- De zoekresultatenpagina
- Wat is de featured snippet?
- Conversational search
- De Knowledge Graph
- Google vragen en directe antwoorden
- Kosten featured snippets jou bezoekers?
- Positie 1 is niet automatisch ook positie 0
- Hoe krijg je die featured snippet?
- SEO Kans: Kennisbank in de semantische zoekmachine
- De “Wat is…. zoekopdrachten”
- Lui…
- Uitbesteed!
Heb jij al Google Featured Snippets?
Een van de grootste SEO kansen van dit moment (naar mijn mening) ligt op het gebied van zogenaamde “conversational search” en de featured snippets van Google (antwoorden op vragen direct in de Google resultaten). In dit artikel zal ik je stap voor stap uitleggen hoe je hier momenteel op in kunt spelen.
De zoekresultatenpagina
Een zoekresultatenpagina (ook wel SERP; Search Engine Results Page) in Google is opgebouwd uit verschillende elementen. In veel gevallen staan er advertenties bovenaan, daarna gevolgd door organische posities. Sinds de komst van Google Universal Search worden die organische en betaalde posities verrijkt met verschillende andere resultaten.
Wat is de featured snippet?
De featured snippet is een blokje boven de organische zoekresultaten in Google, waarin het antwoord staat op de vraag die je hebt ingevoerd. Deze verschijnt vooral bij concrete vragen, met name “wat is…?”-vragen. Ook bij het invoeren van enkel een begrip kun je de featured snippet te zien krijgen
Conversational search
Google’s wens is om de stap te maken van ‘reactieve zoekmachine’ naar een ‘proactieve persoonlijk assistent’. Traditioneel gebruiken mensen een zoekmachine met de verwachting om een collectie relevante websitelinks gepresenteerd te krijgen. Volgens Google zullen mensen in de nabije toekomst echter meer de behoefte hebben om toepasselijke suggesties gepresenteerd te krijgen die niet alleen relevant zijn, maar ook nog eens extra waarde toevoegen. Google leert hier als het ware beter begrijpen wat je precies bedoelt. Deze techniek, die op het randje van kunstmatige intelligentie balanceert, wordt conversational search genoemd.
Conversational search werd op The Next Web Conference 2016 (waar wij vorige maand met ons team waren) ook als een van de belangrijkste SEO Trends genoemd.
De Knowledge Graph
Wellicht ken je al de Knowledge Graph, een soort mini-wikipediadocument dat rechts van zoekresultaten verschijnt als je bijvoorbeeld op een bekend historisch persoon zoekt. De Hummingbird update past de techniek achter het verzamelen van de informatie van deze graph nu ook toe op de ‘gewone’ zoekresultaten.
Google vragen en directe antwoorden
Zo kun je Google tegenwoordig vragen kunt stellen, waarbij Google zowel de vraag begrijpt als het antwoord weet. Google laat het antwoord direct in de zoekresultaten zien.
Deze directe antwoorden op vragen noemen we ‘featured snippets’ of noem het maar “rich answers” (rijke antwoorden). Zo kan Google ook antwoorden uit jouw content halen:
In bovenstaand voorbeeld haalt Google het antwoord uit mijn artikel (uit mijn Content Kanon) en toont dat, inclusief link naar mijn site, bovenaan in Google. Een enorm SEO voordeel natuurlijk omdat je de concurrentie onder jou zo geen kans meer laat.
Kosten featured snippets jou bezoekers?
De featured snippet is een zogenaamd “direct answer”: je krijgt direct het antwoord op je vraag te zien. Daarvoor hoef je dan niet door te klikken naar een pagina uit de zoekresultaten. Het lijkt logisch dat de vertoning van een featured snippet zorgt voor minder bezoekers naar jouw website. Niets is echter minder waar. Het blijkt dat er op de featured snippet juist behoorlijk wordt doorgeklikt. Mogelijke reden: het antwoord is nog niet compleet in de snippet. Wanneer de Google gebruiker dus meer informatie wilt, clicks deze door en het is logisch dat dat is op de link bij de featured snippet.
