arrow_drop_up arrow_drop_down
Google Tag Manager, wat kun je ermee?
14 juli 2015 
4 min. leestijd

Google Tag Manager, wat kun je ermee?

Google Tag Manager heeft niets te maken met het Taggen van je vrienden op Facebook. Google Tag Manager maakt jouw marketing makkelijker. Maar wat kun je er precies mee? Wat zijn de grote voor- en nadelen? En vooral, hoe werkt het?

Misschien eerst even een korte uitleg wat Google Tag Manager precies is. Google Tag Manager is een tool waarmee je zelf eenvoudig Tags kunt toevoegen aan je website en deze op elk moment snel en gemakkelijk kunt aanpassen. Hiervoor moet je eenmalig een Tag Manager code op al je pagina’s plaatsen.

De ‘Tag’ in Tag Manager staat dus niet voor je vrienden, maar voor elk stukje code van bijvoorbeeld Google Analytics, Google Adwords maar ook LinkedIn. Hiermee worden alle andere codes op je website dus overbodig! Je kunt nu de Google Tag Manager Fundamentals cursus gratis volgen.

Voor- en nadelen van Google Tag Manager

Zoals met elke tool, zijn er zowel voor- als nadelen. Even de belangrijkste punten op een rij:

Voordelen:

  • Er staan geen losse Tags meer op je website, waardoor je pagina’s sneller worden geladen
  • Nieuwe Tags zijn snel te plaatsen, bestaande Tags zijn makkelijk aan te passen
  • Google Tag Manager is een gratis tool en erg gebruiksvriendelijk

Nadelen:

  • Het is weer een extra tool die je moet beheren
  • Volgorde van het activeren van je Tags is lastig aan te passen
  • Foutgevoeligheid: een verkeerde Tag kan al je codes beïnvloeden

Hoe werkt Google Tag Manager?

Als je bent ingelogd in Google Tag Manager, maak je een zogeheten container. Je vult de naam van je website in, de URL en geeft aan waar je de container gebruikt. Vervolgens krijg je een Google Tag Manager code. Zorg ervoor dat deze code op elke pagina komt te staan.

Uitleg Google Tag Manager installeren

Google Analytics plaatsen

In het linkermenu zie je 4 menu’s: overzicht, Tags, Triggers en Variabelen.

Zorg dat je altijd als eerste je Analytics Tag gaat plaatsen. Ga naar Tags en klik op nieuw. Vervolgens zie een je een overzicht van alle mogelijke Tags die je kunt maken. Kies Analytics, je type Tag (Universal of Klassiek). In het volgende scherm vul je jouw Tracking-ID in, geef je aan dat je alle pagina’s wilt meten en je 1e Tag is gemaakt!

Tag plaatsen in Google Tag Manager

Je 1e Tag is gemaakt, maar nog niet actief. Klik hiervoor rechtsboven op publiceren. Je ziet vervolgens een overzicht van al je wijzigingen. Bekijk altijd eerst het voorbeeld voor je de Tag publiceert, zodat je zeker weer dat alles werkt. Alles werkt? Publiceer je Tag en hij is actief!

Nieuwe tag in Google Tag manager publiceren

Google Adwords Tag plaatsen

Nadat je Google Analytics Tag geplaatst is en werkt, is het tijd om je Google Adwords te koppelen aan een Tag. Maak weer een nieuwe Tag aan, geef deze een passende naam en selecteer Adwords. Vervolgens kies je jouw type Tag, in dit geval ‘conversies bijhouden’ van Adwords.

Bij de configuratie vul je de conversie-ID en Conversielabel in. Om deze te vinden ga je naar je Google Adwords account → hulpprogramma’s → conversies → bekijk je de code van je Tag. In deze code zie je de conversie-ID en conversielabel staan.

Conversiewaarde en Valutacode (EUR) zijn optioneel om in te vullen. De volgende stap is om in te stellen wanneer deze Tag geactiveerd moet worden. We willen graag meten op welke pagina’s Adwords bezoek is gekomen en hoe en waar de conversies zijn gekomen. Daarom kiezen we voor de trigger ‘Alle pagina’s’.

Maak nu de Tag aan. Net als bij de Analytics Tag, is deze nog niet actief. Klik hiervoor weer op publiceren. Bekijk weer het voorbeeld om te controleren of alles nog correct werkt. Kies vervolgens voor publiceren. Al jouw Adwords verkeer wordt nu getrackt en geregistreerd!

Google Tags tracken en analyseren

Triggers en Variabelen

Wil je verder gaan met Tag Manager, kun je ook Triggers en variabelen gaan instellen. Triggers dien je te koppelen aan een Tag. De trigger bepaalt dan vervolgens wanneer de Tag wordt geactiveerd. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat een Tag alleen geactiveerd wordt als een bezoeker op een specifieke pagina landt, zoals voorbeeld.com/bedankt.html

Jouw website optimaliseren voor hogere conversies

Zo kun je ook klikken meten op belangrijke call to actions of buttons. Zodra je iets ervaren bent met Google Tag manager, zul je snel merken wat de vele mogelijkheden zijn. Zo kun jij eenvoudig jouw website optimaliseren en hogere conversies behalen.

Google Tag Manager maakt het voor marketeers eenvoudiger om codes te beheren en op basis hiervan websites te optimaliseren. Een tool die naar mijn mening zeker in de toekomst een steeds grotere rol gaat spelen in online marketing. Gebruik jij Google Tag Manager al en zo ja, wat zijn jouw meest waardevolle Tags?

Over de schrijver
Online marketeer met een grote passie voor sport, muziek en online marketing. Gewerkt bij o.a. TMG & Hidden Profits, nu bij Orange Hotel Marketing. Sinds 2012 zowel Google Adwords en Google Analytics Qualified. In 2015 een eigen Online Marketingbureau gestart, PasQuality.nl. PasQuality richt zich vooral op het MKB dat meer omzet wil genereren uit hun online werkzaamheden. Zowel website, Google als Facebook.