Meer verkopen via Instagram?

21 februari 2022

In de huidige digitale wereld kunnen social media platforms geweldige marketingkansen bieden waar je eigenlijk niet omheen kunt. Er zijn heel veel mogelijkheden om te adverteren wanneer je een Facebookgroep of Instagram account hebt. Je kunt je volgers informatie geven over nieuwe producten of bepaalde seizoens specials. Alles om nieuwe bezoekers aan te trekken met mooie visuele content.

Om er het meeste uit te kunnen halen, moet je natuurlijk wel een social media platform kiezen dat goed past bij jouw bedrijf. Je kiest bijvoorbeeld Instagram alleen als je veel visueel gerichte inhoud te delen hebt met je volgers. Instagram biedt veel voordelen voor eigenaren van online shops, artiesten en mensen die een ambacht uitvoeren etc. Maar als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt gespecialiseerd in stukken schrijven. Waar je veel minder visuele producten aanbiedt, dan is het een beter idee om een ander platform te kiezen, zoals Twitter of Facebook.

IG marketing

Maar, in deze post gaan we het hebben over Instagram als een kanaal voor marketing. Zoals je weet is Instagram het meest populaire platform voor het delen van foto’s en video’s. Opvallende content kan merkeigenaren en kleine bedrijven helpen om effectief in contact te treden met hun klanten. We beschrijven hier wat simpele (maar toch effectieve) aanbevelingen om je verkoop te laten groeien.

Post originele en aantrekkelijke foto’s

Het is logisch dat je afbeeldingen informatief en van hoge kwaliteit moeten zijn. De producten moeten herkenbaar en goed gepresenteerd zijn. Jij moet wel je best blijven doen om de foto’s origineel en creatief te houden. Het is ook belangrijk een algemene merkstijl te hebben die past bij de producten die je verkoopt, je doelgroep en je bedrijf in het algemeen. Als je merk kleurrijk en licht is, moet dit terugkomen in je foto’s. Als je houdt van minimalisme en discrete ontwerpen, zorg dan voor dit authentieke gevoel in je foto’s.

instagram real life

Simpel gezegd, het is belangrijk om een kunstzinnige visie op je product te hebben en hier ook bij te blijven. Experimenteren mag natuurlijk altijd, maar zorg wel voor consistentie en ga niet van de ene kleur ineens naar een compleet andere kleur. Onthoud dat je visuele uitbeelding belangrijk is, omdat dat het eerste is waar je klanten op zullen letten.

Laat je producten en services in actie zien

Originele en mooie foto’s zijn goed, maar ze zijn niet goed genoeg om je sales omhoog te drijven. Marketing is complexer, je zult moeten nadenken over hoe je jouw producten neerzet in een real-life belevenis.

ig post

Bijvoorbeeld, je hebt een winkel met ingrediënten voor de Aziatische keuken, je kunt dan foto’s posten met gerechten gemaakt met jouw producten en daarnaast kan je dan het recept toevoegen. En als je schoenen verkoopt kan je natuurlijk foto’s posten van mensen die deze schoenen dragen. Zorg ervoor dat de focus dan ligt op de context hoe stevig en goed het schoeisel is. Vergeet ook niet de video’s! Door je producten letterlijk aan het werk te zien en te demonstreren hoe fijn ze zijn, zal je potentiele klanten motiveren om ook plezier uit dit product te halen.

User-generated content is geweldig!

Zoals we al hebben gezegd, is mond-tot-mond reclame een van de beste marketing moves. User-generated content is hier ook een vorm van. Om de promotie van je producten te verbeteren kunnen klanten content creëren waarin ze demonstreren hoe goed jouw producten zijn. Op deze manier zullen al hun vrienden en familie deze content ook zien en is de kans groot dat je nieuwe volgers en klanten krijgt.

user generated content

De meeste klanten zullen dit alleen niet doen zonder een vorm van aanmoediging, welke van jou uit moet komen. Hierbij kan je denken aan een korting, een goodie etc. Je kunt zelfs een prijsvraag organiseren, en vergeet dan niet dat ze een hashtag van jouw merk moeten gebruiken. Zo kan je makkelijk de voortgang in de gaten houden.

