Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Semantische zoekmachine

Een semantische zoekmachine, of semantisch zoekalgoritme zoekt niet alleen naar een keyword of synoniemen van dat woord, maar bekijkt de hele zin, alinea en webpagina waarop de woorden voorkomen. De resultaten die een dergelijke zoekmachine presenteert aan de gebruiker zullen dan ook beter aansluiten bij de vraag die de gebruiker stelt.

Een van de zaken die die semantisch zoeken doet, is het vinden van woorden in de juiste betekenis. Woorden met een dubbele betekenis (homoniemen) zoals vorst, wat “vriezend weer” betekent, maar ook “koning”, zijn lastig voor gewone zoekmachines. Door gebruik te maken van semantic search kan uit de zin of rest van de pagina opgemaakt worden welke betekenis het zoekwoord heeft.

Zo voorkomt Google dat de gebruiker zelf door een waslijst van pagina’s moet zoeken. Het voorkomt ook dat de gebruiker moet gaan filteren op welke pagina’s het woord gebruikt is, zoals de gebruiker bedoelde. Het heeft overigens weinig toegevoegde waarde als een gebruiker enkel een navigatie zoekopdracht gaf, maar het voegt veel toe als er gezocht wordt binnen documenten of dieper gelegen contentpagina’s en beschrijvingen.