Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Domeinautoriteit

De domeinautoriteit hangt samen met de domeinnaam die jouw website gebruikt. Zoals bijvoorbeeld www.bedrijfsnaam.nl. Dat is dan jouw domein. Elke pagina in jouw website heeft dat stukje als begin van zijn URL.

De domeinautoriteit is een van de factoren die meetelt voor jouw totale SEOranking. Het is een maat voor hoezeer jouw bedrijf gezien wordt als (wereldwijde) autoriteit in jouw vakgebied. Sommige bedrijven (bijv. MOZ) gebruiken hiervoor een schaal van 0 tot 100. Waarbij 100 gereserveerd is voor de Google en Facebook van deze wereld, rond de 70 en 80 vind je de overheid en grote merken zoals Philips, ING en KPN. En een “gewoon” bedrijf zal rond de 20 of 30ranken. Dat geeft niet.

Alles wat jij doet om de kwaliteit van jouw gehele website te verbeteren draagt bij aan jouw domeinautoriteit. Maar ook in hoeverre er buiten het web over je gesproken wordt (de kracht van jouw merk) speelt mee.  Factoren die van invloed zijn:

  • De technische kwaliteit van jouw website.
  • Interne linkstructuur
  • Verwijderd onnodige of giftige links of zet ze op ‘niet indexeren’. Dat kan met een van de webmastertools van Google.
  • Het gaat om de online reputatie van jouw bedrijf en jouw merk. Dit kost tijd om op te bouwen.
  • Zorg voor goede links naar jouw pagina toe. Die laten zien dat jij verstand hebt van jouw vak en dragen bij aan jouw domeinautoriteit
  • Een goede extensie. De .com, .us en .nl websites van de wereld worden betrouwbaarder geacht dan landdomeinen als Nigeria (veel spam en phishing en amper toezicht), of recent verzonnen domeinextensies als .eu of .ams