arrow_drop_up arrow_drop_down
Heb jij al Google Featured Snippets?
6 juni 2016 
in SEO

Heb jij al Google Featured Snippets?

Een van de grootste SEO kansen van dit moment (naar mijn mening) ligt op het gebied van zogenaamde “conversational search” en de featured snippets van Google (antwoorden op vragen direct in de Google resultaten). In dit artikel zal ik je stap voor stap uitleggen hoe je hier momenteel op in kunt spelen.

De zoekresultatenpagina

Een zoekresultatenpagina (ook wel SERP; Search Engine Results Page) in Google is opgebouwd uit verschillende elementen. In veel gevallen staan er advertenties bovenaan, daarna gevolgd door organische posities. Sinds de komst van Google Universal Search worden die organische en betaalde posities verrijkt met verschillende andere resultaten.

Wat is de featured snippet?

De featured snippet is een blokje boven de organische zoekresultaten in Google, waarin het antwoord staat op de vraag die je hebt ingevoerd. Deze verschijnt vooral bij concrete vragen, met name “wat is…?”-vragen. Ook bij het invoeren van enkel een begrip kun je de featured snippet te zien krijgen

google-featured-snippet-seo

Conversational search

Google's wens is om de stap te maken van ‘reactieve zoekmachine' naar een ‘proactieve persoonlijk assistent'. Traditioneel gebruiken mensen een zoekmachine met de verwachting om een collectie relevante websitelinks gepresenteerd te krijgen. Volgens Google zullen mensen in de nabije toekomst echter meer de behoefte hebben om toepasselijke suggesties gepresenteerd te krijgen die niet alleen relevant zijn, maar ook nog eens extra waarde toevoegen. Google leert hier als het ware beter begrijpen wat je precies bedoelt. Deze techniek, die op het randje van kunstmatige intelligentie balanceert, wordt conversational search genoemd.

Conversational search werd op The Next Web Conference 2016 (waar wij vorige maand met ons team waren) ook als een van de belangrijkste SEO Trends genoemd.

De Knowledge Graph

Wellicht ken je al de Knowledge Graph, een soort mini-wikipediadocument dat rechts van zoekresultaten verschijnt als je bijvoorbeeld op een bekend historisch persoon zoekt. De Hummingbird update past de techniek achter het verzamelen van de informatie van deze graph nu ook toe op de ‘gewone' zoekresultaten.

Google vragen en directe antwoorden

Zo kun je Google tegenwoordig vragen kunt stellen, waarbij Google zowel de vraag begrijpt als het antwoord weet. Google laat het antwoord direct in de zoekresultaten zien.

Deze directe antwoorden op vragen noemen we ‘featured snippets' of noem het maar “rich answers” (rijke antwoorden). Zo kan Google ook antwoorden uit jouw content halen:

google-featured-snippet-kennisbank

In bovenstaand voorbeeld haalt Google het antwoord uit mijn artikel (uit mijn Content Kanon) en toont dat, inclusief link naar mijn site, bovenaan in Google. Een enorm SEO voordeel natuurlijk omdat je de concurrentie onder jou zo geen kans meer laat.

Kosten featured snippets jou bezoekers?

De featured snippet is een zogenaamd “direct answer”: je krijgt direct het antwoord op je vraag te zien. Daarvoor hoef je dan niet door te klikken naar een pagina uit de zoekresultaten. Het lijkt logisch dat de vertoning van een featured snippet zorgt voor minder bezoekers naar jouw website. Niets is echter minder waar. Het blijkt dat er op de featured snippet juist behoorlijk wordt doorgeklikt. Mogelijke reden: het antwoord is nog niet compleet in de snippet. Wanneer de Google gebruiker dus meer informatie wilt, clicks deze door en het is logisch dat dat is op de link bij de featured snippet.

Positie 1 is niet automatisch ook positie 0

Je zou kunnen denken dat de nummer 1-positie in de zoekresultaten ook zorgt voor een makkelijke nummer 0-positie. Ook dat is niet waar. Vaak komt de nummer 0 juist van een ander organisch zoekresultaat. Meestal wel uit de top 10 overigens. Dit betekent dus een bijzondere extra SEO-kans. Zo heb je met de featured snippet namelijk 2 posities op de eerste pagina van Google.

Hoe krijg je die featured snippet?

Nu wil je vast aan de slag om zelf ook zoveel mogelijk featured snippets te pakken in de zoekresultaten. Dus is het zaak om te weten hoe je dat voor elkaar krijgt. Vooropgesteld: op de featured snippet heb je zelf beduidend minder invloed dan op de gewone organische zoekresultaten. Voor de laatste kun je nog het nodige optimaliseren op je website om je posities te verbeteren, voor de featured snippet is nog niet duidelijk wat nu echt de doorslag geeft.

SEO Kans: Kennisbank in de semantische zoekmachine

Dit is de reden dat ik in 2010 al ben begonnen met het werken met kennisbanken. Toen gaf Google al aan dat dit de toekomst zou worden. Daarom is de SEO structuur zo belangrijk. Mijn kennisbank doet het al jaren super goed maar deze maand zag ik in Google eindelijk de resultaten waar ik al jaren op zit te wachten. Deze zogenaamde featured snippets dus.

De “Wat is…. zoekopdrachten”

Zoals je ziet krijg je deze resultaten nu met name bij de “wat is…” zoekopdrachten. Er wordt ontzettend veel gezocht op dergelijke zoekopdrachten (weet ik uit ervaring). Ik heb in 2010 al een hoop artikelen geschreven voor mijn kennisbank waarbij de titel letterlijk “wat is {vakterm}” was.

