Iedereen aan de datavisualisatie dankzij Google Data Studio
In 2016 lanceerde Google een eigen gratis dashboarding/datavisualisatie tool: Google Data Studio. Inmiddels heeft Google het product verder ontwikkeld en wordt het steeds interessanter voor marketeers. Als datanerd ben ik ook sinds enige tijd fan van de tool. In dit artikel deel ik mijn kijk op wat het tot een waardevolle tool maakt.
Dit artikel is geschreven door Danny Oosterveer. Danny is digital marketeer met een passie voor data. Hij brengt dit bij Burgers’ Zoo in de praktijk, en hij heeft onlangs een boek geschreven over data-gedreven marketing.
Plek in de markt
Google Data Studio is dus al niet nieuw meer. Maar een aantal doorontwikkelingen, zoals het uitbreiden van het aantal gegevensbronnen, maar nog belangrijker: het volledig gratis beschikbaar maken van Google Data Studio, hebben de tool erg interessant gemaakt. Hoe moet je de tool nu zien in het landschap, want je kon toch al dashboards inrichten met Google Analytics? Ja dat klopt, maar daarbij ben je erg beperkt in je vrijheid. Er zijn maar een aantal visualisaties die je kunt kiezen, en per visualisatie zijn er slechts een paar zaken aanpasbaar.
Google Data Studio gaat de concurrentie aan met dashboardingtools als Klipfolio, Geckoboard, AppInsights (voorheen Leftronic), Cyfe, etc. Ten opzichte van de datavisualisatie mogelijkheden in Google Analytics geeft het veel meer vrijheid.
Google Data Studio gaat de concurrentie aan met professionele dashboardingtools.
Er zijn allerlei visualisatiemogelijkheden, waar ook van alles aan aangepast kan worden, van titels, filters, positie tot styling. Daarmee neemt Google, na de ontwikkeling van dashboarding mogelijkheden in Google Analytics en met datavisualisatie technieken als Google Fusion Tables en Google Charts (waar o.a. het Marketingfacts Stats Dashboard mee gebouwd is), datavisualisatie en datacommunicatie heel serieus op met een zeer goed doorontwikkeld product. Tijdens een gesprek over mijn boek beschreef marketingstrateeg Remi van Beekum m.i. treffend de plannen van Google: “Google gaat met Google Data Studio hetzelfde doen als het met Google Analytics gedaan heeft in de analytics-markt. Het legt de mogelijkheden van datacommunicatie in de handen van de consument door het ontzettend gebruiksvriendelijk én kosteloos beschikbaar te maken voor iedereen.”
“Google legt met Google Data Studio de mogelijkheden van datacommunicatie in de handen van de consument door het ontzettend gebruiksvriendelijk én kosteloos beschikbaar te maken voor iedereen.”
De afgelopen tijd heb ik de tool steeds vaker ingezet en in dit artikel vertel ik, na er mee gewerkt te hebben, over de mogelijkheden en mijn bevindingen.
Gebruiksvriendelijk & laagdrempelig
Even terug naar de basis. Met Google Data Studio is het mogelijk om data te presenteren. Dan kan uiteraard ook met een analyticstool, maar dat is niet aan te raden. Analyticstools zitten bomvol met metrics en rapportages, wat vaak overweldigend is voor mensen die minder bekend zijn met de materie. Bovendien kan een druk dashboard niet duidelijk overbrengen waar het om gaat. Het is daarom veel beter om het om te draaien: begin met een leeg vel papier en voeg visualisaties toe die er écht toe doen. En dat is precies wat Google Data Studio doet. De tool is bijzonder gebruiksvriendelijk, een stuk gebruiksvriendelijker dan andere dashboardingtools waarmee ik gewerkt heb. De tool is duidelijk laagdrempeliger, je begint letterlijk met een witte pagina en voegt er, à-la-Word, content aan toe, die je ook gewoon lekker kunt verslepen en vergroten. Dat maakt dat de tool voor een grote groep gebruikers toegankelijk is, en dat je als gebruiker lekker zelf kunt fröbelen.
Voor een effectief dashboard is het belangrijk dat je de metric en de visualisatie aanpast op basis van het doel, het kanaal en de fase van de customer journey. Het is bovendien belangrijker dat het focust op datgeen wat er toe doet en het leidt tot verandering. Als je echt een effectief dashboard wilt maken, denk ik dat veel mensen er toch voor zullen kiezen om een expert een dashboard te laten maken, hoe toegankelijk de tool ook is.
