Website autoriteit vergroten: Hoe doe je dat?
12 januari 2022 
7 min. leestijd

Website autoriteit vergroten: Hoe doe je dat?

De stelling van deze week: ‘Hoe meer een merk publiceert, des te succesvoller het is.’ 

Martijn en Tonny zijn het beide oneens. Als we het hiermee eens zouden zijn, zou dat namelijk betekenen dat we elke minuut van de dag zouden moeten publiceren. 

Wel denken we dat er voor de meeste merken en bedrijven veel meer gepubliceerd zou mogen worden. Ik denk ook dat wij nog veel meer kunnen publiceren. Maar kwantiteit is niet alles. 

Publiceren is zinvol, maar je moet wel zorgen dat er een strategie achter zit. Ook moet er waarde achter zitten. Veel mensen denken te lang na voordat ze daadwerkelijk iets de wereld in schieten. De frequentie mag bij veel mensen en bedrijven best omhoog. Maar dat Maar dat betekent niet per definitie dat je altijd meer zou moeten doen om succesvol te worden. 

Je kunt ook negatieve reclame hebben. Wanneer je verkeerde dingen doet of zegt, kan dat ook afbreuk doen aan je merk. Niet alles wat je doet, maakt je merk succesvoller.

Door te publiceren bouw je autoriteit op. Over die autoriteit hebben we een vraag gekregen van Stella:

‘Als marketing coach help ik kennisondernemers zichtbaar en vindbaar te zijn voor de juiste klanten. Een belangrijk onderdeel daarvan is bijvoorbeeld het optimaliseren van de website. In de meeste gevallen gaat het mis in de content. Maar als ondernemers wat verder zijn, gaat het ook over autoriteit. Daar komt linkbuilding naar voren. Ik zou heel graag willen horen of jullie tips hebben om de autoriteit van je website te verhogen, zonder dat dat per definitie ontzettend veel tijd kost.’

Kortom: Hoe bouw je aan de autoriteit van je website? 

Beginnen met het opbouwen van autoriteit

De manier waarop je autoriteit opbouwt, is afhankelijk van het stadium waarin je nu zit. Begin je net met je website? Dan is SEO misschien niet de meest zinvolle strategie voor de korte termijn. Je hoeft niet meteen topposities te pakken op de belangrijkste zoekwoorden. Je kunt dat ook voor elkaar krijgen met Google Ads. 

Een domeinnaam die je vandaag registreert, heeft nog geen leeftijd en autoriteit opgebouwd. Dit is wel belangrijk. Scoren in Google gaat niet alleen over wat er op je website staat, maar het gaat ook over de autoriteit van je domeinnaam. 

Stel, Tonny heeft een website over online marketing en die website staat vol met dat woord op de juiste plekken. Martijn heeft net zo’n website die inhoudelijk net zo sterk is. Toch scoort de website van Tonny hoger als iemand Googelt op ‘online marketing’. Hoe dat kan? De website van Tonny heeft meer autoriteit. 

Er zijn twee manieren waarop je autoriteit opbouwt:

  1. Leeftijd: hoe lang een domeinnaam bestaat
  2. Backlinks: hoeveel websites naar jouw website linken

Daarnaast spelen ook social media links en interactie op je website een kleine rol. Ook het gedrag van bezoekers op je website wordt tegenwoordig steeds belangrijker. 

Als je begint met SEO, wil je aan de ene kant relevant zijn voor je doelgroep. Aan de andere kant wil je ook populariteit opbouwen. Die populariteit wordt gemeten op basis van hoeveel mensen naar je linken, hoeveel mensen reageren op je berichten, hoe lang mensen blijven hangen en hoe vaak je wordt genoemd op social media.

In het begin hoeft het opbouwen van autoriteit niet je primaire strategie te zijn. Als je weinig autoriteit hebt, kun je nog steeds scoren in Google. Wanneer jouw content relevanter is dan die van een concurrent, kun je nog steeds scoren op dat zoekwoord. Ook als je nog niet zoveel autoriteit hebt. Schrijf bijvoorbeeld voor wat langere zoekwoorden. Daar zit vaak minder concurrentie op. Dat is een eerst stap om op te focussen, voordat je begint met het opbouwen van backlinks. 

Moet je gastbloggen om backlinks te krijgen?

Bij het verkrijgen van backlinks denken mensen al snel aan gastbloggen. Het nadeel hiervan, is dat er veel tijd in gaat zitten. 

Maar het kan ook anders. Zo hoef je niet alles zelf te schrijven. Als je op een bepaald punt bent met de groei van je business, hoef je niet meer zelf de persoon te zijn die de content schrijft. 

Maak je je zorgen over de autoriteitsscore van je website? Als het goed is gaat het dan al zo goed met de andere fronten met je business, dat je geld over hebt om in je autoriteit te investeren. 

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt investeren in de autoriteit van je website. Je kunt bijvoorbeeld een content schrijver inhuren om gastblogs voor je te schrijven. Je zoekt de autoriteit dan doelbewust op. 

