Woocommerce

De verschillende producttypes in WooCommerce

03 maart 2022

Het is alweer even geleden dat ik een artikel heb geschreven over WooCommerce. In het artikel van vandaag ga ik wat uitgebreider in op de verschillende producttypes die beschikbaar zijn in WooCommerce. De informatie is meer bedoeld voor mensen die al enige ervaring hebben met WooCommerce (en die net een WooCommerce webshop hebben opgezet). Je kunt het ook altijd nog gebruiken als naslagwerk.

In ieder geval; we gaan het dus hebben over producttypes ;) In WooCommerce is er namelijk vanalles mogelijk. Je kunt de klassieke offline producten toevoegen, waarbij je daarna het product ook fysiek verstuurt. Maar je kunt ook onder andere variabele producten toevoegen, affiliate producten, individuele producten, gegroepeerde producten en nog veel meer. Hieronder ga ik uitleggen wat dit allemaal precies is en waar je het voor kunt gebruiken.

Verschillende producttypes

Bij het toevoegen van een nieuw product in je dashboard, zie je onder de normale editor een extra blokje staan met productgegevens. Hier kun je in het dropdownmenu kiezen voor verschillende opties. Deze opties ga ik hieronder per stukje/alinea uitleggen. Daarnaast zijn er nog een paar opties, die zal ik ook gelijk bespreken.

01.  Simpel product (Klassieke, fysieke producten)

Als je de standaardinstellingen niet aanpast bij het toevoegen van een nieuw product, dan gaat WooCommerce er vanuit dat je een klassiek, fysiek product wilt verkopen. Met andere woorden: een écht tastbaar product (voorbeeld: kleding, electronica, sportartikelen, sieraden, etc.). Producten die je daarna ook daadwerkelijk moet versturen. Dit is natuurlijk ook de meest “standaard” optie waar veel gebruik van wordt gemaakt door mensen die een webshop hebben. Ik denk dat hier niet meer uitleg voor nodig is :)

02. Gegroepeerd product

Deze optie kun je gebruiken wanneer je meerdere producten uit je webshop ook wilt aanbieden als één “groep” producten. Dus stel je hebt een webshop waarin je een kleding en sieraden verkoopt, dan kun je met behulp van een gegroepeerd product een paar matchende items in één keer verkopen. Dat kan een ideale manier zijn om meer producten te verkopen aan dezelfde klant :)

Wanneer je in het dropdownmenu klikt op gegroepeerd product, komen er andere opties tevoorschijn. Bij de balk “Artikelnummer” dien je de SKU’s toe te voegen van de betreffende producten. SKU staat voor Stock Keeping Unit, waarbij elk product een eigen, uniek nummer krijgt. Deze nummers dien je zelf per product in te vullen bij Productgegevens > Voorraad > Artikelnummer.

03. Extern/affiliate product

Deze optie wordt gebruikt voor producten die in andere webshops (of op andere websites) staan en ook vooral voor affiliate producten. Wanneer je in het dropdownmenu kiest voor Extern/affiliate product, komen er wederom nieuwe invulvelden tevoorschijn. Bij deze velden kun je instellen;

  • Waar de knop naar dient te linken.
  • Welke tekst er in de knop dient te staan.
  • Wat de prijs ervan is (ook al vraag je niet zelf die prijs, maar stuur je de mensen door).

Wanneer je voor deze opties kiest, verdwijnt voor website bezoekers de mogelijkheid om het product toe te voegen aan de winkelwagen. Die mogelijkheid wordt vervangen door één knop, die linkt naar de website/webshop die jij hebt ingevuld, en met de tekst erin waar jij voor hebt gekozen. Ideaal voor affiliate producten, dus ;)

04. Variabel product

Een variabel product is (zoals de titel het al zegt) een product waarbij variabelen zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een t-shirt verkoopt, dan kun je meerdere maten (variabelen) toevoegen. Men dan dan dus bijvoorbeeld kiezen uit Small, Medium of Large. Maar je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken wanneer je een product alleen in specifiek aantallen wilt verkopen (100 stuks, 250 stuks, 1000 stuks). Of wanneer je een upsell erbij wilt. Dan heb je bijvoorbeeld twee opties: alleen product A, of product A met B erbij. Ik noem maar wat voorbeelden.

