Google Hummingbird Update

Google Hummingbird Update

De Google Hummingbird Update (20 augustus 2013) was een eenmalige, grote update van het hoofdalgoritme van Google, qua impact vergelijkbaar met de Caffeine update, en richtte zich op het begrijpen van zoektermen die als een vraag of volledige zin worden ingevoerd.

Met de Hummingbird update wil Google door middel van geavanceerde kunstmatige intelligentie beter leren begrijpen wat de exacte betekenis van een bepaalde zoekopdracht is die een gebruiker op Google intypt. Daarmee kan Google nog relevantere resultaten tonen (relevantie is een van de kernwaarden in SEO).
Google leert als het ware beter begrijpen wat je precies bedoelt. Deze techniek, die op het randje van kunstmatige intelligentie balanceert, wordt conversational search genoemd.

Dit is belangrijk want tegenwoordig is het ook mogelijk om gesproken zoekopdrachten in te dienen met Google Voice Search of Siri. Ook  is het zo dat meer en meer mensen zoektermen invoeren zoals "waar is de dichtstbijzijnde supermarkt?". Bij een dergelijke zoekopdracht start je echt een "conversatie" met Google.

De Knowledge Graph

Wellicht ken je al de Knowledge Graph, een soort mini-wikipediadocument dat rechts van zoekresultaten verschijnt als je bijvoorbeeld op een bekend historisch persoon zoekt. De Hummingbird update past de techniek achter het verzamelen van de informatie van deze graph nu ook toe op de ‘gewone’ zoekresultaten.In plaats van enkel te kijken naar letterlijke woorden uit de zoekterm die op webpagina’s verschijnen, kijkt Google nu ook naar de betekenis achter die woorden: semantic search. Zo kan een vraag als “waar is de dichtstbijzijnde pinautomaat” beter begrepen worden door te weten waar de gebruiker is, wat voor pinautomaten er überhaupt bestaan en door “dichtstbijzijnde” te interpreteren als een zoekopdracht voor de database van Google Maps.

Vervolgens kan een lijst verschijnen met een ING, Rabobank en ABN AMRO bank bij jou in de buurt, zonder dat het woord “pinautomaat” in de zoekresultaten staat. Een ander voorbeeld is de vraag “hoe oud is Willem-Alexander”: nu kan Google begrijpen dat je een getal als antwoord wilt, en dat “hoe oud” op een rekensom met de geboortedatum van het lijdend voorwerp slaat.

In de positie van de zoekresultaten verandert weinig, maar de kans is groot dat als je een conversational search invoert, je zoekresultaten krijgt met webpagina’s die meer lezen als een lopende tekst dan een opsomming van feiten.

Volgens het hoofdalgoritme zou je normaliter een homepage van een website in de zoekresultaten terugzien, maar met de Hummingbird-update zal Google je nu eerder een subpagina voorschotelen die beter aansluit bij jouw zoektermen omdat het algoritme nu beter ‘begrijpt’ waar jij persoonlijk naar op zoek bent.

Een einde aan keywords?

Voor webontwikkelaars betekent deze update dat keywords, die voorheen voornamelijk bestonden uit kernwoorden, nu beter geschreven kunnen worden als ‘key sentences’.

Omdat Google met de Hummingbird update meer let op de semantiek achter zoektermen (ook met het oog op voice search waarbij je eerder zoektermen opgeeft in hele zinnen die beginnen met “wat is”, “hoe” en “wanneer”) zal een webpagina hoger in de zoekresultaten verschijnen als opgegeven tags ook in de vorm van zinnen zijn beschreven (denk aan “hoe verbeter ik mijn SEO” in plaats van de zoekterm “goede SEO”).

Kwaliteit boven PageRank

Naast de verbetering van semantic search is ook de wijze waarop Google omgaat met backlinks opnieuw aangepast - een vervolg op de Pinguin update dus. Nu wordt de bounce rate ook meegenomen in de beoordeling van een webpagina: hoe meer mensen de pagina na binnenkomst direct verlaten, des te minder relevant wordt die pagina bevonden.

Ook dit is weer een onderdeel van de trend van Google om inhoudelijke kwaliteit van websites boven websites te plaatsen die ‘slechts technisch in orde’ zijn. Oftewel: kwaliteit staat boven Pagerank.