Facebookgroep voor je bedrijf: 4 valkuilen en 5 succesfactoren
Een goed bereik krijgen voor je berichten op Facebook: voor veel ondernemers met een bedrijfspagina wordt het er niet makkelijker op.
Nog lastiger is het geworden om via Facebook bezoekers naar je website te krijgen.
Betekent dit dat je Facebook dan maar links moet laten liggen of alleen iets kunt bereiken door flink te adverteren? Nee, want er is nog steeds een andere manier om via Facebook veel mensen te bereiken én bezoekers op je website te krijgen: het runnen van een Facebookgroep.
Minder bereik op je Facebookpagina?
Begin 2018 heeft Facebook het algoritme veranderd. Dit algoritme bepaalt welke berichten Facebookgebruikers bovenaan in hun tijdlijn te zien krijgen. Facebook focust erg op echte interactie: dus op inhoudelijke gesprekken tussen Facebookers onderling.
Berichten waar veel op gereageerd wordt krijgen daardoor een hoger bereik en berichten met weinig reacties juist een laag bereik. Als er niet veel gereageerd wordt op jouw Facebookberichten, kan het bereik van je bedrijfspagina dus drastisch gedaald zijn.
Ook wordt Facebook er niet enthousiast van als jij jouw fans en volgers van Facebook af probeert te leiden, bijvoorbeeld richting je website. Zij ziet liever dat jouw volgers blijven waar ze zijn, namelijk op Facebook. Plaats je op je pagina regelmatig links naar artikelen op je website, zoals blogs, dan krijgen die dan ook meestal een laag bereik, tenzij je op Facebook een discussie over jouw blogartikel op gang weet te brengen waardoor er veel interactie ontstaat.
Waarom een Facebookgroep starten?
Je zou nu natuurlijk flink kunnen gaan adverteren om toch gezien te worden, maar er is ook een andere manier om nog wel veel bereik op Facebook te krijgen: het starten en runnen van een Facebookgroep. Doordat de interactie in een groep vaak veel hoger ligt, krijgen berichten van Facebookgroepen namelijk nog wel een hoog bereik.
Het runnen van een Facebookgroep vraagt wel om een andere benadering dan het beheer van een Facebookpagina. Ik noemde al het woord ‘interactie’, en dat is precies wat het belangrijkste is in een groep: dat leden op jouw berichten gaan reageren, met elkaar in gesprek gaan en liefst zelf ook berichten in de groep gaan plaatsen. Voor jou is dat waarschijnlijk even wennen, want op je Facebookpagina ben jij de enige die berichten plaatst.
Voordat je enthousiast een Facebookgroep start is het daarom slim om eerst eerlijk bij jezelf na te gaan of je het leuk vindt om veel met je Facebookfans in gesprek te zijn, of het bij je past om regelmatig vragen te stellen en op reacties te reageren.
Zelf kan ik me met mijn liefde voor het bouwen van community’s niets leukers bedenken, maar als dit iets is dat niet zo goed bij je past kan het runnen van je Facebookgroep erg veel energie van je vragen.
Mijn tips om succesvol een Facebookgroep te runnen geef ik je straks, maar eerst wil ik nog een paar valkuilen benoemen waar je als beginnende of succesvolle groepseigenaar in terecht kunt komen.
Een Facebookgroep runnen: 4 valkuilen
Valkuil 1: je Facebookgroep komt niet goed op gang
Een blok aan je been of een waardevol marketinginstrument? De eerste maanden waarin jouw Facebookgroep bestaat zijn vaak bepalend voor wat deze groep voor jouw bedrijf gaat betekenen. Breng veel mensen voor wie jouw Facebookgroep interessant is op de hoogte van het bestaan ervan. Nodig hen uit om lid te worden. Wees met name in het begin zelf erg actief met het plaatsen van berichten en reageren op reacties van anderen. Je leden kijken namelijk vaak eerst een tijdje de kat uit de boom voordat ze echt actief gaan reageren en zelf berichten beginnen te plaatsen. In de eerste maanden is het dus aan jou om er een levendige groep van te maken.
Valkuil 2: je leden hebben geen idee dat jij de groepseigenaar bent
Heb je eenmaal een goedlopende Facebookgroep opgezet, dan is de kans groot dat jouw leden juist erg actief worden. Soms zelfs zo actief dat ze wel druk met elkaar in gesprek zijn, maar zich er nauwelijks van bewust zijn wie nu de persoon is die de groep runt. Voor sommige Facebookgroepen maakt dat niet veel uit (denk bijvoorbeeld aan vraag- en aanbodgroepen). Maar als je een Facebookgroep echt voor jouw bedrijf gebruikt is het niet handig als je leden niet weten dat jij de groep runt en waar je hen precies bij kunt helpen. Om deze valkuil te omzeilen is het slim om één keer per week een bericht in je groep te plaatsen waarin je jezelf voorstelt en meteen je nieuwe groepsleden welkom heet. Facebookgroepen hebben een functie waardoor je automatisch je nieuwe leden in zo’n bericht kunt taggen.
