arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe werkt TikTok? En moet je er als ondernemer iets mee?
18 januari 2020 

Hoe werkt TikTok? En moet je er als ondernemer iets mee?

TikTok, je kunt er tegenwoordig niet meer omheen. Het is het zoveelste social media platform dat we de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen. Eerst zat iedereen op Facebook en gingen de jongeren naar Snapchat. De ouderen bleven over. Toen besloot Facebook de functies van Snapchat ook in Instagram te bouwen. TikTok is het nieuwste social media platform en is vooral onder jongeren razend populair.

Met TikTok kun je korte video's bewerken, er een muziekje onder monteren en vervolgens posten. Je kunt filmpjes kijken, mensen volgen, op filmpjes reageren, mensen taggen en de filmpjes ook buiten TikTok delen. Meestal zijn het grappige video's. Je kunt eindeloos naar filmpjes blijven kijken, ook als je niemand volgt. Je krijgt dan bijvoorbeeld filmpjes te zien die geliket worden door andere mensen in Nederland. Voordat je het weet ben je een kwartier aan het scrollen.

Inmiddels telt TikTok al 800 miljoen maandelijkse gebruikers. Doordat TikTok nieuw is, gaan heel veel posts viraal. In twee dagen tijd kun je zo een half miljoen mensen bereiken. Wat heb je nu aan dat alles? Als jouw filmpje viraal gaat, levert dat natuurlijk heel veel bereik op. Dat is de voornaamste reden waarom mensen TikTok ‘the next big thing noemen'.

TikTok, the next big thing?

Afgelopen vrijdag zat Martijn in een panel van Business Class 2020, een online marketing seminar. Iemand uit de zaal vroeg wat ‘the next big thing' zou worden en wat we van TikTok vonden. Dat leek ons iets moois om met deze podcast op in te haken.

Je ziet nu dat GaryVee het heel veel over TikTok heeft. Hij predikt dat je nu op TikTok moet zitten. Als je dat niet doet, loop je veel bereik mis. Dat komt doordat er momenteel meer gebruikers op TikTok zitten dan dat er content is. De content die er is, wordt daardoor heel veel gekeken.

Als er straks veel meer content gemaakt wordt, neemt het bereik af. Dat zag je bij Facebook en je ziet het nu ook bij Instagram. Uiteindelijk zal het ook bij TikTok gaan gebeuren. Als je er nu in stapt, kun je snel veel bereik krijgen.

De vraag is alleen: wat heb je aan dat bereik op TikTok? Zit jouw huidige doelgroep op TikTok of denk je dat jouw doelgroep daar binnenkort aanwezig zal zijn? En wat wil je er vervolgens mee doen?

Het is als ondernemer altijd interessant om dit soort trends te volgen. Waar massa zit, zit ook business. Het is goed om je open ogen te houden en bij te blijven met nieuwe ontwikkelingen. Tijden veranderen en om relevant te blijven, moet je weten wat er speelt.

Het komen en gaan van social media platformen

De laatste jaren zijn een hele hoop dingen al ‘the next big thing' geweest. Zo waren er hoge verwachtingen voor Periscope, waarmee je live kon gaan met je telefoon. Sinds Facebook besloot om de functie in te bouwen, hebben we nog maar weinig van Periscope gehoord.

Facebook gaf een aantal jaar geleden aan dat ze vol wilden inzetten op Facebook Video. Het zou dé concurrent van YouTube worden. Ze zouden zelfs gaan investeren in video series en televisie waardige content. Uiteindelijk is er weinig van deze plannen terecht gekomen. Het is er nog wel, maar de plannen om YouTube weg te drukken, zijn allang gesneuveld.

Je had op een gegeven moment ook nog een ander social media platform genaamd Path. Je kon er maximaal 50 mensen bevrienden. Dat leek toen ook ‘the next big thing' te worden, alleen binnen week was het ook weer verdwenen.

Zoek niet naar the next big thing

TikTok is in eerste instantie vooral een entertainmentplatform voor een jongere doelgroep. Er komt steeds meer massa naar het platform. En waar massa is, is business. Er zijn dan ook zeker businessmogelijkheden voor TikTok. Je kunt een business hebben die er letterlijk op aansluit. Ook kun je de influencers die er al zijn benaderen om jouw producten te promoten. Er zijn zeker mogelijkheden, maar voor de meeste ondernemers is het niet logisch om meteen halsoverkop met TikTok te beginnen. Zeker niet als het ten koste gaat van je andere marketing.

Mensen zijn constant bezig met wat ‘the next big thing' is. Maar begin eens bij de basis. De meeste ondernemers die iets met online marketing doen, zijn enorm verstrooid qua focus. Terwijl maar één ding uiteindelijk het belangrijkste is: je verkooppagina. Daar moet alles gebeuren. Steek daar gewoon eens een week tijd in en zorg dat je één killer salespage hebt staan.