Leestip: Wat is Google Tag Manager? En wat kun je er als marketer mee?
Visualisatiemogelijkheden
Om de data op een duidelijke en overzichtelijke manier te visualiseren, zijn er flink wat visualisaties beschikbaar. Zie de afbeelding hieronder:
Wat ik zo goed vind aan Google Data Studio is dat het niet alleen mogelijk is om bijvoorbeeld een taartdiagram of staafdiagram toe te voegen, maar dat je ook tekstvelden, vormen/vlakken en afbeeldingen kunt invoegen. Zo is mogelijk om ook allerlei hulp-elementen toe te voegen om het verhaal van de data effectief over te brengen, en is het zelfs mogelijk om dashboards te maken die er uit zien als infographics.
Een belangrijk pluspunt wat Data Studio deelt met de meer geavanceerde dashboarding tools als Klipfolio, is dat gegevensbron en visualisatie worden gescheiden. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld bij het weergeven van de verkeersbronnen niet vast zit aan een pie chart, maar zelf kunt kiezen hoe je het weergeeft. Dit maakt dat visualisatie veel beter zal aansluiten bij datgeen wat je wilt overbrengen. De data die je in een visualisatie stopt kun je met dimensies en filters aanpassen. Zo kun je de tijdselectie per grafiek aanpassen, maar je kunt deze ook door de gebruiker laten bepalen.
Gegevensbronnen
Standaard zijn veel Google-producten te koppelen, zoals Google Analytics, Google Search Console en Google AdWords. Bij Google Analytics zijn er ontzettend veel mogelijkheden! Toch vind ik het jammer dat bijvoorbeeld alternatieve kanaalgroepen (een hele fijne functie in Google Analytics), niet beschikbaar zijn in Google Data Studio (met een omweg kan het trouwens wel, maar kost tijd, dus stom). De mogelijkheden van YouTube-analytics vind ik ook zeer beperkt: veel metrics zijn niet beschikbaar en ook filteren is niet mogelijk.
Vergelijk je Google Data Studio met bv. Klipfolio, waar ik vaak mee werk, dan is een belangrijk nadeel dat het aantal gegevensbronnen beperkter is. Gelukkig zijn er connectors, een soort koppelingen ontwikkeld door derden, die je kunt importeren. Zo kun je bijvoorbeeld toch het aantal Facebookfans weergeven. Maar helaas moet je vaak (te veel) betalen voor deze koppelingen. MySQL is er een erg fijne optie om met veel vrijheid externe data binnen te halen, maar ik werk zelf liever met API’s.
Berekeningen uitvoeren
Een andere prettige functie dat het deelt met Klipfolio is de mogelijkheid om berekeningen uit te voeren met de data voordat je het weergeeft. Je kunt hierbij gebruik maken van de bestaande variabelen. Zo kun je de in YouTube Analytics beschikbare ‘Nieuwe abonnees’ en ‘Verwijderde abonnees’ van elkaar aftrekken en een nieuwe metric genaamd ‘Netto abonnees’ maken. Om er iets meer een beeld te krijgen van hoe dit werkt kun je onderstaande video bekijken. Een groot nadeel is echter wel dat data uit verschillende bronnen niet kan worden gecombineerd in 1 grafiek of tabel.
Samengevat
Buiten kijf staat dat Google Data Studio écht lekker werkt. Het is daardoor erg laagdrempelig zodat het voor vrijwel iedereen mogelijk is om zelf een dashboardje in elkaar te knutselen. Wel denk ik dat je voor een goed en effectief dashboard altijd een expert nodig hebt.
Net als andere dashboardingtools kun je in één dashboard data uit verschillende bronnen tonen. Helaas zijn dat vooral Google-producten, en zijn de kosten voor connectors voor externe bronnen relatief hoog. Je hebt wel ontzettend veel vrijheid in het weergeven van informatie, wat het effectief communiceren enorm ten goede komt. Samengevat maakt dat het voor mij een waardevolle tool is wanneer je data wilt weergeven van bv. je website, maar als je veel non-Google bronnen wilt gebruiken kun je toch beter aan de slag met Klipfolio.