Zorg voor betaalde Instagram reclame

Investeren in advertenties is een goede manier om je merk een boost te geven en nieuwe klanten te krijgen. De betaalde advertenties zorgen ervoor dat je een doelgroep kan bereiken die je anders misschien niet bereikt en waarschijnlijk wel geïnteresseerd is in je producten. Dit kan zelfs een katalyserend effect hebben omdat er eigenlijk geen andere manier is om deze groep te bereiken. Instagram heeft momenteel een uitgebreid advertentiesysteem waarmee je bijvoorbeeld links naar je website in je posts kan verwerken. Daarnaast kan je tagging toevoegen waardoor potentiële klanten je met één klik kunnen vinden.

kosten ig

Maak contact met influencers

Vrienden maken met influencers die een groot publiek hebben, is een zeer goed idee. Zeker voor relatief nieuwe merken. In de meeste gevallen kan een goede influencer strategie zorgen voor meer betrokkenheid en verkeer naar jouw profiel of website. Wat vervolgens natuurlijk zorgt voor verkoop!

De beste manier om influencers geïnteresseerd te krijgen om jouw producten te promoten, is te zorgen dat ze korting, cadeaus krijgen en geldprijzen kunnen krijgen. Zo kan je aangeven dat ze promo-links in hun posts kunnen plaatsen, klanten zullen dan op deze links klikken en vervolgens korting krijgen in jouw winkel. Als je bijvoorbeeld een make-up winkel hebt, kan je beauty-influencers inzetten in jouw marketingcampagne.

Ook kan het gebruiken van influencers voor je merk zorgen voor een verbeterde zoekmachine ranking. Zoals je misschien weet, hoe meer mensen het hebben over jouw merk, hoe hoger je ranking is. Mond-tot-mond reclame werkt.

IG

Probeer alleen niet te overdrijven met deze strategie. Klanten houden er niet van wanneer dingen te opdringerig aan hen worden aangeboden. Dit zorgt voor een negatief gevoel van onoprechtheid. Dus zelfs wanneer influencers je producten promoten, moet het minder draaien om de verkoop en meer om de aantrekkelijkheid ervan. Zorg dat je:

  • Informeer je doelgroep over je producten
  • Een bijzondere boodschap uitspreekt
  • Volg je algemene marketingstrategie
  • Benader je publiek op een natuurlijke en oprechte manier

Kies ook influencers uit die bij je merk passen. De leefstijl en content van die persoon moet samengaan met jouw producten en services.

Humor en plezier

Een van de meest aantrekkelijke dingen op de wereld is humor. Wees scherp en durf toepasselijke grapjes te maken in je posts. Dit betrekt je publiek en verbeterd de manier waarop ze kijken naar jouw services. Een positieve merkbeleving is essentieel voor efficiënte marketing.

Zorg er alleen wel voor dat de grapjes passen bij je merk en dat je publiek ze kan begrijpen.

Geef je volgers cadeaus en kortingen

Mensen houden van gratis dingen. Deze extreem efficiënte manier van het verhogen van verkoop en promotie moet je nooit laten liggen. Bedenk dat tevreden klanten hun ervaring zullen delen over jouw services met hun vrienden waardoor zij ook geïnteresseerd kunnen raken in jouw producten. Je engagement zal hierdoor groeien.

Kortingen en freebies werken als een soort van natuurlijke aantrekkingskracht en motiveren je klanten om meer van jouw producten te willen hebben. Als je producten en services echt geweldig zijn en je bent royaal met het uitdelen van geschenken, zullen je klanten echt van je service genieten en dit ook zeer zeker delen met hun vrienden. Loyale klanten moeten speciale kortingen, lidmaatschappen of iets anders krijgen wat aan zal tonen dat je een persoonlijke relatie en dankbaarheid voor hen hebt.

Zoals je ziet, zijn influencers, kortingen en user-generated content de beste strategieën om fans te betrekken bij jouw visuele inhoud. Natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat deze inhoud ook echt indrukwekkend is. Er zitten heel veel mensen op Instagram en daarom is er voor jouw merk ook een plek op dit extreem populaire digitale platform. Mensen kopen eerder producten als iets een sterke indruk op hen maakt en foto content is een perfect instrument om deze interesse op te wekken. Gebruik de bovenstaande tips om jouw verkoop te laten groeien en succes te behalen!

Wat vind jij? Laat het ons weten in de comments!