17 social media trends 2021
Als er iets is wat de coronacrisis ons duidelijk maakt, dan is het wel dat wij als mensen sociale wezens zijn: we willen elkaar opzoeken. Kan dat niet in real life? Dan vinden we elkaar online wel.
De populariteit van Facebook, Instagram, maar ook Teams, Zoom en Skype is in tijden van lockdown niet te stuiten. Jongeren storten zich massaal op TikTok, Instagram en Snapchat. Netflix groeit met tientallen procenten en schrijft miljoenen nieuwe abonnees bij, het aantal bekeken video’s op YouTube gaat door het dak.
Mensen gebruiken social media meer dan ooit en omarmen alle mogelijkheden om digitaal met elkaar in contact te blijven. Welke gevolgen heeft dit voor social media in het nieuwe normaal? Is het een blijvertje, of zoeken we elkaar post-corona massaal weer fysiek op? Op welke kanalen moet je de komende tijd echt inzetten? Hoe blijf je tussen alle content zichtbaar en als bedrijf geloofwaardig op social media? Waarmee kun jij je doelgroep in 2021 nog inspireren?
Veel vragen, met gelukkig ook veel antwoorden. In deze expert roundup delen 11 social media experts hun tips en verwachtingen voor 2021. Max Schoorl ( Bambuu), Jan van Musscher (TJILP Media BV), Nicole Barink (Team Nijhuis), Frank Smits ( BLOX), Martin van Kranenburg (Onlinebeinvloeden.nl), Nathan Vennekens (Bleeb.com), Robert Schippers (AdResults), Yvonne Bierings (The Content Case), Marten Hoekstra (Spotonvision), Maarten van der Molen (GMU.online) en Mathijs Kok (mathijskok.com) benoemen 17 belangrijke social media trends.
Kortom, welke ontwikkelingen kunnen we het komende jaar op dit gebied verwachten? Doe er je voordeel mee!
Trend #1: Gebruik van social media stijgt nog harder
Maarten van der Molen ziet dat het gebruik van social media flink is gestegen: “Mensen zitten nu meer thuis. Het ontdekken van alle mogelijkheden van social media maakt het ‘saai’ thuis zitten een stuk leuker. Via social media is het ondanks de lockdown toch mogelijk om te communiceren, delen, leren en ontdekken. Deze grote toename in gebruik is voor bedrijven en marketeers een uitgelezen kans om hun doelgroep te bereiken.”
“Zelfs de oudere generaties die misschien niet direct stonden te springen om de stap naar online te maken, zijn door het social distancing-beleid toch min of meer gedwongen om hierin mee te gaan.” - Max Schoorl
Ook Max Schoorl merkt duidelijk dat de tijd die mensen online doorbrengen door corona enorm is gestegen: “Zelfs de oudere generaties die misschien niet direct stonden te springen om de stap naar online te maken, zijn door het social distancing-beleid toch min of meer gedwongen om hierin mee te gaan.
Dat heeft er voor een groot deel ook aan bijgedragen dat mensen veel meer tijd online doorbrengen. De verschillende socialmediaplatformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en TikTok maken het mogelijk om ook in tijden van corona verbonden te blijven met je naasten.
Dat was natuurlijk altijd al het doel van deze platformen, maar in het nieuwe normaal zal contact via social media meer dan voorheen een genormaliseerde standaard worden voor onderling contact. Door deze ontwikkeling verwacht ik dat bedrijven hier de komende jaren enthousiast op in zullen spelen.”
Ook Jan van Musscher ziet het gebruik van social media nog verder stijgen: “Facebook en Instagram trekken bovendien nog meer gebruikers naar zich toe, door een soort ‘hub’ te worden voor alles wat het internet te bieden heeft.
Facebook heeft onder de naam Facebook Dating nu zelfs een directe concurrent voor Tinder in Nederland uitgerold. Met Facebook Gaming opent het bedrijf de aanval op Twitch en YouTube streaming voor gamers. Daarnaast zet Facebook groot in op video, wat de gemiddelde tijd in de app ook weer vergroot.”
