Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Hoe kies je een goede domeinnaam voor je SEO?

Hoe kies je een goede domeinnaam voor je SEO?

Om een website te beginnen heb je een domeinnaam nodig. Een voorbeeld van een domeinnaam is imu.nl. Je domeinnaam wordt aan je website gekoppeld, zoals je hierboven ziet.

Een domeinnaam om goed te scoren in Google? (SEO)

Sinds de zogenaamde EMD (Exact Matching Domain) update van Google, kijkt Google naar eigen zeggen niet meer naar je domeinnaam bij het plaatsen van je website in de zoekresultaten.

Voorheen was dit wel het geval en was het dus makkelijker om met een domeinnaam als www.internetmarketinguniversiteit.nl gevonden te worden op de term ‘internet marketing’, omdat deze woorden in de domeinnaam zaten.

Indirecte invloed van de domeinnaam op zoekmachine optimalisatie

De keuze voor een bepaalde domeinnaam mag dan tegenwoordig geen directe invloed meer hebben op je SEO, maar is nog nog wel sprake van indirecte invloed. De volgende 3 factoren spelen hierin mee:

1. Anchortekst van de links

Zodra andere website een link plaatsen naar jouw website, is de kans groot dat ze de naam van jouw website klikbaar maken naar jouw URL. Bijvoorbeeld zo: imu.nl

Dit zorgt ervoor dat de zoekwoorden die in je domeinnaam voorkomen vaak als ‘anchortext’ (de klikbare tekst) gebruikt zullen worden. Dit geeft extra relevantie voor die termen door aan jouw website in de ogen van Google, waardoor de kans verhoogt dat ze je op deze zoekterm zullen plaatsen in de zoekresultaten.

2. Titel van de website

De titel van je website is erg belangrijk voor jou, je bezoekers en dus ook voor Google. De eerste woorden die in de titel (title tag) van je website voorkomen bevatten vaak de naam van de website. In ons geval is dat dus ‘Internet Marketing Universiteit’.

Als je een website hebt met belangrijke zoekwoorden in de domeinnaam, dan komen ze waarschijnlijk ook in de titel van je website voor en dat is ook logisch. natuurlijk kun je ook bepaalde woorden vooraan de titel van je website plaatsen als deze niet in je domeinnaam zitten, maar dat is wat onnatuurlijker.

3. Je click-through rate

Waarom het hebben van zoekwoorden in je domeinnaam, en of titel van de website, goed kan zijn voor je SEO, lees je hier.

Laat echter niet alles afhangen van keywords…

Het is logisch dat Google (bijna) geen waarde meer hecht aan de woorden die in je domeinnaam voorkomen, want objectief gezien zeggen de woorden in een domeinnaam niets over de kwaliteit van de website op die domeinnaam.

Iemand met een perfecte domeinnaam maar een waardeloze website zou theoretisch gezien niet beter moeten scoren dan iemand met een waardeloze domeinnaam maar een perfecte website.

Kies een domeinnaam die bij je past!

Het zal meer en meer gaan om de kwaliteit van de website en niet meer zozeer om de juiste domeinnaam. Dat is goed nieuws want dat betekent dat je een domeinnaam uit kunt kiezen die goed bij je past en waar je zelf enthousiast van wordt in plaats van een domeinnaam die niet lekker voelt of klinkt maar toevallig de juiste woorden bevat…

Wij hebben dus voor InternetMarketingUniversiteit.nl en inmiddels imu.nl gekozen. Dat is niet eens zozeer omdat het woord internetmarketing er in verwerkt zit, al speelde dat natuurlijk in die tijd wel mee en heb ik er gebruik van gemaakt. Bij mij gaven twee andere zaken echter de doorslag:

Ten eerste: mijn bezoekers kunnen aan de domeinnaam zien waar de site over gaat. In drie woorden beschrijf ik de functie en waarde van de website.

Ten tweede: Ik had hier een goed gevoel bij omdat deze naam bij mij past. Bij het verzinnen van de naam kreeg ik een enthousiast gevoel en had echt zin om hiermee aan de slag te gaan. Dat enthousiasme en de wil om er iets van te maken vind ik belangrijker dan de juiste woorden voor Google.