Valkuil 3: je gebruikt je Facebookgroep niet op de juiste manier als verkoopkanaal
Je Facebookgroep kan een krachtig middel worden om nieuwe klanten te krijgen, maar net als bij andere vormen van marketing werkt het niet goed als je er juist te veel je aanbod aan het verkopen bent. Je leden willen eerst een band met je opbouwen en zien welke waarde je in huis hebt. Deel daarom tips in je groep, plaats er links naar je blogs en geef je groepsleden op andere manieren de kans om kennis te maken met jouw waarde: bijvoorbeeld door ze uit te nodigen voor je nieuwe gratis online workshop of het aanvragen van je e-book. Dit soort uitnodigingen kun je ook toevoegen aan je voorstelbericht.
Valkuil 4: je leden gebruiken je Facebookgroep als verkoopkanaal
Als jij een actieve Facebookgroep hebt opgebouwd, wordt dit vanzelf opgemerkt door je meest ondernemende leden. Ook zij kunnen jouw groep dan gaan zien als een plek om hun aanbod onder de aandacht te brengen. Het is aan jou als groepseigenaar om daarin heel duidelijk je grenzen te bepalen. Vind je het prima als anderen jouw groep als marketingkanaal gebruiken of heb je dit liever niet? Zelf communiceer ik in mijn groepsregels heel duidelijk dat je er altijd iets waardevols mag delen, maar dat het niet de bedoeling is in mijn groep jouw aanbod te promoten.
5 tips om een succes te maken van je Facebookgroep
Tip 1: gebruik conversatiestarters
- ‘Wat heb jij deze week op je planning staan?’
- ‘Welke tip wil jij graag meegeven aan de andere leden van de groep?’
- ‘Welke vraag heb je over marketing en ondernemen?’
Dit zijn drie voorbeelden van conversatiestarters die ik elke week laat terugkomen in mijn Facebookgroep. Voor elke doordeweekse dag heb ik een vaste rubriek. Zo’n conversatiestarter is een laagdrempelige vraag aan de leden van je groep. Voor hen is het makkelijk om erop te reageren, waardoor vanzelf meer interactie in je groep ontstaat.
Tip 2: geef je groepsleden een gevoel van exclusiviteit
Bied iets aan dat alleen maar toegankelijk is voor de leden van je Facebookgroep. Als dit echt iets waardevols is, is de kans groot dat je groepsleden ook mensen uit hun eigen netwerk gaan uitnodigen voor je groep. Zelf geef ik bijvoorbeeld elke maand een miniworkshop over een marketingonderwerp in mijn Facebookgroep. De leden van mijn groep kunnen direct via Facebook Live vragen stellen en krijgen tips die ik niet op andere plekken deel. Bedenk eens welke exclusieve waarde jij aan je groepsleden kunt geven om je groep extra aantrekkelijk en waardevol te maken.
Tip 3: beloon betrokken leden van je Facebookgroep
Betrokken leden zijn goud waard in je groep. Als je eenmaal een vaste groep van leden hebt die echt om jouw groep geven, hoef jij veel minder tijd te stoppen in het op gang houden van de interactie. Je groep runt zich deels vanzelf, en het moedigt andere leden aan om ook meer van zich te laten horen. Zelf zet ik bijvoorbeeld één keer per week een betrokken lid van mijn Facebookgroep in de spotlight, waarbij ik ook zijn of haar social mediakanalen en website onder de aandacht breng.
Tip 4: deel links naar je website
Aan het begin van dit artikel benoemde ik al dat berichten met een link naar je website op je Facebookpagina vaak minder bereik krijgen. In Facebookgroepen krijgen berichten met links nog wel veel bereik. Deel daarom bijvoorbeeld je nieuwe blogartikelen in je Facebookgroep. Stelt iemand een vraag waarop het antwoord te vinden is in een artikel op je website? Link dan als antwoord ook naar dat artikel. Houd je van statistieken en wil je in Google Analytics kunnen bijhouden wat jouw Facebookgroep bijdraagt aan je websiteverkeer? Maak dan gebruik van zogenaamde UTM-links om het onderscheid te kunnen zien tussen websitebezoekers via je Facebookpagina en via je Facebookgroep.
Tip 5: gebruik de pollfunctie in je Facebookgroep
Wat willen de leden van jouw groep van je leren? Waar zouden ze graag blogartikelen van jou over lezen? Dit zijn goede vragen om aan je groepsleden te stellen. Daarvoor gebruik je de pollfunctie in je Facebookgroep. Ook op een bedrijfspagina kun je een poll maken, maar daar heb je maar twee antwoordopties. Als jij je groep goed hebt opgebouwd, dan zit deze vol met ideale klanten. Door aan hen te vragen waar ze meer over willen weten of leren, heb je niet alleen input om interessante content voor hen te maken, het geeft je ook een beeld van waar zij graag mee geholpen willen worden. Daar kun jij dan weer een betaald aanbod op ontwikkelen. Nog een extra, wat meer indirecte manier om via je Facebookgroep klanten te krijgen.