Jan van Musscher vervolgtt: “Al deze nieuwe functionaliteiten van Facebook zorgen ervoor dat mensen nog meer uren op social media doorbrengen. Ook verschuift de focus hiermee verder naar consumeren, tegenover het zelf creëren van nieuwe posts of andere content."
Trend #2: Platforms ontwikkelen nog sneller
Mathijs Kok ziet de verschillende socialmediaplatformen zich sneller en sneller ontwikkelen: “Het is zaak om je ook hier de nieuwste ontwikkelingen zo snel mogelijk ‘eigen’ te maken. Denk hierbij aan ‘Reels’ op Instagram en livestreams op een platform als LinkedIn. Mijn motto daarbij is: Test, fail and learn as quickly as possible.”
Trend #3: Social media wordt meer en meer inspirator
Maarten van der Molen: “Social media zijn bij uitstek het kanaal om mensen te inspireren. Je hoopt dat jouw inspirerende post of advertentie leidt tot activatie van de consument. Houd er alleen wel rekening mee dat je nu en in het nieuwe normaal last krijgt van risicomijdend gedrag. Het zijn en blijven voorlopig namelijk nog steeds onzekere tijden, waarin consumenten zich minder snel aan een nieuw merk, product of dienst binden.
Focus daarom vooral op het begin van de funnel. Inspireer! Dat heb je echt nodig om mensen te activeren en nieuwe keuzes te laten maken.”
Tip: Leg in je social media marketing de nadruk op het bieden van zekerheid.
Waardevolle verhalen worden essentieel
Ook Marten Hoekstra herkent het belang van inspireren, maar voegt er ook het bieden van waarde aan toe: “Eindbazen die op LinkedIn een sterke présence hebben en een waardevol verhaal te vertellen hebben, zijn succesvol met deze strategie. Kijk maar naar iemand als Chris Walker. Voor een B2B-marketeer is hij vanwege zijn verhalen echt iemand om te volgen.”
Trend #4: Zichtbaarheid op social media belangrijker dan ooit
Maarten van der Molen: “Alle coronamaatregelen perken het directe sociale contact behoorlijk in. Daardoor is het gebruik van social media juist gestegen. Dit is een uitgelezen kans om je doelgroep op verschillende socialmediakanalen te bereiken. Overweeg daarom alle opties, dus ook de kanalen waar je in eerste instantie nog niet aan had gedacht.
Actief zichtbaar zijn op meerdere social media wordt een absolute must. Na de coronacrisis pluk je daar dan de vruchten van. Mensen hebben je merk namelijk leren kennen. Voor jou is dat gratis, zorg er dus voor dat je hier aandacht aan schenkt."
Trend #5: Social shopping neemt hoge vlucht
Yvonne Bierings: “In een periode waarin mensen voornamelijk aan huis gekluisterd zijn en minder uitgeven aan uitjes en vakanties, hebben ze meer tijd en middelen om spullen te ontdekken en te kopen. Social media krijgt daardoor naar mijn idee steeds minder de rol van 'vermaak' en komt de focus meer en meer op advertenties te liggen om zodoende de social shoppers te bereiken.”
Tip: Vind het beste social media marketing bureau via Sortlist
Trend #6: Meer inzet van (micro-)influencers
Volgens Yvonne Bierings is influencer marketing een andere trend die doorzet: “Vooral TikTok en Instagram zijn booming. Daarnaast denk ik dat veel meer ondernemers ontdekken dat je via Instagram en Facebook heel goed deelnemers werft, bijvoorbeeld voor webinars of andere (online) evenementen.”
“Influencers zijn perfect om netwerken te vinden en te binden, maar zet waar mogelijk ook je eigen medewerkers in. Employee advocacy!” - Nathan Vennekens
Ook Max Schoorl noemt influencer marketing als een belangrijke trend: “Influencers zullen de komende jaren steeds meer beoordeeld en gezien worden zoals bekendheden en programma’s op televisie. Dat is een logische stap in een volwassen wordende markt. Het geeft ook aan dat de buitenwacht deze vorm van (social)media steeds serieuzer neemt. Uiteraard leuk, maar heeft ook invloed op het verdienmodel van de (micro-)influencers die het vooral van productpromotie moeten hebben.”