Schenk daarnaast ook aandacht aan je eigen website. Zorg dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw content zo hoog zijn dat mensen er vanzelf naar gaan linken. Maak van jouw website een hoeksteen in jouw niche, doordat er zoveel goede content op staat. 

Autoriteit bouw je langzaam op. Je wilt zorgen voor een natuurlijke linkstructuur. Idealiter linken mensen uit zichzelf naar jou. Dat doe je door te zorgen dat je voor verschillende onderwerpen het meest waardevolle artikel hebt, inclusief bronvermelding. Zorg dat het goed onderbouwd is, zodat mensen die iets over het onderwerp schrijven altijd naar jou willen verwijzen. Dan krijg je automatisch meer links en gaat je autoriteitsscore omhoog. 

Van welke sites wil je backlinks krijgen?

Als het om backlinks gaat, geldt ‘iets is beter dan niets’. Toen Tonny voor het eerst begon met linkbuilding omdat hij een nieuwe domeinnaam had, loonde het nog om je aan te melden bij startpagina’s. Als je nog helemaal geen backlinks hebt, kan dit helpen. Maar het is niet de backlink-strategie die je wilt hebben. 

Uiteindelijk wil je een natuurlijk linkprofiel. Het is interessanter om een paar links te hebben van hele goede websites dan dat het is om veel links te hebben van slechte website. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar om de kwaliteit. 

Ga dus niet de markt op om je link overal te plaatsen waar je hem kwijt kunt. Kijk in plaats daarvan welke links relevant zijn voor jouw website. Dat kun je bijvoorbeeld ontdekken via de SEO-tool SEMrush.

In SEMrush kun je jouw website invoeren. Vervolgens krijg je een overzicht van alle websites die lijken op die van jou. Dit zijn over het algemeen goede websites om backlinks van te krijgen. Dat kun je doen door een gastblog te plaatsen, maar soms zit er ook een linkruil in. 

Dat laatste geldt vooral als jouw website al waardevol genoeg is. Je kunt ook een link kopen. Het hoeft niet per se een vriendendienst te zijn. Je kunt ook een half jaar lang een link of banner op een website laten plaatsen. Dat bouwt allemaal mee aan je autoriteit. 

Autoriteit staat niet vast. Het kan ook weer afnemen. In het verleden hadden we bijvoorbeeld een hogere autoriteit dan we nu hebben. Simpelweg doordat er meer beweging op de site was en er op dat moment ook meer mensen naar ons linkten. Door de jaren heen zijn we net zoveel backlinks verloren als we hebben gewonnen. 

Ga all out met je gastblogs

We zien regelmatig dat mensen ons benaderen om een backlink te plaatsen. Vervolgens komen ze met een superslecht aanbod. Je ziet van tevoren dat ze alleen maar wat komen halen. Of ze willen graag op onze site gastbloggen, maar komen vervolgens met een dertien-in-een-dozijn-blogje waar vijf backlinks in zitten. Dat gaan wij niet op onze website plaatsen. 

Wil je een gastblog plaatsen voor een partij die een grote autoriteit heeft? Ga dan all out. Zorg dat er op die website een blog komt te staan die nog waardevoller is dan je op je eigen website zou plaatsen. Je wilt dat diegene denkt: ‘Dit is zo’n kwalitatief stuk, hier doen we onze lezers tekort mee als we het niet plaatsen’. 

De meeste mensen die bezig zijn met autoriteit en linkbuilding komen alleen maar iets halen. Ze schrijven iets wat net aan de norm voldoet. Wij accepteren dat soort dingen niet. En de meeste andere grote websites zullen dat ook niet accepteren. Wil je een linkje van een grote website die ook waardevol is voor jou? Zorg dan dat je écht met iets goeds komt. 

Quick win voor meer autoriteit

Autoriteit opbouwen begint met waardevolle content schrijven, zodat mensen je ook als autoriteit gaan zien. Zodra mensen je als autoriteit zien, gaan ze je ook als autoriteit behandelen. En dan word je uiteindelijk ook een autoriteit.

En werkt dit allemaal niet? Dan is er altijd nog een quick win: koop gewoon een website die veel autoriteit heeft. Daarmee geef je jouw autoriteit in één keer een hele boost.  

Een paar jaar geleden kochten we Marketingnet.nl. Dat was een website met 700 blogs over online marketing. Die konden we gewoon importeren in onze website. Omdat we al die artikelen importeerden en redirecten, kregen we ook alle backlinks die naar Marketingnet.nl gingen. Maar daar moet je wel voor investeren. 

Als je net begint en het is allemaal nieuw voor je. Je weet nog niet wat je bezoekers waard zijn. Dan is het een gok om een website te kopen. Als je wat langer bezig bent, weet je wat je aan advertenties betaalt en hoe relevant bezoekers zijn. Je kunt dan uitrekenen wat het waard is als je ze gratis op je website krijgt. 

En als je een bedrijf hebt gerund en je start een nieuw project, dan kun je die stappen van tevoren overslaan en gewoon meteen een bestaande business overnemen. 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!