Kies dus een domeinnaam die ofwel:

  • De lading van je website dekt
  • Een sterke merknaam is (dat kan heel goed jouwnaam.nl zijn)
  • Jou als ondernemer enthousiast maakt om er iets bijzonders mee te doen

Hoe zit dat dan met de extensie?

Wanneer je een Nederlandstalige website hebt dan raad ik je aan om sowieso een .nl domeinnaam te gebruiken. Registreer de .com ook zodat je concurrent er niet mee aan de haal gaat, maar werk louter met de .nl extensie. Wanneer je een internationale website hebt werk je uiteraard met de .com variant. Denk bij een extensie altijd aan de logica en vermijd rare extensies zoals .biz, .eu, .tk en dat soort dingen.

Domeinnamen met streepjes…

Een domeinnaam zonder streepjes werkt veelal beter dan een domeinnaam met streepjes. Daar komt bij dat je feitelijk gezien een concessie doet door een domeinnaam met streepjes ertussen te claimen aangezien je dit vaak alleen doet als de domeinnaam die je eigenlijk wilde al bezet was…

Met een domeinnaam met streepjes of een andere spelling van het domein dat je eigenlijk wilde hebben promoot je onbewust altijd je concurrenten omdat veel mensen van nature de meest logische domeinnaam intikken.

Registreer je domeinnaam direct bij WebChamp:

Klik hier om de beschikbaarheid van je domeinnaam te controleren >>>

Klik hier voor een tool om creatieve domeinnamen te genereren >>>

    Comment Section

    9 reacties op “Hoe kies je een goede domeinnaam voor je SEO?


    Door Michelle op 12 februari 2014

    Geven jullie ook persoonlijk advies?



    Door erin op 16 november 2014

    Hoi,

    Maar waarom gebruik je dan imu.nl? In de zoekresultaten zie je uitsluitend imu.nl. InternetMarketingUniversiteit.nl is slechts een doorverwijzing. Heeft een doorverwijzings url als naam wel SEO waarde?


    Door Tonny Loorbach op 17 november 2014

    Haha dat is pas sinds november 2014, we hebben imu.nl gekocht en zijn hierop overgestapt. Dit artikel stamt nog uit de tijd dat we met internetmarketinguniversiteit.nl werkten.

    Het doorverwijzen van een keywordrijke domeinnaam heeft geen waarde nee. Allee het redirecten van waardevolle websites / url’s via een 301 redirect heeft waarde.


    Door Marc op 16 november 2014

    Wat is er mis met een .eu domein extensie?


    Door Maureen op 11 oktober 2018

    Ook mijn vraag! Als ik andere blogs raadpleeg, lijkt je bewering ‘rare extensies zoals .eu…’ een mening te zijn en is het juist een goede optie als je website naast een Nederlandse ook een internationale doelgroep wil aanspreken.

    Ben erg benieuwd naar je reactie.


    Door Sabine op 1 juni 2015

    Beste Tonny,
    Een helder artikel, fijn om te lezen.
    En dan nu een vraag: ik ben zangeres en zangdocente, mijn naam is mijn domeinnaam.

    Laatst kreeg ik een aanbod van een host-bedrijf: ze wilden ZanglesArnhem.nl voor een flink bedrag aan mij verkopen, ik woon en werk in Arnhem.
    ZanglesArnhem.com is echter nog vrij voor een tientje per jaar. Zou je dit aanbevelen als doorlinkpagina zodat ik in Google beter gevonden wordt? Of heeft dit geen meerwaarde zonder de .nl domeinnaam?

    Bedankt voor je reactie!

    Groet, Sabine


    Door jason op 24 juli 2015

    Opzich zou dit en goeie optie zijn, ook voor de backlinks naar je eigen site. Doe eerst even onderzoek op google hoe vaak Zangles arnhem wordt gezocht per week of maand. vaak registreert google wel op Nl maar als er nederlandse SEO en de juiste Extensies in voor komen dan komt alles wel goed!.


    Door Coen Olde Bijvank op 4 augustus 2016

    Vraag, hoe zit het met de organische rankings van .online ook op SEO gebied?

    Iemand ervaringen hiermee?

    Plaats een reactie