Social-media-smartphone Merkidentiteit op social media

Een sterke merkidentiteit op social media: 4 tips

28 februari 2022

Zoals elke marketeer inmiddels wel weet, is social media een belangrijk onderdeel van elk communicatie plan.

Het internet, en dus ook social media, hebben enorm veel potentie. Er wordt zelfs geschat dat we in 2020 meer op het internet kijken dan op TV. Desondanks gebruiken veel organisaties social media vooral omdat het ‘hoort’ en niet zo zeer omdat ze het willen. Toch zijn er de nodige voordelen uit te halen.

Social media zijn niet alleen goede platformen om producten te promoten en sales te genereren, maar ook om bijvoorbeeld je merkidentiteit op te bouwen.

Wanneer je de merkidentiteit via (onder andere) social media goed neer weet te zetten, plukt ook je merkimago hier de vruchten van. Het imago is namelijk de perceptie die klanten van jouw merkidentiteit hebben.

Deze tips passen natuurlijk niet bij elke social media strategie, bij iedere merkidentiteit passen namelijk bepaalde strategieën wel of niet. Deze tips geven wel duidelijk aan wat nu populair is, en hoe je dit inzet wanneer het bij jouw merkidentiteit past.

Internet vs TV watchtime

In 2020 kijken we meer online dan op TV (Bron)

1. Video content spant de kroon

Een foto zegt meer dan duizend woorden. In die logica, zegt een video meer dan duizend foto’s. Video content is natuurlijk niet alleen amusant, maar het vertelt ook de nodige boodschappen in korte tijd. Het grijpt de aandacht van de klant, en jij doet je verhaal. Dit moet natuurlijk wel aangrijpend zijn, anders scrolt een groot deel verder, vooral met de groeiende populariteit van video’s. Let wel op dat hetgeen dat de video aangrijpend maakt niet je merkidentiteit in de weg zit. Voor een merk als McDonald’s is het natuurlijk niet slim om een zielige video over het slachten van duizenden koeien te plaatsen, ook al is dit heel aangrijpend.

Zorg dus dat je video opvalt, en toch jouw merkidentiteit verkondigt. Een regel die velen wat dit betreft aanhouden luidt als volgt: wanneer je de merknaam moet noemen om de video aan iemand uit te leggen, is het een uitstekende video. Een goed voorbeeld zijn de commercials van Snickers: ze grijpen snel de aandacht met bekende personen in situaties zoals je je niet snel ziet (in onderstaand voorbeeld Betty White op een rugbyveld), en blijven toch dicht bij hun eigen merkidentiteit (volbrengend, voedzaam, gemakkelijk).

Naast traditionele commercials zijn social media natuurlijk ook uitermate geschikt om andere video’s te plaatsen die je merkidentiteit goed in kaart brengen. Denk bijvoorbeeld eens aan vlogs. Zo ging Blendtec, een organisatie die blenders verkoopt, wereldwijd viraal met de “will it blend?” video’s.

Het succes van deze infomercials/vlogs zorgden niet alleen voor een boost in populariteit en sales van de blenders, maar de organisatie verkocht zelfs merchandise van de serie.

will it blend merch

2. De kijker ‘regisseert’ je video

Video content is al populair, maar er wordt verwacht dat de populariteit alleen maar toeneemt:

Het is geschat dat dit jaar, 80% van alle online content in video vorm is.

Dat zijn veel video’s, heel veel zelfs. Hoe zorg je er nou voor dat jouw video opvalt in de massa? Eén manier hiervoor is om je video’s interactief te maken. Zorg ervoor dat je kijkers mee doen met je video, bijvoorbeeld met een live video. Dit soort video’s krijgen meer aandacht. Allereerst omdat mensen een melding krijgen dat een organisatie live gaat op bijvoorbeeld Facebook. Maar ook omdat kijkers het gevoel hebben of ze er echt bij zijn, alsof zij met hun opmerkingen en/of vragen invloed hebben op de uitzending. Dit effect wordt ook gecreëerd doormiddel van 360° video’s, waar kijkers zelf rond kijken vanaf een bepaald standpunt. Dit geeft enig gevoel van regie aan de kijker en maakt de ervaring intensiever, waardoor mensen beter nadenken over wat er gebeurd, ook al kijken ze misschien niet naar het punt wat jij voor ogen had. Hoe meer de kijker nadenkt over de video, des te beter jouw boodschap overkomt.

