Je Facebook verkeer meten met Google Analytics

Je website heeft al aardig wat verkeer of misschien ben je bezig om je verkeer te doen toenemen. Hoe dan ook is het handig om te weten waar je bezoekers precies vandaan komen. Bronnen waar veel verkeer vandaan komt zijn namelijk interessant om verder te benutten. Je weet dan namelijk dat de activiteiten die je daarvoor ontplooit ook tot goede resultaten leiden, waardoor je effectiever te werk kunt gaan. Laten we eerlijk zijn; de meeste ondernemers hebben wel een Facebook pagina maar hebben geen idee of het nu daadwerkelijk iets oplevert en zo ja, wát. In dit artikel gaan we dieper in op het analyseren van je Facebook verkeer met Google Analytics en beantwoorden we de vraag of je je inspanningen op Facebook moet verhogen of beter kan staken.

Hoe koppel je Facebook aan Google Analytics?

Koppelen is hier misschien niet de juiste term. We gaan Facebook namelijk niet koppelen maar we gaan een aangepast rapport aanmaken in Google Analytics dat het verkeer vanuit Facebook segmenteert. Er zijn twee manieren om dit aangepaste rapport te maken. De eerste is een methode waarbij je zelf het rapport maakt naar je eigen behoefte. Dit is vooral handig als je zeer specifieke vragen hebt.

  1. Log in op je Google Analytics account
  2. Klik in een willekeurig overzicht op '+ Segment toevoegen'segment toevoegen
  3. Klik op '+Nieuw segment'
  4. Vul links bovenin een naam in voor je segment (bijvoorbeeld: Facebook verkeer)
  5. Klik bij 'Geavanceerd' op 'Voorwaarden'
  6. Zorg dat de filter is ingesteld op: 'Sessies' en 'Opnemen'
  7. Zorg dat daaronder het volgende komt te staan:
    1. Bron
    2. Komt overeen met RegEx: facebook.com|^fb.com$
  8. Vul eventueel aanvullende voorwaarden in, bijvoorbeeld leeftijd of regio (handig als je adverteert op Facebook)
  9. Klik op 'Opslaan'

Tweede methode

De tweede methode is om gebruik te maken van de bestaande rapporten in de Galerij. Er zijn ontzettend veel krachtige segmenten en aangepaste rapporten te importeren vanuit de Google Analytics Galerij.

  1. Ga naar een willekeurig overzicht en klik op 'Segment toevoegen'
  2. Klik op 'Importeren uit galerij'
  3. Zoek rechtsboven in op Facebook
  4. Selecteer een segment waarin Facebook of Social traffic gemeten wordt

(New Google Analytics User Starter Bundle is een aanrader)

  1. Selecteer in het volgende menu welke configuraties je wilt importeren
  2. Klik op 'Maken'

Uiteraard kun je hierin variëren en voor jou relevante additionele filtermethodes selecteren. Je kunt bijvoorbeeld je Facebook verkeer met Google Analytics segmenteren op leeftijd, regio, conversie etc.

Je Facebook verkeer analyseren met Google Analytics

Nu je de segmenten hebt gemaakt is het natuurlijk interessant om te weten wat je er mee kunt. Als je in een rapport zit, laten we Acquisitie – Kanalen als voorbeeld nemen, kun je een vergelijking maken tussen de diverse kanalen waar je gebruikers vandaan komen. Selecteer boven in waar we net een segment hebben aangemaakt geen nieuw segment maar het Facebook verkeer segment. Als je dit hebt gedaan en ook het segment  'alle sessies' aan hebt laten staan zul je nu een vergelijking zien tussen alle sessies en de Facebook sessies. Wanneer je meerdere segmenten aanmaakt bijvoorbeeld ook Twitter en Youtube verkeerssegmenten, dan kun je zeer accurate vergelijkingen maken tussen je inspanningen op diverse Social Media. Als je een filmpje op Youtube hebt staan over je product of dienst en dit levert je een aanzienlijk percentage van je verkeer op dan kan het enorme verschillen maken wanneer je een tweede en een derde filmpje online zet. Inspanningen die daarnaast veel tijd kosten maar niet veel opleveren kun je nu dus met een gerust hart stoppen zonder dat je een schuldgevoel overhoud aan het negeren van je Facebook vrienden.