Positie 1 is niet automatisch ook positie 0
Je zou kunnen denken dat de nummer 1-positie in de zoekresultaten ook zorgt voor een makkelijke nummer 0-positie. Ook dat is niet waar. Vaak komt de nummer 0 juist van een ander organisch zoekresultaat. Meestal wel uit de top 10 overigens. Dit betekent dus een bijzondere extra SEO-kans. Zo heb je met de featured snippet namelijk 2 posities op de eerste pagina van Google.
Hoe krijg je die featured snippet?
Nu wil je vast aan de slag om zelf ook zoveel mogelijk featured snippets te pakken in de zoekresultaten. Dus is het zaak om te weten hoe je dat voor elkaar krijgt. Vooropgesteld: op de featured snippet heb je zelf beduidend minder invloed dan op de gewone organische zoekresultaten. Voor de laatste kun je nog het nodige optimaliseren op je website om je posities te verbeteren, voor de featured snippet is nog niet duidelijk wat nu echt de doorslag geeft.
SEO Kans: Kennisbank in de semantische zoekmachine
Dit is de reden dat ik in 2010 al ben begonnen met het werken met kennisbanken. Toen gaf Google al aan dat dit de toekomst zou worden. Daarom is de SEO structuur zo belangrijk. Mijn kennisbank doet het al jaren super goed maar deze maand zag ik in Google eindelijk de resultaten waar ik al jaren op zit te wachten. Deze zogenaamde featured snippets dus.
De “Wat is…. zoekopdrachten”
Zoals je ziet krijg je deze resultaten nu met name bij de “wat is…” zoekopdrachten. Er wordt ontzettend veel gezocht op dergelijke zoekopdrachten (weet ik uit ervaring). Ik heb in 2010 al een hoop artikelen geschreven voor mijn kennisbank waarbij de titel letterlijk “wat is {vakterm}” was.
Deze beginnen nu (nog meer) tot hun recht te komen. Mijn gouden tip is dus om je kennisbank te verrijken met zogenaamde “wat is artikelen”. Ik ben daarvoor meteen een begrippenlijst gestart in mijn kennisbank:
Lui…
Ik heb dit altijd verwacht maar ik heb het nagelaten om mijn kennisbank sinds 2010 uit te breiden… Ik heb het schrijven van “wat is artikelen” letterlijk al jaren op mijn to do lijst staan en toen ik er vorige week eindelijk aan begon was ik er na 5 stuks echt wel klaar mee haha (saaaaaaaai).
Uitbesteed!
Ik heb daarom de opdracht even op freelancer.nl gezet. Binnen enkele uren had ik 10 sollicitaties van tekstschrijvers die dit met alle liefde wilden doen. Ik heb na wat testjes enkele schrijvers (wiens schrijfstijl en kwaliteit ik fijn vond) aan de slag gezet met een lijst van 215 internet marketing begrippen. Aangezien dit objectieve definities zijn (zonder advies) van begrippen in mijn vakgebied kan iedereen met een gezond verstand deze natuurlijk uitzoeken en schrijven.
Zo bijvoorbeeld de uitleg van het begrip ‘Heatmap’ in mijn begrippenlijst. Dat heb ik door een freelancer laten schrijven en, voila, binnen een week had ik dit resultaat:
IMU.nl is hierdoor binnen 2 weken uitgebreid van 614 naar 826 pagina’s. Dat is toch een uitbreiding van 35% van het totaal aantal pagina’s!
Extra tip: Ik heb er eerst voor gezorgd dat alle pagina’s z.s.m. op de site kwamen zodat ze geïndexeerd kunnen worden, dat duurt altijd even. Ik ga de komende tijd kijken welke artikelen al traffic krijgen en die artikelen als eerste verbeteren (zie mijn SEO stappenplan) met plaatjes, video, tussenkoppen etc. Dat is sneller en veel gerichter dan 1 voor 1 alle artikelen pas online zetten als ze helemaal compleet zijn.