Zorg wel, net zoals met de traditionele video’s, dat je merkidentiteit niet ondermijnt wordt door de videovorm. Je uiteindelijke doel blijft dus om je boodschap te verkondigen. Een interactieve video is hierin een mogelijk hulpmiddel, maar moet niet de reden zijn om een video te plaatsen.

Een voorbeeld waarin interactieve video wel goed past, is een event. De kijker heeft de kans om mee te lopen, eventueel vragen stellen en is dus actief bezig met de video.

Het blijkt zelfs dat 67% van de mensen die een livestream van een event gekeken heeft, een ticket koopt voor een soortgelijk evenement.

Wanneer je dus een event host wat interessant is voor je volgers, en ook consistent is met je merkidentiteit, is het raadzaam om deze live uit te zenden via je social media kanalen. Ook momenten zoals aankondigingen, behind-the-scenes, Q&A’s (questions and answers) en zelfs gesproken blogs (i.p.v. geschreven) zijn uitstekend om vast te leggen door middel van live- video’s.

Starbucks livestream

Waar plaats je wat?

Al deze video’s plaats je natuurlijk op je social media kanalen. 360° video’s zijn echter nog niet mogelijk op Instagram, gelukkig wel op de andere grote platformen. Bedenk wel wat op welk platform gepast is. Zo zijn wat zakelijkere video’s eerder geschikt voor LinkedIn dan voor Instagram. Wat lossere video’s daarentegen, zijn prima om op Facebook en Instagram te plaatsen.

Op het laatstgenoemde is het sinds kort ook mogelijk langdurige content te plaatsen (max. 1 uur) via Instagram TV. IGTV is soortgelijk aan Youtube, handig dus om bijvoorbeeld wat langere vlogs te posten. Het grote verschil is dat IGTV zich vooral richt op verticaal gefilmde content. Dit soort video’s (maar ook foto’s), die uit de hand gefilmd zijn met een telefoon, zijn ook erg populair om te plaatsen op ‘stories’ op verschillende platformen.

Social media smartphone

3. Influencers: het verhaal van David en Goliath

Buiten het plaatsen van video’s die je merkidentiteit goed representeren zijn er natuurlijk ook andere manieren om je merk sterk neer te zetten op social media. Een van deze manieren zijn (micro)influencers. Micro staat hier tussen haakjes, omdat je van zowel grote beroemdheden als kleinere influencers gebruik kan maken. Echter, het gevaar van de grotere influencers (+100.000 volgers), is dat deze ook met veel andere organisaties samenwerken en dus niet per se voor jouw merk staan.

Volgers herkennen ook dat wanneer Doutzen Kroes (6m volgers) opeens auto’s gaat promoten in plaats van kleding, dit bij beide partijen niet past. Dit levert vaak ook negatieve reacties op, zowel voor de influencer en je organisatie. Bedenk je dus wel dat je merkidentiteit en de influencer enigszins overeenkomen, om beschadiging van je eigen imago en dat van anderen te voorkomen. De influencer moet eigenlijk direct in je merkidentiteit passen. De merkidentiteit moet niet aangepast worden om een bepaalde influencer binnen te halen en de influencer zou zich niet aan moeten passen aan jouw merkidentiteit.

