arrow_drop_up arrow_drop_down
Goede domeinnaam kiezen (SEO)

Goede domeinnaam kiezen

Een domeinnaam (ook wel domein) is het adres waarop iemand je website kan bezoeken. Een domeinnaam verwijst veelal naar een IP-Adres, dit is het adres van de server waarop je website bestanden staan opgeslagen. Een voorbeeld van een domeinnaam is imu.nl. Dit is tevens ook de website waarop jij je nu bevindt.

Een goede domeinnaam is maakt een groot verschil voor het succes van je online marketing strategie. In dit artikel geven we je daarom enkele tips over het kiezen van een domeinnaam voor zowel Google (SEO) als voor andere facetten van je online strategie.

Keywords in je domeinnaam voor Google?

Kun je beter in Google scoren als je gewenste zoekwoord voorkomt in je domeinnaam?

Het korte antwoord: Jazeker!
Het lange antwoord: Ja, nog wel maar het zal steeds minder belangrijk worden.

Sinds de zogenaamde EMD (Exact Matching Domain) update van Google, kijkt Google minder naar de exacte keywords in je domeinnaam bij het plaatsen van je website in de zoekresultaten. Voorheen was dit wel het geval en was het dus makkelijker om met een domeinnaam als www.internetmarketinguniversiteit.nl gevonden te worden op de term 'internet marketing', omdat deze woorden in de domeinnaam zaten.

Na onze overstap op imu.nl hebben wij echter onze toppositie op het woord 'internet marketing' gewoon vast weten te houden. Het is dus zeker geen onmisbare factor voor SEO.

Het is logisch dat Google minder waarde hecht aan de woorden die in je domeinnaam voorkomen, want objectief gezien zeggen de woorden in een domeinnaam niets over de kwaliteit van de website op die domeinnaam. Iemand met een perfecte domeinnaam maar een waardeloze website zou theoretisch gezien niet beter moeten scoren dan iemand met een waardeloze domeinnaam maar een perfecte website.

Backlinks naar je domein

De keuze voor een bepaalde domeinnaam mag dan tegenwoordig minder directe invloed meer hebben op je SEO, maar is ook sprake van indirecte invloed. Bijvoorbeeld bij backlinks.

Zodra andere websites een backlink plaatsen naar jouw website, is de kans groot dat ze de naam van jouw website klikbaar maken naar jouw URL. Dit zorgt ervoor dat de zoekwoorden die in je domeinnaam voorkomen vaak als 'anchortext' (de klikbare tekst) gebruikt zullen worden. In dat opzicht was internetmarketinguniversiteit.nl voor ons relevanter dan imu.nl

Dit geeft extra relevantie voor die termen door aan jouw website in de ogen van Google, waardoor de kans verhoogt dat ze je op deze zoekterm zullen plaatsen in de zoekresultaten.

Wat is een goede domeinnaam?

Het zal meer en meer gaan om de kwaliteit van de website en niet meer zozeer om de juiste domeinnaam. Dat is goed nieuws want dat betekent dat je een domeinnaam kunt kiezen die goed bij je past en waar je zelf enthousiast van wordt in plaats van een domeinnaam die niet lekker voelt of klinkt maar toevallig de juiste woorden bevat…

Kies een domeinnaam die:
  • De lading van je website dekt
  • Makkelijk te onthouden, uit te spreken en te spellen is
  • Niet te lang is (daarom zijn wij naar imu.nl overgestapt)
  • Een sterke merknaam is (dat kan heel goed jouwnaam.nl zijn)
  • Jou als ondernemer enthousiast maakt om er iets bijzonders mee te doen

Domeinnaam voor je webshop

Voor een webshop kan het handig zijn om woorden als shop, winkel, bestellen, kopen etc. in je domeinnaam te verwerken. Daarmee ben je namelijk zeer relevant voor de koopgerichte zoekopdrachten en geef je tevens een duidelijk beeld aan je bezoeker van de bedoeling van je webshop.

Iemand die zoekt op ‘grasmaaier kopen’ zal wellicht eerder op grasmaaiershop.nl klikken dan op tuinplezier.nl. Coolblue is daar ook ooit begonnen. Zij begonnen met tal van niche webshops zoals laptoptasshop.nl, rugzakcenter.nl en blenderstore.nl.

Dit zijn niet zozeer keywordrijke domeinen zonder inhoud die door de EMD-update van Google worden afgestraft. Iedere satellietwebsite is in dit geval namelijk een business op zich en bevat ook een eigen kwalitatieve inhoud. Pas toen Coolblue groot genoeg was om hun overkoepelende merk naar voren te schuiven hebben ze alle losse websites samengevoegd tot wat nu Coolblue.nl is.

Keyword in je domeinnaam voor SEO

Domeinnaam extensie

Wanneer je een Nederlandstalige website hebt dan raden we je aan om sowieso een .nl domeinnaam te gebruiken. Registreer de .com ook zodat je concurrent er niet mee aan de haal gaat, maar werk louter met de .nl extensie.

Wanneer je een Engelstalige website hebt werk je uiteraard ook met de .com variant. Heb je een Duitse website? Kies dan .de, voor een Franse website .fr enzovoorts. Denk bij een extensie altijd aan de logica en vermijd minder gangbare extensies zoals .biz, .eu, .tk en dat soort dingen.

Domeinnamen met streepjes...

Een domeinnaam zonder streepjes werkt veelal beter dan een domeinnaam met streepjes. Daar komt bij dat je feitelijk gezien een concessie doet door een domeinnaam met streepjes ertussen te claimen aangezien je dit vaak alleen doet als de domeinnaam die je eigenlijk wilde al bezet was...

Met een domeinnaam met streepjes of een andere spelling van het domein dat je eigenlijk wilde hebben promoot je onbewust altijd je concurrenten omdat veel mensen van nature de meest logische domeinnaam intikken.