Social Analytics: Wat bereik je nou met je Social Media?
Op iedere netwerkborrel komt de discussie over Social Media voorbij. De een zweert bij Facebook, de ander gebruikt Linkedin en Twitter terwijl er minstens evenveel mensen helemaal de stekker uit hun social media hebben getrokken. Een veel gehoord argument is dat ze nog nooit iets hebben verkocht via social media en nog nooit hebben gehoord dat een klant na het lezen van een Tweet besloot contact op te nemen. Ook de tijd die veelal gemoeid is met het onderhouden en uitbouwen van een sociaal profiel speelt vaak een rol bij de keuze om ermee door te gaan of niet. Waar je eigenlijk niemand over hoort praten is hoe social media de statistieken van de website beïnvloeden. Dit komt voornamelijk omdat het helemaal niet gemeten wordt. Weet jij hoeveel procent van je bezoekers vanuit je social media kanalen komen en zo ja, welke? En hoe goed converteren ze eigenlijk? Hieronder meer over de zin en onzin van van Social Analytics en de kansen die het te bieden heeft.
Social Analytics
Social Media kunnen een fantastische bron zijn van “gratis” reclame. Als je het goed wilt doen hanteer je ook nog een bepaalde strategie om tot het beste resultaat te komen. Je kan op Twitter bijvoorbeeld aanbiedingen plaatsen, terwijl je op Facebook je klanten op de hoogte houdt van de nieuwste producten en op Youtube instructiefilmpjes plaatst. Zo ben je al met al toch wel behoorlijk wat tijd kwijt aan deze gratis reclame. Helemaal gratis is het natuurlijk niet want je besteed er je tijd aan. Je bent even bezig met het uitzoeken van hetgeen je wilt posten, je moet eventueel nog materiaal bij elkaar zoeken en dan wil je ook nog wel eens reageren op een status. Een beetje gratis promotie kost je dus al gauw zo’n 5 uur per week. Je weet alleen totaal niet of mensen ook je website bezoeken en eventueel contact met je opnemen of een aankoop doen. Stel dat een marketingbureau bij je aanklopt en je een campagne probeert te verkopen voor €1000,- euro per maand. Is dan niet het eerste dat je vraag wat het te verwachten bereik is? Wat het effect is? Hebben ze hier cijfers over en eerder behaalde resultaten? Wat zou je besluit zijn als ze op geen enkel van deze vragen een antwoord kunnen formuleren? Kleine kans dat ze jou verwelkomen als nieuwe klant, toch? We gaan dus nu je Google Analytics zo instellen zodat ook jij straks precies weet of je social media inspanningen effect hebben op je webverkeer.
Social Analytics instellen in je Google Analytics
De volgende stappen helpen je om eenvoudig een aantal goede Social Analytics segmenten aan te maken zodat je de effecten van social media op je website kunt meten. 1. Allereerst ga je naar Google Analytics 2. In een willekeurig rapport klik je op 'Segment toevoegen' 3. Vervolgens klik je op 'Importeren uit galerij' 4. Zoek op 'Social Media Network Analysis' 5. Importeer de segmenten bundel 6. Klik op 'Maken' Je hebt nu een zevental social media segmenten aangemaakt in je Google Analytics waarmee je het social media verkeer van de betreffende service kunt analyseren. Je kunt ze in vrijwel ieder rapport oproepen door bovenin het rapport naast 'Alle sessies' een segment te selecteren. Je kunt zo een vergelijking maken tussen de resultaten die je inspanningen op de diverse social media hebben opgeleverd op je website. Je kunt naar eigen inzicht en informatie behoefte je segmenten verder uitsplitsen naar leeftijd, regio maar bijvoorbeeld ook naar conversiedoelen die je gesteld hebt. Door deze eenvoudige toevoeging aan je analytics heb je de basis gelegd om op de volgende netwerkborrel precies uit te kunnen leggen wat jou Social Media efforts je nu opleveren dankzij Social Analytics.