Een goed alternatief voor deze commerciële giganten zijn micro-influencers, pagina’s met 5.000 – 50.000 volgers. Deze kleinere influencers zijn vaak meer betrokken met zijn/haar publiek, hebben authenticiteit over een bepaald onderwerp, en niet heel onbelangrijk: vragen net wat minder vergoeding. Zo kost een grote fashion influencer zoals Doutzen Kroes per post al snel tussen de twaalf en twintig duizend dollar. Een micro-influencer in diezelfde branche, zoals Emily de Jongste (22.1k volgers) kost daarentegen tussen de 140 en 240 dollar, terwijl haar publiek meer betrokken is bij haar content. Wanneer de merkidentiteit van een bepaald kledingmerk overeenkomt met zowel de stijl van Emily en die van Doutzen, is het voordeliger om met Emily in zee te gaan. Zoals hieronder zichtbaar is Emily, met een kleiner bereik, per engagement voordeliger dan Doutzen. Niet alleen qua kosten, maar Emily heeft de potentie om uit te groeien tot een echte ambassadeur voor je merk. Dat kan een Doutzen Kroes natuurlijk ook, maar dat is wel lastiger. Zij wordt namelijk al met vele andere merken, zoals Victoria Secret en Rivella, in verband gebracht. Zo wint David ook van Goliath in de influencerwereld.

emily vs doutzen influencers

4. Kleine momenten met grote intenties: zorg dat je erbij bent

Het begrip customer journey kent iedereen tegenwoordig wel. Wat niet iedereen kent, zijn micro- momenten. Deze momenten worden gekenmerkt door een soort reflexachtige neiging naar je smartphone om iets te weten te komen, iets te doen, iets te ontdekken, iets te zien of iets te kopen. Micro-momenten worden doorgaans in de volgende 4 categorieën onderverdeeld:

  • Want to know’ momenten
  • Want to do’ momenten
  • Want to go’ momenten
  • Want to buy’ momenten

Micro-momenten zijn kleine momenten waar veel intentie achter zit en waar snel voorkeuren worden gevormd. Het is daarom belangrijk om aanwezig te zijn op deze momenten om door de (potentiële) klant overwogen te worden. Het is vandaar verstandig om te onderzoeken waar jouw klanten überhaupt naar op zoek zijn.

Voor een merk zoals KLM zijn mensen niet altijd op zoek naar specifieke vluchten, veel mensen zoeken voor inspiratie voor hun volgende bestemming. Die inspiratie bied KLM aan op de Instagram pagina in combinatie met het verkondigen van hun eigen merkidentiteit. Nu denk je misschien dat je met inspiratie geen vluchten verkoopt, en in zekere zin heb je daar wel gelijk in. Maar wat blijkt: 1 uit 3 smartphone gebruikers heeft een aankoop gedaan omdat dat merk informatie gaf op het moment dat ze daar naar op zoek waren. Dus als een (potentiële) klant op zoek is naar inspiratie en KLM levert op dat moment inspiratie, dan is de kans vrij groot dat dit leidt tot een aankoop bij KLM.

KLM instagram

Door het bouwen van een sterke merkidentiteit op je social media kanalen zorg je er dus ook voor dat klanten voor micro-momenten jouw pagina’s gebruiken: wanneer iemand inspiratie nodig heeft voor een vakantie zoekt diegene zelf de KLM Instagram pagina op. Sterker nog, wanneer mensen jouw pagina’s beginnen te volgen zou je zelfs micro-momenten in de hand kunnen werken: door het zien van een KLM post in hun timeline raken mensen geïnspireerd om te reizen en te boeken. Focus je dus niet alleen op je eigen producten, maar vooral waar je klanten zich mee bezig houden.

Micro + Micro = Macro

Micro-influencers, micro-momenten, het lijkt allemaal klein, maar deze tips zetten grote stappen in een sterke social media presence.

Bedenk je wel bij elke post dat alles moet volgen uit je merkidentiteit. Zoals eerder gezegd, post geen content die niet bij je merk past alleen omdat je van de voordelen van desbetreffende content wilt genieten. Het is namelijk beter om ‘normale’ content te plaatsen die consistent is en overeenkomt met je merkidentiteit, dan ‘ingenieuze’ content te posten die eigenlijk niet bij je merk past. Dat komt alleen maar ongeloofwaardig over.

Dus, past het bij je merk: zeker doen! Zo niet: stick to your guns.