Nathan Vennekens gelooft ook in influencer marketing, maar voegt daaraan toe: “Influencers zijn perfect om netwerken te vinden en te binden. Vergeet hierbij de mogelijkheden van je eigen netwerk niet. Zet waar mogelijk ook je eigen medewerkers in. Employee advocacy dus!”
Trend #7: TikTok minder exclusief voor jeugd
Max Schoorl en Mathijs Kok constateren dat na de jongeren ook bedrijven en een oudere doelgroep TikTok gaan omarmen. Max Schoorl: “TikTok heeft vooral onder de jongeren een vlucht genomen. Er zijn verschillende redenen waarom dit platform zo in trek is, maar het platform draait vooral om humor en ironie. Ze gebruiken het platform om hun groep als het ware af te bakenen.
Ik verwacht dat bedrijven hier de komende jaren enthousiast op inspelen. De jongeren van nu, zijn namelijk de consumenten van de toekomst. Ook het advertentiemodel wordt de komende jaren gestaag uitgebouwd, op een manier zoals we dit eerder bij de andere socialmedia-reuzen hebben gezien.”
Mathijs Kok: “TikTok zal de komende jaren nog enorm in volwassenheid gaan groeien.“
Max Schoorl: “Daarover gesproken, een andere verwachting is dat TikTok niet alleen meer voor jongeren zal zijn, maar ook geadopteerd wordt door (jong)volwassenen. Net zoals eerder bij Facebook, Instagram en Snapchat.”
Trend #8: Meer investeren in bestaande klanten
Maarten van der Molen benadrukt het belang van de klantrelatie met je bestaande klanten: “Door corona vertoont de consument risicomijdend gedrag. Aansluitend daarop is dat een kans om niet continu te focussen op nieuwe klanten, maar juist om de klantrelatie met je bestaande klantenbestand te verbeteren. Social media marketing is daar een perfect middel voor. Mensen hechten zich meer aan iets wat ze al kennen. Kortom, investeer dus meer in je huidige klanten.”
Trend #9: Google Shopping komt naar social media
Robert Schippers merkt op dat Google Shopping een enorme vlucht neemt: “Zeker nu het voor een deel gratis is geworden. Daar komt bij dat de betaalde variant van Google Shopping door een uitspraak van de Europese Unie aanzienlijk concurrerender is geworden.
Google plaatste de resultaten van Google Shopping namelijk bovenaan de zoekresultaten, ten nadele van concurrenten en andere prijsvergelijkers. Tegenwoordig laat Google dankzij het CSS-programma (Comparison Shopping Services) meer concurrentie toe.
Omdat Google natuurlijk graag verder wil groeien in omzet, zal Google Shopping naar mijn verwachting verder uitgebreid worden naar social media, zoals TikTok en YouTube.
Video’s op YouTube, TikTok en vergelijkbare social kanalen worden de komende jaren steeds belangrijker. Denk aan de groeiende populariteit van productreviews, unboxing video's, maar ook uitleg over hoe producten gemaakt zijn of in elkaar zitten, zodat je ze eventueel zelf kunt repareren (duurzaam).”
Trend #10: Video marketing
Video marketing is in 2021 een blijvertje. Door corona wordt video steeds meer een manier om met elkaar in verbinding te blijven. Denk aan de populariteit van Teams, Zoom, videobellen en online evenementen. Ons hele sociale doen en laten vindt zo goed als alleen online plaats. Ook in 2021 worden er waarschijnlijk nog steeds veel minder of geen grote fysieke evenementen gehouden. Livestreamen blijft daardoor ontzettend interessant om je doelgroep te bereiken.
Sinds de uitbraak van corona is de wereld wat menselijker geworden. We zien steeds minder harde en schreeuwerige vormen van video marketing. Mensen willen mooie persoonlijke verhalen en eerlijke brand stories zien. Ook in de online advertising trends zie je deze trend terug. Advertenties worden meer en meer minidocu's, testimonials van klanten en interviews met de focus op storytelling en een eerlijk verhaal.
Martin van Kranenburg sluit zich hier helemaal bij aan: “Ik geloof dat videomarketing de trend van 2021 zal worden!”
