebruik van te maken, moet je wel zijn aangesloten bij een uitgever. Of je moet zelf uitgever worden. 

Als je bent aangesloten bij Centraal Boekhuis, komt je boek ook in webshops als Bol.com terecht. Ook is de kans groter dat het bij boekwinkels komt te liggen. 

Naast dat we ons boek via Centraal Boekhuis aanbieden, verkopen we het ook zelf. Vanuit onze betaalpagina’s hebben we een koppeling gemaakt met de leveringen van Centraal Boekhuis. Want wie kan onze boeken het beste verkopen? In onze ogen zijn wij dat zelf.

Het kan wel degelijk nut hebben om een uitgever in de hand te nemen. Een uitgever begeleidt jou tijdens het proces. Bijvoorbeeld bij het ontwerpen en redigeren van het boek. En een uitgever denkt met je mee over een goede titel.

In onze beleving heeft een uitgever niet zozeer toegevoegde waarde bij de verkoop van je boek. Het kan werken om gebruik te maken van een uitgever met een groot klantenbestand. Maar negen van de tien keer kom je bij zo’n uitgever niet zomaar binnen als je nog geen naam hebt opgebouwd. En als je dat al wel hebt, zorgen zij alleen dat het gedrukt wordt. Dan zul je zelf alsnog voor de achterban moeten zorgen. 

Voor de online marketing van je boek maakt het dus niet zoveel uit of je een uitgever hebt. 

Begin bij je doelgroep

Wij raden aan om altijd te beginnen met je doelgroep. Voor wie schrijf je het boek? Kijk vervolgens of je die doelgroep al hebt. 

Heb je al een achterban? Maak dan een verkooppagina, stuur een mailing uit en je bent klaar. 

En heb je nog geen achterban? Dan kun je verschillende dingen doen om die doelgroep alsnog te bereiken. Je kunt een advertentie in de krant zetten of een TV-reclame maken. Maar dan geef je van tevoren veel geld uit, terwijl je nog helemaal niet weet of het boek verkocht gaat worden. 

Er zijn gelukkig ook makkelijkere manieren. Kijk eens naar wie jouw doelgroep op dit moment al wel bereikt. Is er iemand in de markt die precies jouw doelgroep al heeft? En is diegene misschien te charteren voor een samenwerking om jouw boek te lanceren?

Hoe bereik je jouw doelgroep?

Om meer mensen te bereiken met ons boek, zochten we naar mensen die dezelfde achterban hadden. We benaderden zoveel mogelijk mensen waarvan we dachten dat ze een relevante doelgroep hadden. Zo stuurden we ons boek naar meer dan 100 mensen. Sommige van hen waren grote influencers, maar er zaten ook een heleboel kleine influencers tussen. 

Als je al een wat grotere naam hebt opgebouwd, zijn mensen misschien sneller geneigd om je te promoten. Maar dat is niet altijd het geval. Maak sowieso een gebaar naar die mensen. Bedenk wat je voor hen kunt doen. Uiteraard stuur je het boek op. Maar vertel ook wat voor impact je wilt maken en waarom het boek anders is dan andere boeken die al geschreven zijn. 

Wanneer je het zo aanpakt, laat je iemand zien dat jouw boek nuttig is voor hun klantenbestand en volgers. Je zorgt dat ze het willen promoten. Dat zijn de beste samenwerkingspartners. Daar wil je naar op zoek gaan. Hoe kun je mensen vinden die het boek uit zichzelf al zouden willen promoten?

We krijgen regelmatig pakketjes binnen met een berichtje erbij: ‘We zouden het heel fijn vinden als je hier iets over zou posten.’ Normaal zouden we dat best doen, maar zodra we het idee krijgen dat mensen er bewust om vragen, is die intentie er opeens niet meer. Zorg daarom dat mensen het uit zichzelf willen delen. 

Het doel van je boek

Nadat je je doelgroep hebt vastgesteld, is het verstandig om na te denken over het doel van je boek. Wil je dat het klanten voor je belastingkantoor oplevert? Of wil je van het boek zelf  zoveel mogelijk exemplaren verkopen?

Wij schreven ons boek destijds als kennismakingsproduct voor de IMU. Mensen die het boek kopen, leren ons beter kennen. Ze raken bekend met onze materie en krijgen veel waardevolle informatie. Hierdoor weten ze: ‘Als ik meer met online marketing wil doen, ga ik naar IMU’. Dat is het doel van ons boek.

