arrow_drop_up arrow_drop_down
Adverteren op Pinterest: een advertentie opzetten binnen Pinterest in 5 stappen
15 oktober 2020 

Adverteren op Pinterest: een advertentie opzetten binnen Pinterest in 5 stappen

Steeds meer bedrijven zijn actief op Pinterest. Niet gek want Pinterest groeit nog steeds in Nederland. Inmiddels zijn er meer dan 4 miljoen Nederlanders actief op dit visuele platform.

Het grootste gedeelte is nog altijd vrouw. Volgens de laatste gegevens nu 68%.

Voor organisch bereik is Pinterest nog een van de weinige kanalen waarmee je goede resultaten kan behalen. Maar adverteren op Pinterest is ook zo gek nog niet.

Waarom adverteren op Pinterest?

  • Weinig concurrentie
  • Gesponsorde pins blenden goed in
  • Kosten relatief laag
  • Bereik is groot
  • Targeting op basis van interesses en keywords
  • Retargeting mogelijk
  • Al in een vroeg stadium van de customer journey in beeld bij de gebruiker

Genoeg voordelen dus. Aangezien Pinterest een visuele zoekmachine is zijn de gebruikers op Pinterest vooral actief in de eerste fases van de customer journey. Pinners zijn planners en zoeken op Pinterest naar inspiratie. Maar de pinners hebben zeker een koopintentie en dus kan je de gebruiker op Pinterest ook in de andere fases met advertenties bereiken.

Pinterest account adverteren

Een paar feiten uit recent onderzoek:

92% van de consumenten geeft aan dat beelden belangrijk zijn bij de keuze tot aanschaf van een product

65% geeft aan dat Pinterest hen ideeën geeft over wat te gaan kopen

1 op de 3 van de gebruikers gaat over tot aanschaf na het zien van branded content op Pinterest

Bron: Pinterest

Customer journey Pinterest

Zelf een advertentie opzetten binnen Pinterest in 5 stappen

Deze stappen zijn onmisbaar:

1. Maak gebruik van een zakelijk Pinterest account

Door gebruik te maken van een zakelijk account krijg je toegang tot statistieken, doelgroep analyse en advertentiemogelijkheden. Daarnaast kan je jouw website claimen. Hierdoor weet Pinterest dat jij de geverifieerde eigenaar bent.

2. Installeer de Pinterest-tag en de conversie-tags

Pinterest-tag

Als je bekend bent met adverteren op Facebook dan ken je het gebruik van de Facebook-pixel. Bij Pinterest is dit de Pinterest-tag. Hiermee wordt het aantal bezoekers vanuit Pinterest aan jouw website gemeten. Op het moment dat er een aantal bezoekers gemeten zijn kan jij met deze informatie een doelgroep aanmaken. Hiermee ben je in staat om retargeting toe te passen.

Ook kan je op basis van deze tag een act a like doelgroep aanmaken. Een groep mensen met dezelfde interesses en klikgedrag als de bezoekers aan jouw website.

Conversie-tags

Conversie-tags stel je in om nauwkeuriger te meten wat een bezoeker na een klik doet op jouw website. En om te meten of jouw advertentie succesvol is. De conversie-tag bestaat uit een code die je kan toevoegen aan jouw website.

Er zijn verschillende acties die je kan meten. Zoals aankoop, page-visits of registraties. Kies wat je wilt meten en voeg de juiste event-code toe. Je vindt deze gegevens in jouw Pinterest-account.

3. Bepaal je doel en maak passende Pinterest-proof afbeeldingen

Zodra jij je doelstellingen voor de campagne bepaald hebt kan je hier Pinterest-proof beeld voor gaan maken. Tips voor een goede Pinterest afbeelding (ook wel pin genoemd) zijn:

  • Zorg dat jouw product of dienst centraal staat op de pin
  • Kies voor aantrekkelijk en helder beeldmateriaal
  • Maak met tekst op de pin duidelijk waar de advertentie om gaat
  • Een sterke call-to-action zorgt voor meer linkkliks

Maak per campagne verschillende afbeeldingen (pins) en kijk welke er voor het beste resultaat zorgen.

Opbouw van een goede pinterest-pin

4. Zet je campagne op

Kies uit 5 verschillende doelen:

  • Naamsbekendheid
  • Verkeer
  • Video
  • App-install
  • Conversie

Maak binnen 1 campagne verschillende advertentiegroepen aan

  • Kies voor een groep op basis van interesses
  • Maak een groep aan met daarin de belangrijkste keywords
  • Ook op basis van de Pinterest-tag kan je doelgroepen aanmaken zoals: een act-a-like doelgroep en een retargeting doelgroep

Advertentie campagne opzetten Pinterest

5. Probeer uit en test

Adverteren kan je alleen maar ontdekken door het te doen. Kies een doel, maak mooie afbeeldingen, zet je eerste campagne op, maak verschillende advertentiegroepen aan en kijk wat er gebeurt. Al met een paar euro per dag kan je een groot aantal mensen bereiken.

De gemiddelde kosten per 1000 impressies (CPM) liggen rond de € 1,50 en de kosten per klik (CPC) tussen de €0,10 en €0,20 cent. Uiteraard geheel afhankelijk van de aanwezige concurrentie op Pinterest wat het bieden beïnvloedt.

Ik ben benieuwd, ga jij adverteren op Pinterest uitproberen?

Over de schrijver
Ik ben Arlette en ik help bedrijven aan meer succes en resultaat met Pinterest. Een extra marketingtool welke nog niet door iedere ondernemer omarmd wordt. Daar breng ik graag verandering in. Want Pinterest kan een mega waardevolle extra tool zijn voor meer verkeer, grotere naamsbekendheid en meer conversies!
Wendy
Door

Wendy

op 19 October 2020

Ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht dat adverteren op Pinterest ook een optie is. Op Facebook en Instagram deed het voor mij niet wat ik wilde dus misschien moet ik Pinterest eens proberen. Bedankt voor het duidelijke artikel!

Arlette
Door

Arlette

op 20 October 2020

Hoi Wendy, graag gedaan. Als je Pinterest gaat gebruiken voor je bedrijf wens ik je veel plezier met pinnen 📌

Reactie plaatsen