Hoe effectief zijn social media voor het MKB?
03 maart 2014 
3 min. leestijd

Hoe effectief zijn social media voor het MKB?

Social media: we zijn er allemaal op de een of de andere manier mee bezig: zakelijk (bijvoorbeeld Linkedin), privé (bijvoorbeeld Facebook) of allebei. Bij de een resulteert het in afkeer/afkeur en bij de ander in pure verslaving. Hoe effectief zijn social media nu eigenlijk voor het MKB?

Ik kwam op Linkedin een niets-aan-de-verbeelding-overlatende infografic tegen (zie onder aan dit blogartikel) over de inzet van social media marketing door het Amerikaanse MKB. De ontwikkelingen in Amerika zijn vaker een voorbode van onze eigen ontwikkelingen, daarom hou ik dit als marketeer in de gaten. Wel wil ik je vragen om de Amerikaanse resultaten, om te vormen naar de situatie van jouw bedrijf en de markt waarin je actief bent.

Budget verschuiving naar social media

9 op de 10 MKB bedrijven in Amerika zet social media marketing in of heeft op korte termijn plannen dit te doen. De helft van de bedrijven heeft de investering in social media marketing ten aanzien van vorig jaar verhoogd. De toename in het social media budget is de hardst stijgende van alle marketingkanalen.

De stijging van het te besteden social media budget is niet vreemd. Uit het social media onderzoek van NewCom Research & Consultancy (januari 2014) blijkt dat 9 op de 10 Nederlanders gebruik maakt van social media (privé/zakelijk).

Hieronder volgt de top vijf meest gebruikte social media kanalen in Nederland:

  1. 8,9 miljoen Facebook-gebruikers
  2. 7,1 miljoen YouTube-gebruikers
  3. 4,1 miljoen Linkedin-gebruikers
  4. 3,5 miljoen Twitter-gebruikers
  5. 3.3 miljoen Google+-gebruikers

Baseer je social media kanaal keuze op kwaliteit en niet op kwantiteit: kies de social media kanalen waarop de doelgroepen van jouw bedrijf actief zijn.

Social media budget voor creatie en implementatie

Social media zijn in gebruik gratis, toch kost social media marketing een bedrijf wel degelijk geld. Denk aan de verantwoordelijke en uitvoerende (interne/externe) marketeer en de ontwikkel kosten van de content die wordt gedeeld (berichten, visuele ondersteuning, video’s enzovoorts).

Leer jij al via social media?

Waarom zet het Amerikaanse MKB zo hoog in op social media marketing? De nummer 1 uitdaging voor het MKB is het aantrekken van nieuwe klanten. De bedrijven zetten social media onder andere in voor marketing (94%) en het oplossen van hun probleem: het krijgen van nieuwe klanten (61%). Ruim 49% van het MKB gebruikt social media om te leren: van gelijkgestemden, experts, inzichten van derden, best-practises en ‘vraag en antwoord’.

Het benoemen van het ‘leerdoel’ door het Amerikaanse MKB vind ik typerend over de acceptatie van dit marketingmiddel: social media marketing is méér dan een marketing-/saleskanaal: het is de barometer voor jouw bedrijf. Wat leeft er bij de klant? Waar heeft de klant behoefte aan? Zijn ze tevreden? Is een potentiële klant tevreden over de huidige leverancier? Kortom, je kunt veel waardevolle informatie over de doelgroepen achterhalen via social media.

Leren van de snelste: hyper-groei bedrijven

De Amerikaanse hyper-groei bedrijven verhogen hun marketing-promotiebudget gemiddeld met:

  • 73% voor social media marketing (inhoud en social media advertenties)
  • 72% voor e-mailmarketing
  • 59% evenementen
  • 57% in online en 47% in offline adverterenties

Het moge duidelijk zijn: de  hyper-groei bedrijven erkennen het belang van een goede balans in de marketingpromotie-mix (online en offline) – geen enkel marketingpromotie-middel is zonder de ondersteuning van andere middelen succesvol.

Waar vindt het MKB social media marketing bruikbaar voor?

De  hyper-groei bedrijven vinden social media marketing  effectief om hun marketingdoelstelligen te bereiken. Zo zetten ze het onder andere in voor branding (90%), mond-tot-mond reclame (88%), contentmarketing (89%) en om leads te genereren (82%).

Take away tips voor de inzet van social media voor MKB

  1. Begin bij het begin: wat zijn de bedrijfs- en marketingdoelstellingen?
  2. Wie zijn de doelgroepen? En zijn zij online actief?
  3. Formuleer social media doelstellingen (naamsbekendheid, branding, mond-tot-mond reclame, content marketing enzovoorts).
  4. Kies de social media kanalen op basis van de doelgroepen

Hoe effectief zijn social media voor het MKB?

Bron: Infographic Linkedin

Bron: B2B Contact. Waarom social media je niks opleveren. http://www.b2bcontact.nl/magazine/waarom-social-media-je-niks-oplevert/. 12-02-2014.

Over de schrijver
Aangenaam ik ben Sayna, schrijfster van ‘Hoe zet ik social media efficiënt in voor mijn onderneming?’ en ’4 C’s voor succesvolle online communicatie’. Gastdocent aan de Hogeschool Utrecht voor de vierdejaars minor E-marketing & Social media. Als financieel, HR of IT adviesbureau lever je kwaliteit en concurreer je liever niet op prijs, want ooit bereik je de bodem. De Gouden Ananas zet zich in voor adviesbureaus met een groei-ambitie en helpt deze te realiseren door verfrissende, prikkelende, efficiënte en soms persoonlijke merk- en marketingcommunicatie.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!