05. Subscriptions

Dit is NIET een standaard optie in WooCommerce, maar je ziet ze wel in mijn screenshots, omdat ik een extra plugin heb aangeschaft hiervoor. In dit artikel noem ik het alleen omdat je anders misschien denkt dat dit een standaard optie is… En dan is het verwarrend wanneer je deze niet kunt vinden :)

Let op: extra mogelijkheden

Bovenstaande zijn de verschillende producttypes waar je uit kunt kiezen in WooCommerce, bij het blokje “Productgegevens”. Maar wist je dat er nog meer opties zijn? Deze zal ik hieronder uitleggen. Onderstaande opties kun je combineren met de 4 (of eigenlijk 5) opties die ik hierboven al heb besproken. Je MOET dus één van de 4-5 kiezen opties hierboven kiezen en daarna kun je ervoor kiezen om die te combineren met één van de vier uit het rijtje hieronder.

01. Virtuele producten

Naast het dropdownmenu bij het blokje “Productgegevens” vind je twee checkboxen: virtueel en downloadbaar. Kies je voor virtueel, dan houd dat in dat het een product is dat niet fysiek verstuurd wordt. Qua techniek zijn er slechts twee verschillen;

  • Er worden sowieso geen verzendkosten berekend.
  • En de mensen krijgen een andere tekst te zien in de bevestigingsmail. Normaal staat er (even uit mijn hoofd) dat het zo snel mogelijk zal worden verzonden. Maar wanneer je “Virtueel” hebt aangevinkt, zal er niks over de verzending staan in de e-mails.

Deze optie is ideaal wanneer je iets verkoopt dat niet verzonden hoeft te worden en waarbij je verder geen “extra” handelingen hoeft te doen (geen toegang tot een online cursus of iets dergelijk). Voorbeelden van virtuele producten: een telefoongesprek of coachingsgesprek, toegang tot een evenement, toegang tot een online cursus, ik noem maar een paar opties ;) Het gaat er in ieder geval om dat er géén verzending plaatsvind.

02. Downloadbare producten

Naast het boxje voor de virtuele producten, vind je ook het boxje “Downloadbaar”. Klik deze aan wanneer er automatisch één of meerdere bestanden moet worden verzonden na betaling. De verschillen op een rijtje;

  • Er worden geen verzendkosten berekend + geen info over verzending in de bevestigingsmails.
  • Je kunt digitale bestanden toevoegen die vervolgens automatisch worden verstuurd.

Deze optie is ideaal wanneer je bijvoorbeeld e-books, PDF bestanden, audiobestanden of video’s wilt verkopen.

03. Individueel verkochte producten

Dit is een optie waarvan niet veel mensen weten dat die bestaat ;) Het is mogelijk om in te stellen dat een bezoeker slechts 1x het product kan toevoegen aan het winkelmandje. Dat is handig bij onder andere promotionele producten. Of als je wilt voorkomen dat een klant per ongeluk / onnodig meerdere besteld, terwijl je er maar één nodig hebt.

Je kunt deze optie aanzetten bij het blokje “Productgegevens” en bij het tabje “Voorraad”. Je vind daar de optie “Individueel verkocht”. Klik die aan en vervolgens kan de klant geen aantal meer invullen bij dit product.

04. Producten met aankoopnotitie

Nog een optie erbij, om het nóg gecompliceerder te maken ;) Je kunt ook producten toevoegen met een aankoopnotitie. Wanneer men dan het product koopt, ontvangen ze de bevestigingsmail (net zoals normaal), plus nog een extra stukje tekst erbij.

Combineer de verschillende types

Bij de vier producttypes die bovenaan vermeld staan MOET je er één kiezen en die kun je niet onderling combineren. Je kunt ze wel combineren met één óf meerdere producttypes die ik later noemde. Ik zal hieronder een paar voorbeelden noemen.

  • Stel je wilt een online cursus verkopen waarbij men een linkje toegestuurd krijgt naar de online omgeving. Dan kun je kiezen voor Simpel product + virtueel + aankoopnotitie. Je kunt dit eventueel ook nog combineren met “Individueel verkocht”.
  • Stel je geeft een evenement waarbij mensen kunnen kiezen uit VIP toegang en gewone toegang. Je kunt dan kiezen voor Variabel product + virtueel.

De keuze is reuze :) Wil je meer leren over de mogelijkheden voor het aanbieden van online cursussen? Bekijk dan mijn aanbod voor cursus websites. Dan hoef je niet zelf te knutselen aan een webshop en een online cursus omgeving, maar dan zet ik alles voor je op ;) Hoef je alleen nog maar de content te maken. Handig, toch?