Hoe kom ik aan een onderwerp voor een blog of podcast?
27 oktober 2021 
9 min. leestijd

Hoe kom ik aan een onderwerp voor een blog of podcast?


Het is een eeuwenoud probleem voor onze podcast en waarschijnlijk ook voor alle andere mensen die podcasts opnemen of blogs schrijven: Hoe kom ik aan een onderwerp? 

Al vijf podcasts op rij vinden we het lastig om een goed onderwerp te verzinnen. Daarom besloten we: laten we een podcast opnemen over hoe je aan onderwerpen komt. Hopelijk inspireren we onszelf ook, zodat we voortaan meer dan genoeg goede onderwerpen hebben voor de podcast. 

Vraag het iemand anders

De nummer één oplossing van Martijn gaat als volgt: voordat we de podcast gaan opnemen, loopt hij nog even langs wat mensen op kantoor en vraagt of ze nog goede onderwerpen hebben. 

We vragen niet alleen mensen uit ons team om inspiratie, maar ook ons publiek, bijvoorbeeld via Instagram. Helaas komen er maar weinig geschikte vragen binnen. In het verleden werkte het goed om aan het einde van een webinar een Q&A te houden. Mensen zitten dan al in een bepaalde flow, waardoor de vragen vanzelf gaan stromen. 

Om goede vragen te krijgen, moet je een publiek eerst opwarmen. Als we een webinar geven over een specifiek onderwerp, krijgen we eerst vooral vragen over dat onderwerp. Later krijgen we ook veel andere vragen. Dat zagen we tijden IMU Live ook. 

Na de laatste VIP-sessie van IMU Live organiseerden we een Q&A. In het begin hadden de vragen vooral te maken met de laatste sessie. Daarna gingen de vragen alsnog alle kanten op. 

Onze eerste tip om aan goede onderwerpen te komen is dus: vraag het aan anderen. Om waardevolle inspiratie te krijgen, moet je mensen wel eerst opwarmen. Mensen hebben eerst wat context nodig. Daarna kun je ze oproepen voor vragen. 

Help! Ons format was niet houdbaar

We begonnen met deze podcast in december 2018. Al sinds het begin zijn we op zoek naar een goed format voor deze podcast. We wilden marketing tips geven, maar ook over online ondernemen praten. We vonden het belangrijk om er onze eigen draai aan te geven. Daarom voegden we er wat extra’s aan toe door te bespreken wat er bij ons op de werkvloer speelde. 

Dat idee was in eerste instantie best interessant. We hadden het toch al elke week over wat er speelde en welke dingen onze aandacht nodig hadden. Dat besloten we voortaan op te nemen in de vorm van een podcast. 

Na ongeveer 30 afleveringen liepen we tegen een probleem aan. We wisten niet meer waar we het over moesten hebben. Weer iets vertellen over een lancering? Daar ging het een paar podcasts eerder ook al over. Het concept bleek niet houdbaar te zijn. 

Naast deze podcast heeft Tonny ook de Psychologie van Succes Podcast met Albert Sonnevelt. Deze podcast heeft vanaf dag één hetzelfde format: Albert en Tonny beantwoorden een ingezonden vraag in 20 minuten tijd. Meer is het niet. Vanaf de eerste aflevering werkt dit. 

Elke aflevering van de Psychologie van Succes Podcast eindigt met: “Heb je een vraag voor ons? Stuur die dan in!” En dat werkt. Inmiddels staat er een lijst van meer dan 500 vragen open. En het blijft maar binnenkomen.

Maak het niet te groot

Veel mensen denken te groot bij het verzinnen van onderwerpen voor podcasts of blogs. In het verleden heeft Tonny ooit een blog geschreven over hoe je aan goede blogonderwerpen komt. Hij had destijds hetzelfde probleem als wij nu hebben. In dat artikel gaf hij ook tips als ‘vraag het aan je publiek’. De call to action van dat blog was dan ook: ‘Reageer onder dit blog met waar jij graag een antwoord op wilt’. 

Toen hij begon met de IMU schreef Tonny elke dag een blog over online marketing. Een onderwerp waar je dan al snel aan denkt, is: ‘hoe kom je hoger in Google’. Het antwoord daarop geef je echter niet zomaar in een blog of podcast. Dat is meer iets voor een boek of een meerdaagse cursus. 

