arrow_drop_up arrow_drop_down
Link juice

Link juice; hoe werkt dat?

Linkjuice kun je zien als het ‘lekken van waarde’ van de ene pagina naar de andere. Zowel backlinks als interne links geven SEO-waarde door aan de pagina's waar ze naar verwijzen in de vorm van linkjuice. 

Hoe werkt linkjuice?

Wanneer je bijvoorbeeld 10 (follow) linkjes op je homepage plaatst dan lekt je homepage linkjuice naar de 10 achterliggende pagina’s. Wanneer deze 10 pagina’s ieder op zich ook weer naar 10 pagina’s linken dan dan wordt de linkjuice nog verder doorgegeven aan de 100 achterliggende pagina’s.

Wij noemen dit ook wel 'Champagne SEO'. Net als bij de champagnetoren blijft er wel op ieder niveau wat linkjuice hangen. Link je van pagina A naar pagina B en van daaruit weer door naar pagina C en dan zal pagina C wel minder linkjuice ontvangen dan pagina B.

Link juice - Champagne SEO

De pagina’s waar de meeste linkjuice naar doorsijpelt zullen de meeste waarde krijgen. Dit geldt zowel voor interne als externe links al zijn externe links (backlinks) veel krachtiger. Een backlink wordt namelijk gezien als een stem van iemand anders op jouw website en een interne link als een stem op jezelf.

Krijg je dus meer backlinks naar je website dan je concurrent dan zal je ook meer linkjuice krijgen en zelf een hogere autoriteit krijgen zoals je hier ziet:
Backlinks en linkjuice

Link juice verdelen?

Daarnaast wordt linkjuice verdeeld over het aantal uitgaande links op een pagina. Wanneer je een backlink ontvangt van een pagina die enkel en alleen naar jouw pagina linkt dan zal je 100% van de door te geven linkjuice ontvangen.

Wanneer er naast de backlink naar jouw website nog 9 andere backlinks op de pagina van de afzender voorkomen dan zal de linkjuice verdeeld worden. Om het rekenvoorbeeld maar simpel te houden betekent dit dat je slechts 10% van de door te geven linkjuice ontvangt.

Link juice verdelen

Follow en No follow

Het is hierbij wel belangrijk dat een backlink door Google gevolgd mag worden. We maken bij links van de ene webpagina naar de andere namelijk onderscheid in (do)follow en No follow links. Follow betekent dat Google op de link mag ‘klikken’ en de content die er achter zit mag indexeren. Bij follow wordt er dus ook linkjuice doorgegeven.

No follow betekent dat Google de link niet mag volgen en de achterliggende pagina niet via die betreffende link mag indexeren. Google moet de link dus negeren en enkel zien als gebruiksobject, niet als ranking factor. Er wordt zodoende ook geen linkjuice verstrekt en dus draagt de link niet bij aan de achterliggende pagina. Je kunt een No follow link maken door er de tag “rel="No follow” aan toe te voegen in de html code. Hier zie je een gewone link en een link die voorzien is van deze tag:

< a href="https://imu.nl">website van de IMU
< a href="https://imu.nl" rel="No follow">website van de IMU

No follow is oorspronkelijk in het leven geroepen als middel tegen linkspam. Wanneer je bijvoorbeeld een blogbericht hebt met tientallen reacties dan staat daar per reactie ook veelal de website van de schrijver van de reactie bij. Wanneer die linkjes allemaal gevolgd zouden worden dan dat zou betekenen dat je blog leegloopt aan linkjuice (en daardoor minder gaat ranken) en een hoge spamscore krijgt.

PageRank sculpting

Voorheen gaven webmasters uitgaande links vanaf hun website daarom een zogenaamde ‘No follow tag’ mee om te voorkomen dat zij hun linkjuice teveel zouden verspreiden. Ze wilden zodoende alle linkjuice te verdelen over slechts enkele links die zij relevant vonden.

Dit principe werd PageRank sculpting genoemd. Dat principe is inmiddels echter achterhaald. Google verdeeld de linkjuice over alle uitgaande links, ook al zijn deze als No follow gemarkeerd. Het enige verschil is dat de No follow links de linkjuice in dit geval niet ontvangen. Probeer het aantal uitgaande links vanaf je webpagina’s dus wel te beperken, ook al staan deze op No follow.


Follow en no follow