arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is Google Pagerank?

Google Pagerank

Pagerank, ook wel Google Page Rank (GPR) genoemd, is een cijfer wat Google jouw website geeft.

Pagerank is vernoemd naar een van oprichters van Google (Larry Page) en is van oudsher een belangrijk onderdeel van het algoritme wat webpagina’s beoordeelt.

Hoe werkt Pagerank?

Pagerank geeft een URL (pagina, document of afbeelding) een cijfer op basis van de backlinks naar dat item toe. Hoe gewichtiger of relevanter de link is, hoe zwaarder deze meetelt voor de uiteindelijke score. Krijg je een backlink van een grote toonaangevende website op jouw vakgebied, dan weegt deze zwaarder dan een van de buurvrouw die net haar eigen webshop is begonnen.

Pagerank werkt anders dan linkjuice. Je geeft het niet door als je vanaf jouw pagina naar andere URL’s linkt, maar het blijft verbonden met jouw eigen URL.

PageRank was altijd een rapportcijfer van 0 tot 10. Deze werd alleen bepaald door het aantal en de waarde van je backlinks. Google zelf hanteerde achter de schermen echter een eigen PageRank tussen 0 en 10.000 en keek daarbij naar meerdere factoren. Het rapportcijfer werd logaritmisch opgebouwd. Het was zodoende makkelijker om van 1 naar 2 te gaan dan van 6 naar 7.

Waar zie je jouw PageRank?

PageRank is tegenwoordig niet meer te achterhalen, omdat Google deze informatie heeft verwijderd uit de toolbar. Mogelijk ook omdat het totale algoritme zo compleet veranderd is door de jaren heen, dat het nu voor jouw uiteindelijke plek op de zoekresultatenpagina (SERP) minder belangrijk is geworden. Tegenwoordig kun je wel verschillende SEO tools gebruiken om je domeinautoriteit en linkautoriteit te achterhalen.

De originele PageRank formule is door de Google oprichters beschreven in hun paper “The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine”.

Hoe werkt Pagerank nu?

In de tijd van BackRub (de voorloper van Google) bestond het web uit ongeveer 10 miljoen documenten. Inmiddels zijn we meer dan 20 jaar verder in de evolutie van Google en heeft Google meer dan 130 triljoen webpagina’s geïndexeerd. Hoewel backlinks nog steeds belangrijk zijn, is Google erin geslaagd om een veel ingenieuzer algoritme te hanteren voor de indexering van webpagina’s.

Om de relevantie van een webpagina te bepalen, wordt er naar veel meer factoren gekeken dan enkel de zoekwoorddichtheid. Om de populariteit van een pagina te bepalen, is

Google geëvolueerd door niet alleen te kijken naar het aantal backlinks, maar onder andere ook naar de kwaliteit en spreiding van deze links, social media shares, reviews, check-ins, interactie op je website, klik- en bezoekersgedrag maar bijvoorbeeld ook naar de samenhang van alle webpagina’s binnen je website.