Zelf haal ik mooie resultaten met het sturen van persoonlijke videoboodschappen via LinkedIn berichten. Ik selecteer daarvoor connecties waarmee ik al in gesprek ben over mogelijke samenwerking. In de boodschap bied ik een Zoom call aan met een link naar mijn agenda, zodat mijn lead makkelijk een afspraak met me kan maken.
Trend #11: Fysieke events verplaatsen zich blijvend naar social media
Nicole Barink: “Als gevolg van het coronavirus zijn veel fysieke evenementen afgelast. Denk hierbij aan festivals, sportwedstrijden, concerten, maar ook feestdagen en meer. Veel van deze evenementen zijn uitgesteld tot een ander moment, maar er zijn ook veel evenementen die zich hebben verplaatst naar een andere locatie: namelijk online!
De wekelijkse pubquiz wordt niet meer in het plaatselijke café gehouden, maar woon je gewoon online bij via een livestream op Facebook. Ook veel workshops, cursussen, concerten, modeshows en tal van andere evenementen vinden steeds vaker online plaats, bijvoorbeeld via Instagram of Facebook. Ik verwacht dat dit post-corona een blijvende trend zal zijn."
Tip: Organiseer een gezellige online vrijdagmiddagborrel met borrel.app
https://www.youtube.com/watch?v=YT8_vCsfYPM
Trend #12: Meer content gericht op purpose en duurzaamheid
Van video marketing verwachten we het al: het verhaal moet vooral persoonlijk en eerlijk zijn. Frank Smits voegt daaraan toe: “In het nieuwe normaal hebben we nog meer tijd om op social media door te brengen. Als bedrijf kun je hiervan profiteren, maar er wordt wel iets anders van je verwacht.
“Richten op purpose en duurzaamheid zorgt voor vertrouwen en transparantie in tijden van crisis.” - Frank Smits
Door de COVID-19 pandemie is het namelijk nog belangrijker geworden om je content te richten op purpose en duurzaamheid, in plaats van standaard productadvertenties. Richten op purpose en duurzaamheid zorgt voor vertrouwen en transparantie in tijden van crisis.”
Trend #13: Nieuwe manieren om emoties te uiten
Nicole Barink merkt op dat Facebook onlangs een ‘hug’-emoji heeft geïntroduceerd: “Het is een smiley die een hart knuffelt, bedoeld om je steun en liefde uit te drukken. Elkaar gewoon even een hand of knuffel geven. Ooit zo vanzelfsprekend, maar wat tegenwoordig als gevolg van de coronacrisis al maanden niet meer kan.
Gelukkig kunnen we elkaar wel digitaal steeds beter een hart onder de riem steken. Facebook heeft tijdens de coronapandemie een nieuwe emoji geïntroduceerd, waarmee je je medeleven naar anderen kunt tonen.”
Nicole Barink vervolgt: “Het is inmiddels alweer even geleden, maar er was ooit een tijd waarin je op Facebook-berichten enkel kon reageren met een ‘like’. In 2016 werden hier al vijf extra reacties aan toegevoegd, maar vlak na de uitbraak van het coronavirus kwam hier een zesde bij, de ‘omhels’-emoji.”
Trend #14: Veranderingen in algoritmes
Nicole Barink: “Is je de afgelopen tijd iets opgevallen nadat je een bericht plaatste op Facebook, Instagram of LinkedIn? Kreeg je ineens aanzienlijk meer likes op je social posts? Of misschien heb je juist het idee dat je bereik is afgenomen? Dat zou goed kunnen kloppen! Nu we steeds meer worden gestimuleerd om thuis te blijven, houden we meer vrije tijd over en daardoor zijn we vaker én langer actief op social media.
Als gevolg hiervan zijn we nu op andere tijdstippen online dan voorheen. En juist dat kan de oorzaak zijn waarom je social posts ineens door het dak gaan, of waarom ze juist ineens niet meer zo goed presteren als voorheen. Er zijn namelijk veranderingen in algoritmes doorgevoerd, waardoor je tijdlijn en suggesties veranderen. Ik verwacht dat deze trend zich in 2021 voortzet.”