Wanneer je publiek een vraag stelt over een groot onderwerp, pakken ze er vaak één element uit. Zo’n onderwerp is een stuk kleiner en is daardoor wél heel geschikt om te behandelen in een blog. 


Vraag het je publiek


Waarom input van het publiek zo belangrijk is

Wanneer we zelf onderwerpen verzinnen, missen we de nuance die iemand die niet in ons vakgebied zit eraan toe kan voegen. Dat geldt niet alleen voor onze podcast, maar ook voor de Psychologie van Succes Podcast. 

In Psychologie van Succes Podcast beantwoorden Albert en Tonny vragen van luisteraars. Albert geeft het antwoord vanuit zijn psychologische achtergrond en Tonny voegt hier ervaringen uit zijn leven aan toe. 

Als je Tonny zou vragen van welke onderwerpen hij verstand zou hebben, dan zou hij er maar 6 of 7 noemen. Toch zijn er inmiddels al meer dan 120 afleveringen van de Psychologie van Succes Podcast. Dat komt doordat er steeds een nieuw persoonlijk verhaal komt. 

Mensen vragen niet zomaar: ‘Hoe kan ik betere keuzes maken?’ In plaats daarvan vertellen ze over hun situatie, bijvoorbeeld: “Ik heb een baan en twijfel of ik ermee door moet gaan. Maar ik ben bang dat het problemen in mijn relatie oplevert als ik stop met de baan. Hoe maak ik de juiste keuze?”

Het hoofdonderwerp gaat nog steeds over ‘betere keuzes maken’. Maar over dat hoofdonderwerp kun je wekenlang praten. Met dit kleine stukje kun je echter mooi 20 minuten vullen. 

We hebben het nu vooral over onderwerpen voor een podcast, maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een blog. Een antwoord op een specifieke vraag is een geweldig onderwerp voor een blog. Zeker voor iemand die in Google heeft gezocht naar een hele specifieke zoekopdracht. 

Over marketing praten is moeilijker dan je denkt

We krijgen regelmatig vragen over ondernemerschap. Bijvoorbeeld: ‘Hoe vind ik de juiste mensen voor mijn team?’ of ‘Ik heb net twee stagiaires aangenomen, hoe moet ik taken uitbesteden?’ Daar kunnen we meestal wel specifiek advies op geven. 

Nadat we een paar podcasts over online ondernemerschap hebben opgenomen, willen we het weer eens over online marketing hebben. In de praktijk blijkt dat lastiger. Als het online marketing gaat, zijn we geneigd te gaan preachen tegen elkaar. Ook willen we bij onderwerpen over online marketing graag iets laten zien in plaats van dat we het er alleen maar over hebben. Dat is lastig bij een podcast. 

Natuurlijk zijn er ook hier oplossingen voor. We kunnen bijvoorbeeld kijken wat voor antwoord wel goed bij een podcast past. Vraagt iemand bijvoorbeeld: ‘Moet ik blauw of geel kiezen voor mijn huisstijl?’ Dan kunnen we natuurlijk zeggen: “Je moet geel kiezen.” In plaats daarvan kunnen we het ook hebben over de betekenis van kleuren in marketing. Daar kun je al een stuk uitgebreider over praten. 

We kunnen zelfs nog een stap verder gaan. Het feit dat je worstelt met de kleur van je logo, betekent dat je niet de juiste focus hebt. Vervolgens hebben we het in de podcast over focus. 

Als er input vanuit luisteraars komt, is het makkelijk om iets te verzinnen. Als het vanuit jezelf moet komen, vind je veel dingen waarschijnlijk niet interessant. Je weet het immers zelf al. Je staat te dicht op je eigen vak. Luisteren naar input van anderen, helpt je om buiten je eigen gedachtepatroon te komen. 

Zoekwoorden als basis voor blogs en podcasts

Tot nu toe hebben we het vooral gehad over hoe je input van je publiek kunt gebruiken als inspiratie. Natuurlijk zijn er ook nog andere manieren om onderwerpen voor je blog of podcast te bedenken. Bijvoorbeeld door de link te leggen met zoekwoord optimalisatie. 

Hoe je dat precies doet? Je begint door een zoekwoord in een keyword tool te stoppen. Vervolgens kijk je wat voor alternatieve keywords eruit komen. 

Werk je niet met een keyword tool? Dan kun je ook gewoon gebruik maken van Google. Als je een bepaalde zoekterm intypt, vind je onderaan de eerste pagina een aantal gesuggereerde zoektermen die er iets mee te maken hebben. Misschien zitten daar interessante onderwerpen bij waar je iets over kunt vertellen. 

Nog iets wat je kunt proberen, is op YouTube kijken wat er allemaal over een onderwerp wordt besproken. Kijk ook eens bij de gerelateerde video’s. Misschien haal je daar wel inspiratie uit. 

Ten slotte zijn er een aantal hele handige SEO-tools die je kunt gebruiken, zoals Answer The Public. Nadat je een keyword invoert, krijg je te zien wat voor vragen er allemaal over dat onderwerp worden gesteld. 

Consistentie is de sleutel

Verschillen mediavormen vereisen verschillende onderwerpen. Daarom ga je voor het verzinnen van blogonderwerpen misschien anders te werk dan wanneer je podcast onderwerpen verzit. Bij een podcast wil je bijvoorbeeld meer nadenken over wat voor verhalen je kunt vertellen. 

Wat onderliggend is aan alle vormen van content die je kunt maken, is het consistente proces. Bij de Psychologie van Succes Podcast werkt het heel goed om continu te vragen om input. In die business zit veel minder ruis dan bij de IMU.

Dankzij deze consistentie blijven de vragen binnenstromen. Doordat mensen elke week een voorbeeld zien van wat voor vragen er gesteld worden, zijn ze steeds meer geneigd om ook hun eigen vraag te stellen. 

Nog een voordeel van de consistentie, is dat alles geleidelijk blijft groeien. De abonnees op YouTube en de volgers op Instagram nemen constant toe. Naast de podcast en video, sturen we ook elke week een mailing uit. De open rate hiervan ligt elke week weer boven de 40%. Doordat we elke week hetzelfde doen, trainen we mensen om dit gedrag te vertonen. 

Langzame creativiteit

Zo train je langzame creativiteit

Je hebt ongetwijfeld momenten waarop je barst van de inspiratie. Bijvoorbeeld wanneer je op een seminar zit. Of juist wanneer je door het park wandelt. Je voelt je helemaal geïnspireerd en kan wel 100 onderwerpen bedenken. Maak gebruik van deze momenten door alles wat in je opkomt op te schrijven. 

Zo voorkom je dat je het onderwerp van je volgende podcast op het laatste moment ergens vandaan moet forceren. Want in dat laatste geval wordt het meestal geen goede content. 

Misschien maak je al gebruik van de momenten waarop je inspiratie hebt. Dan herken je het volgende misschien wel: tijdens een wandeling bedenk je een aantal hele toffe onderwerpen voor je volgende podcast. Maar, wanneer je drie weken later gaat opnemen en op je lijstje kijkt, voel je de onderwerpen niet helemaal meer. 

Dit heeft te maken met langzame creativiteit. En dat kun je trainen. Langzame creativiteit houdt in dat je niet in het moment zelf creatief bent, maar dat je de creativiteit bewaart tot het moment waarop je het nodig hebt. Je laat het als het ware even sudderen. 

Misschien heb je een breed onderwerp geschreven, zoals: ‘Hoe kom je hoger in Google?’ Waarschijnlijk had je er op het moment dat je het onderwerp bedacht een emotie bij. Als je die emotie niet opschrijft, wordt het onderwerp status. Schrijf daarom niet alleen het onderwerp op, maar ook welke gedachten en emoties je bij dat onderwerp hebt. 

Wij hebben jouw hulp nodig!

Zoals je misschien al had opgepikt na het lezen van dit artikel, zijn we door onze onderwerpen heen. We gaan ongetwijfeld nog rondvragen en ons brein breken over allerlei nieuwe onderwerpen voor Marketingpraat. Maar het is natuurlijk veel leuker voor ons als jij daarbij helpt. 

Waar wil jij graag een podcast over horen? Of wat is jouw brandende vraag? Vertel het ons in een reactie!

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!