Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Description tag

Ook wel meta description (tag) of metatekst van een webpagina genoemd. Dit is de beschrijving van jouw webpagina die getoond wordt in de zoekresultaten van bijv. Google.

Title tag en meta description in Google

Het is een beschrijving van ongeveer 145 karakters (inclusief spaties) die zichtbaar is onder de titeltag en URL op de zoekresultaten pagina (SERP).

Meta description invullen in je CMS

Je vult dit in bij de pagina informatie in jouw content management systeem (CMS, zoals WordPress, Joomla, Tridion etc.). Het wordt daar soms ook gewoon ‘samenvatting’ of ‘omschrijving’ genoemd. Op de webpagina zelf komt de tekst niet terug.

Title tag en meta description in WordPress SEO Yoast

Met een goede description tag kun je de gebruikers van de zoekmachine meteen vertellen wat er op jouw pagina te vinden is. Bijvoorbeeld: de title tag van jouw pagina is “De vijf hipste schoenmerken van 2016”. Dan maak je in de description tag duidelijk of je die hippe schoenen verkoopt, of alleen maar merken vergelijkt en daarover blogt. Zo weet de gebruiker in Google wat hij kan verwachten.

Keywords in de description tag

Voor jouw zoekresultaten is het gebruik van keywords in de met description tag uiteraard heel nuttig. Zorg wel dat je op de pagina, net als bij de titel en de content zelf, ook daadwerkelijk informatie biedt die aansluit bij jouw description tag. Anders ziet Google het als oneigenlijk klanten lokken.

Dat kwam enkele jaren geleden nog wel voor, description tags vol woorden zoals ‘gratis’ en ‘snel rijk’. Inmiddels hebben zowel gebruikers, als Google daar genoeg van en komt dit minder vaak voor. Je ziet dit soort teksten wel nog terugkomen op pagina’s met een minder streng beleid. De zoekmachines houden hier echter strikt de hand aan. Aan de andere kant: als jij een prijsvraag hebt met een echte ‘gratis’ prijs, dan staat jou niks in de weg om het ook zo te noemen.