Zijn je AdWords en Analytics accounts gekoppeld?
Als je Google AdWords campagnes hebt lopen, dan kan de aanwezigheid van je campagne gegevens binnen Google Analytics je waardevolle informatie bieden. Het verschaft namelijk inzichten over het gedrag van mensen nadat ze hebben geklikt op je advertenties. Zijn je AdWords en Analytics accounts gekoppeld?
De AdWords rapporten laten je toe de prestaties van je campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden te evalueren en zelfs extra inzichten over je bodaanpassingen. Zelfs als je denkt dat je accounts al zijn gekoppeld, kan het nog de moeite waard zijn om je hiervan te verzekeren dat je over de best mogelijke data voor rapportage en analyse beschikt.
Zijn je AdWords en Analytics accounts gekoppeld?
Volg deze 3 eenvoudige stappen om AdWords te koppelen aan Analytics en om meer inzichten te krijgen in de prestaties van uw campagnes. Zelfs als je denkt dat je accounts al zijn gekoppeld, kan het de moeite waard zijn om je te verzekeren je de best mogelijke data voor handen hebt voor rapportage en analyse.
Stap 1
Zorg dat je login administrator-niveau toegang heeft tot je account van Google AdWords en edit- niveau toegang tot je Google Analytics property. Niet zeker of je de juiste toegangsniveaus hebt? Volg de onderstaande stappen om te zien of je AdWords en Analytics kan koppelen.
Kijk of je de juiste toegang tot Google Adwords hebt:
Log in op je Google AdWords account, klik op het configuratie-icoon in de rechterbovenhoek (tandwieltje) en klik op ‘Accountinstellingen’ (account settings). Klik vervolgens op ‘Toegang tot account’ (account access). Je krijgt een lijst met gebruikers te zien en als de kolom ‘Acties’ (actions) opties bevat voor het wijzigen van het toegangsniveau van mensen in de lijst dan ben je een beheerder (administrator). Als de kolom ‘Acties’ (actions) leeg is, dan heb je standaard-niveau toegang tot de account en ben je niet in staat om te koppelen met Google Analytics.
Kijk of je de juiste toegang tot Google Analytics hebt:
Log in op je Google Analytics account, klik op ‘Admin’. Zoek dan naar ‘AdWordskoppeling’ (Adwords linking) onder de ‘Property’ kolom. Als je deze optie niet ziet, heb je waarschijnlijk ‘Read & Analyze’-toestemming, waarmee je rapporten kan bekijken, maar geen wijzigingen in de configuratie kan maken. In dit geval zal je ofwel iemand met edit-niveau toegang moeten vragen om je toegang te verlenen ofwel e-mail je hen een link naar deze post en vraag je ze om je accounts te koppelen.
Stap 2
Binnen Google Analytics klik je op het tabblad ‘Admin’ en klik vervolgens op ‘AdWords Linking’ onder de “property” kolom. Selecteer AdWords koppelen in de Property Settings. Nu zou je een lijst van beschikbare AdWordsaccounts moeten zien die je kan koppelen aan Google Analytics. Zorg ervoor dat het selectievakje is geselecteerd voor de accounts die je wenst te koppelen en klik op ‘Doorgaan’ (continue).
Stap 3
Nu kan je de account (s) die je koppelt ook benoemen. Standaard zal dit je e-mail adres zijn, maar je mag het veranderen naar je bedrijfsnaam of een toepasselijke beschrijving.
Klik op het “Select view (s) to link”-uitklapmenu en kies één of meer rapportageviews waar je je AdWords gegevens ter beschikking wenst te stellen. In de meeste gevallen zal je waarschijnlijk de ‘Select All’ optie willen gebruiken.
Google Analytics zal automatisch auto-tagging gebruiken om gegevens in je rapporten te importeren. Je zal dit echt wel willen gebruiken, want het is de beste manier om te integreren met AdWords.
Klik nu op ‘Link Accounts’ en je bent klaar!
Wat is de volgende stap?
Je AdWords gegevens zullen vanaf nu verschijnen in je rapporten, zodat je over een rijkere set van gegevens beschikt om de prestaties van je campagnes te evalueren. Deze rapporten vind je onder de sectie “Acquisition” in Google Analytics.
Bonus Tip
Wist je dat je ook impressie gegevens (zelfs zonder dat mensen klikken) kan krijgen voor je Display Netwerk en YouTube-videocampagnes in Google Analytics? Dit kan belangrijke inzichten verschaffen over de impact van deze campagnes, vooral als ze gericht zijn op het opbouwen van branding en awareness. De impressie gegevens zijn beschikbaar in het Multi-Channel Funnel rapport eens ingeschakeld.
Weergave impressies in Google Analytics
Als je je AdWords account al hebt gekoppeld, dan kan je zien of je impressiegegevens hebt ingeschakeld door te klikken op ‘Admin’, vervolgens ‘AdWords koppelen’ en vervolgens te klikken op de naam van je AdWords account groep. Vanaf hier klik je op “Link Configuration” om de configuratie na te kijken.
Zijn je Adwords en Analytics accounts al gekoppeld? Hoe succesvol zijn je Adwords campagnes? Wij horen graag jullie ervaringen in de comments.