Meer engagement op Instagram in 5 stappen
Waarom Instagram?
Met meer dan 800 miljoen maandelijks actieve gebruikers, is Instagram tegenwoordig een van de grootste sociale netwerk platforms ter wereld. Vanuit een marketingperspectief is de groei van het netwerk nog indrukwekkender. Het platform verdubbelde tussen 2014 en 2017 het aantal dagelijkse gebruikers van 200 miljoen tot 500 miljoen. Daarnaast groeit de totale tijd die op Instagram doorgebracht wordt met een snelheid van jaarlijks 80%.
Zulke groeicijfers zijn aantrekkelijk voor marketeers, maar stellen ze ook voor een uitdaging. Meer dan 70% van de Amerikaanse bedrijven is actief op Instagram. Daarnaast gebruikt bijna 80% van de Instagram gebruikers ten minste één bedrijfsaccount. De noodzaak om er als bedrijf tussenuit te springen en voor maximaal engagement te zorgen is nooit groter geweest dan nu.
Hier is een vijfstappenplan dat bedrijven kan helpen hun engagement met volgers op Instagram te maximaliseren.
1. Het optimaliseren van Hashtags
Instagram laat gebruikers tot 30 hashtags aan elk van hun inzendingen toevoegen. Onderzoeken hebben laten zien dat het gebruik van hashtags op je Instagram posts je engagement met bijna 12.6% kan laten stijgen. Het kan wel spammy overkomen om alle hashtags op al je posts op te gebruiken en dat kan ervoor zorgen dat engagement juist verminderd.
Het doel van het gebruik van hashtags is om de kansen op ontdekking van jouw posts door een te bereiken gebruiker te laten stijgen. Er zijn twee dingen om rekening mee te houden als je hashtags in je posts gebruikt.
Ten eerste moeten de hashtags die je gebruikt relevant zijn. Unieke hashtags (zoals #fitnessTipsdoorHarry) zijn goed voor het opbouwen van je merk maar niet echt nuttig als je al veel volgers hebt. Als je een fitnesstrainer bent, kun je daarvoor in de plaats beter een hashtag zoals #fitness aan je post toevoegen.
Dit is een van de meer populaire #fitnessgerelateerde hashtags met meer dan 264 miljoen posts en zal waarschijnlijk door een groot deel van je doelgroep gevolgd worden.
Kijk ook naar het aantal hashtags dat je gebruikt in elk van je posts. Het gebruik van meerdere hashtags verhoogt de kans dat je post ontdekt wordt, maar het kan er ook minder aantrekkelijk en spammy uitzien. Meer dan 91% van de posts door de topmerken op Instagram hebben minder dan zeven hashtags. Meer hashtags gebruiken zorgt ervoor dat je post minder leesbaar wordt waardoor het engagement omlaag gaat.
Een veelgebruikte truc om hashtags te gebruiken zonder engagement omlaag te halen is is om hashtags onder elkaar te zetten. Dit maakt de captions leesbaarder en spreekt meer mensen aan.
2. Captions optimaliseren
Voordat we het gaan hebben over captions, is het belangrijk om te snappen hoe het Instagram algoritme werkt. Als een gebruiker een nieuwe post op Instagram zet, wordt deze eerst aan een klein aantal volgers getoond. Instagram bepaald het engagement niveau onder deze volgers en zet dit af tegen vorige posts om te kijken hoe goed je post wordt ontvangen. De zichtbaarheid van je post op de Instagram feed is het directe resultaat van hoe druk je volgers ermee zijn in de eerste paar minuten na het plaatsen.
Captions spelen een hele belangrijke rol in het triggeren van engagement in die eerste paar minuten na plaatsing. Simpele vragen zoals “Vind je deze outfit leuk?” of “Hoe zou je dit product beoordelen?” kunnen je volgers verleiden om te gaan reageren op je post. Hierdoor wordt de zichtbaarheid van je post weer verder vergroot en daarmee ook het engagement.
Daarnaast helpen captions ook om de gebruiker de context van hun plaatsing te helpen begrijpen. Met captions krijgen volgers een beter perspectief op het beeld zelf waardoor ze sneller geneigd zullen zijn om reacties achter te laten.
3. Influencers taggen
Een andere strategie om volgers actief bezig te laten zijn met je post in de eerste paar minuten na plaatsing is om een paar invloedrijke influencers te taggen. Dit zijn gebruikers die heel actief op het platform zijn en waarschijnlijk zullen gaan reageren op je posts. Zulke gebruikers in je post taggen, verleidt ze om te reageren met meer discussie en engagement op je post tot gevolg.
Het is goed op te merken dat deze strategie voorzichtig en met mate moet worden gebruikt. Te vaak te veel gebruikers taggen komt ook weer over als spammy. Daarnaast worden influencers ook niet meer gestimuleerd om te reageren op je post als je ze te vaak tagt.
Voor maximaal engagement zorg je dat het taggen op een natuurlijke manier gebeurd. Zo kun je bijvoorbeeld een influencer taggen die de inspiratie was voor je eigen post.
Of je post kan een reactie zijn op een post door een andere gebruiker. Bij deze voorbeelden komt het taggen heel natuurlijk over. Ook belangrijk is om maar een of twee gebruikers in een post te taggen, anders komt het -wederom- over als spam.
4. Wees Consistent
Een de belangrijkste doelen van elke social mediacampagne is merkzichtbaarheid. Om effectief een merk op te bouwen moeten je social mediacampagnes een vooraf opgestelde lijst met richtlijnen aangaande branding, hashtags en plaatsing frequentie navolgen. Zo kun je bijvoorbeeld altijd specifieke foto filters gebruiken.
Daarmee stijgen je posts boven de massa uit en zullen ze worden opgemerkt. Je kunt bijvoorbeeld je ook richten op specifieke content thema’s, branded hashtags en een vast uploadschema.
Consistentie maakt je campagne voorspelbaar en dat stuwt de engagement. Tegelijkertijd komt te veel voorspelbaarheid over als afgezaagd, met minder engagement tot gevolg.
5. Gebruik Polls
Polls zijn een van de effectiefste manieren om je Instagram engagement te stuwen. Met Instagram Stories kun je voor praktisch elk soort onderwerp een nieuwe poll maken, met slechts een paar kliks. Maar belangrijker is dat die polls makkelijk klikbare opties hebben waardoor engagement heel makkelijk en effectief wordt.
De reden dat polls zo effectief zijn is dat hiermee een volger zonder veel moeite een mening kan geven en kan deelnemen aan een discussie. Maar voor maximaal engagement is het een goed idee om polls in combinatie met captions te gebruiken. zo kun je bijvoorbeeld een poll maken die volgers vraagt om te kiezen tussen twee opties en ze te vragen waarom in de captions. Op die manier doen ze niet alleen mee met de polls maar zijn ze nog meer bezig met je merk in de reacties.
Zoals al eerder vermeld in het artikel, stuwt engagement zichtbaarheid op Instagram en is zodoende een vitaal onderdeel van je social media marketing campagne.
Welke andere strategieën gebruik jij om engagement onder je gebruikers verder te verhogen?