Daarna moet je gaan kijken naar hoe je gaat zorgen dat je de juiste bezoekers naar die pagina krijgt. Actief zijn op TikTok komt waarschijnlijk helemaal achterin je rijtje met prioriteiten.

TikTok is een hele mooie manier om exposure te krijgen en aan je branding te werken. Er zijn alleen heel veel andere dingen waar je beter je aandacht in kunt stoppen, omdat het meer effect heeft op je business. Denk aan strakkere funnels maken, betere content maken die je vervolgens kunt gaan verkopen, kijken wat voor opt-ins je nog kunt bouwen en wat voor advertenties je kunt gaan bouwen.

Als je nog niet boven een niveau van 50.000 of 100.000 euro omzet per jaar zit, heeft het geen zin om actief te zijn op TikTok, Pinterest, Instagram, Facebook en YouTube tegelijk. Als je business nog niet zo groot is, moet je vooral één sterke basis hebben om jouw verkeer naartoe te sturen. Vervolgens kun je kijken naar waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je mensen naar jouw basis toe kunt trekken.

Meegaan met de tijd

Tijdens het panel van Business Class 2020 hadden we het vooral over e-mailmarketing, funnels, SEO, SEO en Facebook en Instagram Ads. Dat zijn de dingen die nu werken, waarmee je mensen in je funnel krijgt en waar je nu verkopen mee kunt maken. Veronique Prins, die in de zaal zat, vertelde: “Dit is precies het advies dat ik altijd aan mijn klanten geef, maar ik ben wel een dinosaurus. Daarom twijfel ik soms of ik misschien meer moet meegaan met social media.” Zolang je je kern nog niet hebt staan, draagt het niet bij aan je business om je focus te veel te verspreiden.

Aan de andere kant moet je ook niet te lang blijven hangen in het oude, vooral niet als dat eindig is. In het verleden hebben we vreselijk veel geld uitgegeven aan het boosten van content op Facebook. We hebben inmiddels in totaal 493.000 euro uitgegeven aan Facebook. Natuurlijk hebben we daar ook wel wat uit gehaald. Sommige van de mensen die we destijds bereikt hebben staan nog steeds op onze mailinglijst en er zijn ook een hoop mensen klant geworden.

Tegenwoordig zouden we het toch liever anders aanpakken. Een tijdje geleden hebben we een website met goede Google-posities gekocht. De website kreeg op dat moment 10.000 bezoekers per maand uit Google op zoektermen die voor ons relevant zijn. We hebben 16.000 euro betaald voor die website. Als je dat vergelijkt met dat halve miljoen, dan hadden we 30 websites kunnen kopen, oftewel 300.000 maandelijkse bezoekers.

Het verschil is dat die 300.000 maandelijkse bezoekers niet zomaar mensen zijn die een beetje op Facebook zitten te scrollen, maar bewust hebben besloten om naar Google te gaan en iets opzoeken over online marketing. Ze waren bewust op zoek naar de informatie die wij te bieden hebben.

Hoe kun je TikTok efficiënt toepassen in je business?

Of je iets met TikTok moet gaan doen, ligt ook voor een deel aan het soort business dat je hebt. Zo is het neefje van Tonny een eigen bedrijf gestart als breakdancer. Met zijn business wil hij breakdancing leren aan mensen en hij verhuurt ook zichzelf om shows te doen. Zo heeft hij bijvoorbeeld in een reclame voor Puma schoenen gedanst. Het is voor hem juist heel passend om op TikTok of Instagram te gaan en zijn breakdance moves te laten zien. Zo kan hij een fanbase opbouwen en zijn business laten groeien. SEO is voor hem misschien wat minder logisch.

Er is altijd wel een reden te bedenken om actief te worden op een social media platform als TikTok. Realiseer je wel dat er ook een learning curve in zit en dat het tijd kost om iets te posten. Ook het monitoren en bijhouden kost tijd. Als je echt alles in je business top hebt draaien en je wilt een nieuw kanaal toevoegen om meer exposure te krijgen en aan je brand te gaan bouwen, dan is TikTok een goede optie. Heb je al een aantal dingen die je focus nodig hebben, laat je dan niet verleiden door een leuk nieuw social media platform als TikTok. Probeer eerst de basis van je business goed neer te zetten.

Wil je TikTok wel op korte termijn implementeren, dan raden we je aan om eens naar de content bakery te kijken. Als je al een proces hebt staan waarin je content opknipt in verschillende formaten en lengtes, wordt het logisch om er nog een stuk bij te knippen en dat op TikTok te plaatsen.

Ga vooral geen twee uur bezig zijn om iets op TikTok te plaatsen, want na een paar dagen ebt het weg. Blijf altijd focussen op een kern die langer vindbaar blijft, zoals een blogartikel, podcast of YouTube video. Dat zal er over een maand of een jaar ook nog zijn. Focus vooral op de kern van je business, want dat is waar je aandacht écht naartoe zou moeten gaan.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen