Van moestuineigenaar naar dé autoriteit op tuingebied!
Peter is een echte rasondernemer. Als driejarig jongetje verkocht hij al de kalebassen uit zijn eigen moestuin en herinvesteerde de opbrengsten in gereedschappen voor zijn tuin. In dit interview verteld hij openlijk over zijn bijzondere tocht door een oerwoud van studies en baantjes naar uiteindelijk het creëren van zijn eigen merk: Mecklenfeld tuinen.
Ondernemen vanuit een liefde voor groen
Zowel ondernemen als de liefde voor groen zat er al vroeg in bij Peter, hij heeft zijn onderneming dan ook echt gestart vanuit een enorme passie voor het vak en de wil om echt iets toe te voegen aan de het bestaande tuinier-landschap. Wat voor mij een enorme eye-opener was is het feit dat hij voorafgaand aan het starten van zijn onderneming echt de tijd heeft genomen om een duidelijke visie te formuleren.
Echt werken vanuit een duidelijke filosofie en deze ook vasthouden is ongelooflijk krachtig. Hoe vaak neem jij nog de tijd om te kijken of je nog in lijn met je visie aan het werk bent? Je hebt als ondernemer veel balletjes hoog te houden. Stap soms eens in de helicopter en neem afstand, ga fysiek op vakantie en kijk eens onafhankelijk naar je bedrijf. Zijn we aan het doen wat we willen of zijn we afgedwaald van ons pad?
Het proces wat Peter in de video beschrijft vind ik een hele mooie:
Sleur – Bewustwording – Verandering.
Maar hoe vaak blijven we steken in de eerste of de tweede fase? En waarom veranderen we vaak niet?
Goed is vaak de vijand van geweldig. Aangezien we nu comfortabel zijn hoeven we niet direct actie te ondernemen. Staat je huis in de fik en dreig je alles wat je hebt opgebouwd kwijt te raken? Dat is meestal het moment dat we pas in actie komen. Luister eens wat vaker naar je gevoel en probeer op basis daarvan keuzes te maken en tot actie over te gaan.
Afhankelijkheid van derden
Als ondernemer wil je graag vrij zijn, maar in de realiteit ben je vaak afhankelijk van derden om je business succesvol te maken. Peter was in zijn opstartfase afhankelijk van partijen die leads vergaren en tegen een vergoeding door verkopen. Dit lijkt in eerste instantie een echt prettig model doordat je in feite omzet kan kopen. Maar wat gebeurt er als je leadverstrekker met iemand anders gaat samenwerken? Of wanneer hun Leads opdrogen? Volledige afhankelijkheid van derden voor het binnenhalen van je business is erg risicovol.
Je eigen online leadmachine creëren
Toen Peter met ons ging samenwerken (via ons Phoenix Programma) had hij in eerste instantie zijn website ingericht als portfolio website. Echter na verloop van tijd kwam het inzicht dat hij de technieken die wij gebruiken en prediken ook in zijn markt kon gaan gebruiken.
Screw It, Just do it
Zo gezegd zo gedaan, In een vakantie creëerde Peter zijn give-away en deelde hierin zijn ervaringen en gaf waardevolle tips voor zijn doelgroep. In zijn geval bestond zijn give-away uit een e-book, andere voorbeelden van een goede give-away zijn: Videocursus, Gratis Strategiesessies, Een Sample etc. Mensen krijgen op die manier kans om te proeven van je filosofie en het schrijven van een boek geeft je instant autoriteit.
Auteur = Autoriteit
Als je dan je eigen onafhankelijke marketingkanaal bent en je helemaal los bent gekomen van leadgeneratie sites kun je je focussen op het binnenhalen van klanten. Peter heeft ervoor gekozen om zijn potentiële klanten een vrijblijvend gesprek aan te bieden en zat in no-time met tientallen gloeiend hete leads aan tafel. Door zijn status als auteur converteerde hij deze afspraken makkelijk in opdrachten. Zijn reactie in onze Phoenix community was legendarisch ;)
Facebook lokaal inzetten
Facebook is een krachtige tool als het gaat om het targetten van je doelgroep. In het geval van Mecklenfeld tuinen is deze doelgroep zeer lokaal. Met de advertentietool van Facebook kun je gemakkelijk het werkgebied van jouw bedrijf selecteren en hier de advertenties op focussen. Het geheim is om een goed beeld te hebben van wie jouw doelgroep is. Een andere sleutel voor succes is een goed converterende landingspagina. Een cleane pagina die een goed beeld geeft van de give-away en de resultaten die dit voor je doelgroep kan behalen.
1.000 inschrijvingen in een maand!
In het geval van Peter leidde dit tot 1.000 inschrijvingen binnen een maand. Inschrijvers die interesse hebben in zijn vakgebied en wonen in het verzorgingsgebied van zijn bedrijf.
It’s a team effort
Een belangrijk onderdeel van het succes van Mecklenfeld tuinen wordt door Peter toegeschreven aan zijn team.
Mensen maken het verschil.
Hoe vind je dan de juiste mensen? Een grote inspiratiebron van mijzelf Ricardo Semler omschreef het sollicitatieproces als dating. De werkgever doet zichzelf en de baan voorkomen als ware zij Angelina Jolie, en de werknemer doet alles om over te komen als de nieuwste Brad Pitt. In realiteit als de wittebroodsweken voorbij zijn blijkt dan vaak dat ze daar beide heel ver vanaf liggen. Peter zijn tips om koffiesessies te organiseren en uit te gaan van andere bevriende ondernemers is daarom erg waardevol. Dit is ook de wijze waarop wij zelf aan de helft van onze collega’s zijn gekomen :)
Effectief Netwerken
Een belangrijk onderdeel naast je team is je netwerk, je omgeving bepaald voor een groot gedeelte hoe jij bent en hoe je je business runt. Peter is een actief lid van onze Phoenix Community en heeft naast online contact met honderden gelijkgestemden ook offline sessies. De sessies worden gehost door een Phoenixlid die zijn kantoor of zelfs huis openstelt voor mede Phoenix gebruikers. Onderstaande foto is van de conversie sessie die dit jaar door Peter werd georganiseerd.Voor zo’n sessies wordt vooraf een onderwerp gekozen wat behandelt gaat worden zodat het maximale uit de dag kan worden gehaald. Door vooraf een duidelijk onderwerp te kiezen en met een doel samen te komen kun je effectief netwerken.
De quest naar schaalbaarheid
Voor Peter komt er nu een mooie fase aan, een zoektocht naar de schaalbaarheid in zijn business. Schaalbaarheid kan in vele gedaantes verschijnen. Je kunt natuurlijk net zoveel tuinmannen op pad sturen als je wil, maar dan komt schaalbaarheid ook met een hele hoop extra hoofdpijn. Het mooiste is natuurlijk om je business zo te schalen dat je niet perse meer poppetjes hoeft bij te zetten of uren te investeren, maar om met dezelfde mensen meer omzet te draaien of een grotere impact te maken. Wij wensen Peter alle succes toe in zijn zoektocht en de bouw aan zijn business. We zullen hem uiteraard blijven ondersteunen met zowel onze tools als onze vakkennis en expertise.
En jij? Is jouw business al schaalbaar? En op welke manier?