Trend #15: Belang van het bijhouden van statistieken wordt groter
Nicole Barink onderstreept hoe belangrijk het is om periodiek te blijven meten hoe je posts presteren: “Doordat social media zich continu ontwikkelen, is het belangrijk om regelmatig te checken hoe je ervoor staat. Wanneer er een verschuiving plaatsvindt in het gedrag van je doelgroep, dan ben je hier in het vervolg sneller van op de hoogte. Vervolgens test je of je een verschil merkt wanneer je eerder, of juist later op de dag post.
Kortom, de coronacrisis heeft maar weer eens bewezen hoe belangrijk het is om statistieken bij te houden en op basis van je constateringen te blijven testen.”
Zelf houd ik voor LinkedIn mijn statistieken bij met Shield:
Trend #16: Kwaliteit belangrijker dan kwantiteit
Max Schoorl verwacht het over alle platformen heen: “De kwaliteit van bijdragen wordt in 2021 veel belangrijker dan de kwantiteit. Op zich een logisch gevolg van een steeds volwassener wordende markt. Over alle grote social media platformen voor consumenten zie ik dat stories steeds meer de standaard worden. Speel hier met je marketingstrategie dus op in.”
“Ik zie dat stories op social media steeds meer de standaard worden. Speel hier met je marketingstrategie op in.” - Max Schoorl
Trend #17: Rol van privacy steeds groter
https://www.youtube.com/watch?v=uaaC57tcci0
Max Schoorl: “Privacy krijgt de komende jaren een steeds grotere rol bij alle beleidsbeslissingen die de socialreuzen zullen nemen. Gebruikers zijn zich namelijk steeds bewuster van de motieven van de online spelers. Daarnaast zie je dat (lokale) overheden zich met wetten en regelgeving inmengen en ingrijpen om de consument en burger te beschermen.
“Het besef groeit meer en meer dat social media commerciële instellingen zijn, waar voor niets de zon opgaat.” - Max Schoorl
Ook bedrijven en organisaties beseffen meer en meer hoe de verdienmodellen van de verschillende social media platforms in elkaar zitten. Daar waar er eerst nog schande werd gesproken over de terugval van het organische bereik door aanpassingen in de algoritmes, zie je nu een bepaalde berusting. Het besef groeit meer en meer dat dit commerciële instellingen zijn, waar voor niets de zon opgaat."
Tip: als je met je laptop of telefoon gebruik maakt van een wifi-verbinding die je niet 100% vertrouwt, zorg er dan altijd voor dat je een VPN van een betrouwbare leverancier gebruikt.
Conclusie
De coronacrisis heeft gezorgd voor een nieuwe opleving van social media en online activiteiten. We weten er elkaar te vinden en in contact te blijven, in tijden wanneer dat fysiek wat minder of helemaal niet meer kan. Evenementen zullen zich blijvend naar online verplaatsen en ook post-corona vragen we ons vaker af of een fysiek bezoek echt meerwaarde biedt. De coronacrisis heeft ons menselijker gemaakt en meer in doen zien waar het in het leven echt om gaat.
Evenementen zoeken naar nieuwe manieren om (deels) online te gaan. Brand communication agency Loyals speelt hierop in door het produceren van ‘hybride’ evenementen:
https://www.youtube.com/watch?v=5Q9PS8kKcqE
We verwachten eerlijke en open communicatie van elkaar en van bedrijven, het liefst met purpose en duurzaamheid in het achterhoofd. Het bieden van waardevolle verhalen wordt essentieel. Respecteer de privacy van je doelgroep en zorg ervoor dat je als organisatie online zichtbaar bent. Deel op social media oprechte informatie over je merk, dienst of product. Daar pluk je later echt de vruchten van. Vergeet je bestaande klanten niet en wil je een nieuwe doelgroep bereiken? Overweeg dan eens een influencer in te zetten.
Nog een trend?
Mis jij een trend in dit overzicht? Is er op het gebied van post-corona social media trends iets waar je deze lijst mee wilt aanvullen? Laat het ons weten in de reacties hieronder, we zijn benieuwd!