Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Wat kost een Copywriter? 2 Verschillende Opties

Wat kost een Copywriter? 2 Verschillende Opties

wat kost een copywriter

Je hebt een eigen bedrijf en geen tijd of zin om een goede tekst op papier te zetten voor je website. Om eerlijk te zijn heb je het eigenlijk wel een paar keer geprobeerd maar je weet gewoon niet goed waar je moet beginnen en of je tekst wel helpt bij het doel dat je voor ogen hebt. Je zoekt dus een goede copywriter maar je wilt ook weten wat het nu kost.

De prijs per woord

In schrijversland kun je verschillende soorten prijzen tegenkomen. Een van de gangbare prijsmodellen is een prijs per woord. Het bureau of de freelancer die de teksten voor je gaat schrijven spreekt met je af hoeveel teksten je wilt hebben en wat het doel is. Soms adviseert een bureau je over de beste lengte en opzet van de tekst en gaat na jou goedkeuring aan de slag. Een andere aanpak is dat jij aangeeft hoe lang je de tekst wilt hebben.

Het mooie aan dit verdienmodel is dat je precies weet hoeveel je kwijt bent als je een maximaal aantal woorden hebt afgesproken voor de tekst.

Waar je dan weer geen invloed op hebt is de kwaliteit. Met een prijs per woord is de opdracht nogal strak afgebakend en als je budget oftewel je aantal woorden op zijn dan moet je opnieuw de beurs trekken als je wilt dat er nog wat bij komt. Ook leidt dit vaak tot een woordenbrij waar niemand blij van wordt.

De prijzen variëren nogal maar normaliter betaal je voor een professionele copywriter tussen de €0,30 eurocent en €0,75 eurocent per woord.

Deze tariefvorm komt voornamelijk voor in de gedrukte media en de journalistiek.

De prijs per uur of project

Een echte copywriter die commerciële teksten schrijft zoals slogans of folder teksten rekent meestal een tarief per project of per uur. Het verschil zit ‘m namelijk in het doel. Een krant moet z’n pagina’s vullen om mensen voldoende content te kunnen aanbieden. Er zit een bepaald gevoel van kwaliteit en waar voor je geld aan de dikte van een blad of de diepgang van een krantenartikel. Journalisten worden daarom beloond om hun teksten zo uitgebreid mogelijk te maken door een prijs per woord te rekenen.

Een commerciële schrijver heeft dit belang niet. We weten allemaal dat het schrijven voor internet heel anders is. Het liefste lezen je bezoekers zo min mogelijk en het is belangrijk dat je to the point bent. Daarom hanteren copywriters voor internet heel andere prijzen. Dit zijn vaak prijzen per uur of per project.

Iedereen kent de reclame van Heineken van een paar jaar terug nog wel. Rudi die ergens binnenstapt en roept: “Heeeey Biertje?” De copywriter die dit verzonnen heeft is echt niet per woord betaald hopen we voor hem.

De tarieven van een copywriter per uur schommelen tussen de €20,- en €150,- euro.

Wat levert een copywriter op

De vraag bij het investeren in professionals is altijd wat het kost. Vaak worden de aangeboden diensten als duur ervaren omdat je het idee hebt dat je het allemaal zelf ook wel kunt doen. Een foto maken, tekst schrijven, website maken kun je toch allemaal zelf? Het is dat je de tijd er niet voor hebt.

Toch winnen de ondernemers die investeren in deze dienst het keer op keer van de doe-het-zelvers. Copywriters weten precies hoe ze met teksten een lezer kunnen beïnvloeden en de identiteit van het bedrijf kunnen presenteren tussen de regels door. Hun websites score hoger in Google doordat ze goed gebruiken maken van longtail en shorttail keywords en bezoeker koopt eerder een product.

Ben je op zoek naar een copywriter? Vergelijk dan op kwaliteit en zie de prijs als een investering!