Daarom kozen we er in eerste instantie voor om het boek gratis weg te geven. Mensen hoefden alleen de druk- en verzendkosten te betalen. Dat werkte heel goed voor ons. Inmiddels geven we het niet meer gratis weg. Ook nu werkt het nog steeds heel goed. 

Pas je strategie aan op je doel

Je marketingstrategie is sterk afhankelijk van het doel van je boek. Zet je een boek in om klanten te werven, dan pak je marketing op een andere manier aan dan wanneer je simpelweg zoveel mogelijk resultaten wilt verkopen. 

Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat ons boek bovenaan staat bij Bol.com. Als dat geen onderdeel was geweest van onze strategie, hadden we het überhaupt niet op Bol.com gezet. Verkopen via Bol.com levert ons namelijk amper winst op. Maar doordat het op Bol.com staat, trekken we een hoop nieuwe klanten aan. Het staat bovenaan en dat wekt autoriteit op. Daardoor blijven mensen het kopen. 

Waar wil jij jouw boek in de hitlijsten hebben? Als het om een zakelijk boek gaat, kun je ervoor kiezen om volledig te focussen op Managementboek. Je verkoopt de boeken niet zelf, stuurt mensen ook niet naar Bol.com, maar verwijst iedereen naar Managementboek. En allemaal in dezelfde periode. Zo pak je daar de nummer 1 positie. 

Precies deze strategie volgde Tonny met zijn eerste boek: Doelgerichte SEO. Hij had er niet eens heel veel verkopen voor nodig. Hij moest 800 sales maken om de nummer 1 positie te veroveren. 

Focussen op platformen als Bol.com of Management boek is dus een van de manieren om je boek in de markt te zetten. Aartjan van Erkel heeft er zelfs een programma voor, waarin hij je leert hoe je de nummer één bestseller op Managementboek wordt. Als je het programma koopt, helpt hij je waarschijnlijk ook om het te promoten. Ook dat is een vorm van investeren in je boek. 

Een andere manier om te zorgen dat je boek op nummer één komt te staan, is affiliates  aantrekken. Geef ze zoveel dat je er zelf bijna bij inschiet. Zo is de kans groot dat ze extra moeite doen om jou te promoten, waardoor jij sneller die eerste positie bereikt. 

Als je boek eenmaal in de hitlijsten staat, geeft dat ontzettend veel autoriteit. Bij een volgend boek kun je vervolgens wél die uitgever of partner aansluiten die je graag zou willen hebben.

Advertenties draaien voor je boek

Los van alle strategieën die specifiek voor een boek van toepassing zijn, kun je er altijd voor kiezen om advertenties te draaien. Dat doen wij nog steeds voor ons boek. Op deze manier verkopen we 500 boeken per maand. 

In totaal is ons boek nu ruim 30.000 keer verkocht. Daarvan verkochten we er 15.000 tijdens de eerste lancering. Die eerste piek kwam vanuit onze mailinglijst en affiliates. 

Sindsdien zijn er dus nog eens 15.000 boeken verkocht en dat gaat allemaal via advertenties. Daar heb je geen mailinglijst of autoriteit voor nodig. Dat zijn gewoon video’s naar een koude doelgroep. 

Tijd voor de lancering

Nu we het hierover hebben, begint het bij ons weer te kriebelen om een lancering te plannen. Dat doe je als volgt. 

Je hebt dus een boek geschreven. In plaats van dat je het meteen op je website zet, plan je het lanceermoment van tevoren in. Je gaat door de hele markt om iedereen het boek op te sturen, belafspraken te plannen, mensen mee uit eten te nemen, dozen chocola op te sturen en alle mediamomenten in één week in te plannen. 

Tonny deed dat bijvoorbeeld door een gastwebinar aan te bieden aan Managementboek. Hij gaf zijn SEO training in de week dat hij zijn boek lanceerde. Zo kun je een hele week vol plannen met mediamomenten. 

Tijdens onze lancering gebruikte we onze eigen lijst en een aantal grote affiliates. Dat is niet zomaar voor iedereen te kopiëren als je nog net begint. Maar als je kleiner bent en het lukt niet om 15.000, maar 150 boeken te verkopen, dan kan dat ook al een enorme impact hebben op je business.