Deze beginnen nu (nog meer) tot hun recht te komen. Mijn gouden tip is dus om je kennisbank te verrijken met zogenaamde “wat is artikelen”.  Ik ben daarvoor meteen een begrippenlijst gestart in mijn kennisbank:

begrippenlijst

Lui…

Ik heb dit altijd verwacht maar ik heb het nagelaten om mijn kennisbank sinds 2010 uit te breiden… Ik heb het schrijven van “wat is artikelen” letterlijk al jaren op mijn to do lijst staan en toen ik er vorige week eindelijk aan begon was ik er na 5 stuks echt wel klaar mee haha (saaaaaaaai).

Uitbesteed!

Ik heb daarom de opdracht even op freelancer.nl gezet. Binnen enkele uren had ik 10 sollicitaties van tekstschrijvers die dit met alle liefde wilden doen. Ik heb na wat testjes enkele schrijvers (wiens schrijfstijl en kwaliteit ik fijn vond) aan de slag gezet met een lijst van 215 internet marketing begrippen. Aangezien dit objectieve definities zijn (zonder advies) van begrippen in mijn vakgebied kan iedereen met een gezond verstand deze natuurlijk uitzoeken en schrijven.

Zo bijvoorbeeld de uitleg van het begrip ‘Heatmap' in mijn begrippenlijst. Dat heb ik door een freelancer laten schrijven en, voila, binnen een week had ik dit resultaat:

google-featured-snippet

IMU.nl is hierdoor binnen 2 weken uitgebreid van 614 naar 826 pagina's. Dat is toch een uitbreiding van 35% van het totaal aantal pagina's!

Extra tip: Ik heb er eerst voor gezorgd dat alle pagina's z.s.m. op de site kwamen zodat ze geïndexeerd kunnen worden, dat duurt altijd even. Ik ga de komende tijd kijken welke artikelen al traffic krijgen en die artikelen als eerste verbeteren (zie mijn SEO stappenplan) met plaatjes, video, tussenkoppen etc. Dat is sneller en veel gerichter dan 1 voor 1 alle artikelen pas online zetten als ze helemaal compleet zijn.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Naast de IMU is hij eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Traffic Leaders en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller en ook zijn tweede boek 'De Online Marketing Tornado' (met Martijn van Tongeren) ging in 2 weken tijd 15.000 keer over de toonbank.
Geert
Door

Geert

op 7 June 2016

Dank je wel Tonny, het is een interresante ontwikkeling.

Kevin
Door

Kevin

op 7 June 2016

Hoi Tony, Kun je ook een FAQ gebruik ipv die Wat is artikelen? Of pakt Google dit een stuk minder goed op?

Tonny Loorbach
Door

Tonny Loorbach

op 7 June 2016

Dat kan zeker maar je mist dan wel een hoop SEO mogelijkheden qua url, title, description, heading tags, interne links etc. om naast de featured snippet ook gewoon een waardevolle pagina omtrent dat begrip in de SERP te hebben. Afgezien van de featured snippets blijft Google immers gewoon hetzelfde werken. Vandaar ook mijn inleiding over structuur en het opbouwen van autoriteit.

Ruud
Door

Ruud

op 11 June 2016

Hi Tonny, Leuk artikel, goede uitleg. Enkel mis ik wel hoe ik zo'n kennisbank kan toevoegen aan mijn website. Bestaan hier plug-ins voor bij Wordpress? Mijn website bevat veel informatie over een specifiek onderwerp en probeer hoger te komen in Google. Veel antwoorden op ' wat is... ' vragen staan op mijn site maar dus nog wat problemen met de rich snappets. Heb je tips? Bedankt

Tonny Loorbach
Door

Tonny Loorbach

op 6 July 2016

Ik weet niet of er plugins voor zijn, wij hebben de module zelf ontwikkeld voor Phoenix. Neem gerust even contact met ons op!

Guido
Door

Guido

op 17 June 2016

Mooi artikel! Welke WP plugin kun je het beste gebruiken voor de featured snippets en welke voor de interne linking?

Pim
Door

Pim

op 4 July 2016

Interessant artikel, maar wel een erg lange opbouw naar waar het punt uiteindelijk wordt gemaakt

Tonny Loorbach
Door

Tonny Loorbach

op 6 July 2016

Nederlanders hebben ook altijd wat te zeuren ;) Ik wilde graag een stappenplan vanaf het begin maken. Sla je de eerste stappen over dan mis je gewoon een aanzienlijk voordeel. Zeker voor een beginner is dit onmisbaar.

Kirsten Huiting
Door

Kirsten Huiting

op 22 July 2016

Wat een ontzettend interessante blog. Ik heb weer veel geleerd, mede door de aanloop naar het concrete punt. Heeft toch veel verband met elkaar ;-) .

Tekstschrijver/copywriter Linda Groesbeek

Dank je wel voor je interessante blog! Mooi principe ook, zo'n kennisbank. Al je content overzichtelijk bij elkaar, prima SEO mogelijkheden, alleen zou ik niet weten hoe je zo'n kennisbank kan opzetten binnen je bestaande website. Wel zou ik in mijn blogs alvast enkele "wat is ..." artikeltjes kunnen opnemen. Nogmaals dank!

Indy Bredewold
Door

Indy Bredewold

op 5 December 2016

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn content als Google Featured Snippet wordt getoond? Is daar een plugin voor? Of moet ik met een of andere HTML code aan de gang?

Gustavo Woltmann
Door

Gustavo Woltmann

op 15 December 2016

Bedankt Tonny, voor de uitgebreide uitleg en tips.

Reactie plaatsen