zoekresultaten-serp.png

Google Analytics Site Search: zo zet je dit goed op!

07 februari 2022

Als je de onsite-zoekactiviteit van je websitebezoekers op de juiste manier wenst in te zien in je rapporten van Google Analytics, moet je ervoor zorgen dat de functie Site Search goed is ingesteld. Er zijn een aantal manieren om Google Analytics Site Search op te zetten. Hoe je het doet zal afhangen van de manier waarop je website functioneert en de URL’s die je zoekfunctie maakt.

Site Search Optie 1: Query Parameter

Voer een zoektocht naar, zeg maar, ‘analytics’ op je website en kijk naar de URL die resulteert. Lijkt het op een van de volgende?

  • http://www.example.com/search?q=analytics
  • http://www.example.com/index.php?id=search&term=analytics
  • http://www.example.com/search.asp?search_term=analytics&id=ac9024

(Als je zoekopdracht URLs dit patroon niet volgen, moet je een andere aanpak  – bekijk optie twee hieronder.)

Stap 1

Ten eerste, moet je je query parameter identificeren.

Identificeren Query parameter

In het voorbeeld moet je zoeken naar ‘analytics’, de resulterende URL is ‘http://www.example.com/search?q=analytics’ en de query parameter is ‘q’. Houd er rekening mee dat je interne zoekopdracht een veel langere URL kan weergeven. Bijvoorbeeld, in http://www.example.com/search.asp?site=example&area=products&term=analytics ‘, is de query parameter term”.

Stap 2

Log in op je Google Analytics account en ga naar het tabblad ‘Admin’. Vind dan de view die je wil configureren en klik op de optie ‘View Settings’.

Toon instellingen Google Analytics

Stap 3

Scroll naar beneden naar de ‘Site Search Settings’ en zet ‘Site Search Tracking’ op ‘ON’, en voer je query parameter in. Aangezien sommige sites meer dan één query parameter hebben, kan je in Google Analytics tot maximaal vijf query parameters ingeven, gescheiden door komma’s. Bijvoorbeeld ‘q, query’.

Site search instellingen Google Analytics

Het selecteren van ‘Strip query parameters uit URL’ zal voorkomen dat je zoekopdrachten worden weergegeven in je contentrapporten. Als je die optie uitgeschakeld laat, zal je rijen zien in je contentrapporten voor elke afzonderlijk gebruikte zoekterm, bijvoorbeeld: ‘/search?q=analytics’.

Site Search laat je ook categorieën opzetten. Dit kan worden gebruikt als je interne zoekopdracht de mogelijkheid om resultaten te segmenteren naar de verschillende secties van je website. Voor het opzetten van categorieën, moet je de parameter kennen die resultaten weergeeft voor de verschillende secties van je website. Als je zoekopdracht geen categorieën heeft, laat dan deze optie op ‘OFF’.

Site Search Optie 2: Filter

Je moet een andere aanpak nemen als je zoekopdracht lijkt op één van de volgende URLs:

  • http://www.example.com/index/search/analytics
  • http://www.example.com/search.php/keyword/analytics/id946
  • http://www.example.com/searchterm/analytics

In deze voorbeelden zitten de zoektermen die je zocht (‘analytics’), maar aangezien er geen query parameter is, zal  je een filter moeten opzetten om de zoekterm in de Site Search rapporten te passeren.

Mogelijke filter:

Als je URL lijkt op ‘http://www.example.com/index/search/analytics’, moet je er de volgende filter opzetten:

  • Field A -> Extract A: Request URI: ‘^/index/search/(.*)’
  • Output To -> Constructor: Search Term: ‘$A1’
  • Select ‘Field A required’ en ‘Override Output Field’

Filter type instellen Google Analytics

Als je URL lijkt op ‘http://www.example.com/search.php/keyword/analytics/id946’ dan moet je er de volgende filter opzetten:

  • Field A -> Extract A: Request URI: ‘^/search.php /trefwoord/(.*)/id’
  • Output To -> Constructor: Search Term: ‘$A1’
  • Select ‘Field A Required’ en ‘Override Output Field’

Filter type instellen Google Analytics

Als je URL lijkt op ‘http://www.example.com/searchterm/analytics’ moet je er de volgende filter opzetten:

  • Field A -> Extract A: Request URI: ‘^/searchterm/(.*)’
  • Output To -> Constructor: Search Term: ‘$A1’
  • Select ‘Field A required’ en ‘Override Output Field’

Filter type instellen Google Analytics

Je zal de zoektermen in de rapporten van Site Search beginnen te zien, nadat je de juiste filter hebt aangemaakt. Dezelfde techniek kan worden gebruikt om zoekcategorieën op te vangen.

Site Search Optie 3: Implementaties

Als de resulterende URL het zoekwoord dat je zocht niet bevat, dan zal je ofwel je zoekformulier moeten wijzigen, je Google Analytics tracking code aanpassen, of gebruik maken van Google Tag Manager.

Bijvoorbeeld, je zoekt naar ‘analytics’ en de URL van je pagina met zoekresultaten ziet er zo uit:

  • http://www.example.com/search
  • http://www.example.com/index.php?id=search
  • http://www.example.com/search-results.asp

Bekijk de bron van een pagina op je site die de zoekinput bevat. Als je formulier er ongeveer als volgt uitziet:

Probeer dan de methode te veranderen naar ‘get’. Je broncode moet er dan ongeveer zo uitzien:

Als je nu een zoekopdracht uitvoert, moet je een URL in de trant zien van die in ‘Optie 1’ hierboven. Als je niet in staat bent om de form method te wijzigen, of de verandering geeft je nog steeds niet de query parameter in de URL, dan kan je de Google Analytics tracking code wijzigen om de zoektermen die mensen gebruiken vast t e leggen, of je Google Tag Manager gebruiken (zie hieronder) .

Het wijzigen van de Google Analytics tracking code

Je zal de Google Analytics tracking code moeten wijzigen om een URL dynamisch te creëren die correct is gestructureerd voor Site Search. Bijvoorbeeld, als je gebruik maakt van de nieuwste ‘Universal Analytics’ versie van Google Analytics, zal je tracking code er als volgt uitzien:

ga(‘create’, ‘UA-XXXXXX-X’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

Je hoeft alleen maar de code ga(‘send’, ‘pageview’); te wijzigen naar:

analytics.js: ga(‘send’, ‘pageview’, ‘/search?q=analytics’);

Als je gebruik maakt van de iets oudere ‘asynchrone’ versie van de Google Analytics tracking code, probeer dan de volgende regel te vinden:

_gaq.push ([‘_ trackPageview’]);

en het te veranderen in:

_gaq.push ([‘_ trackPageview’, ‘/search?q=analytics’]);

Het zoekwoord (‘analytics’ in de voorbeelden hierboven) moeten dynamisch worden doorgegeven aan de tracking code voor elke term die wordt gezocht. Praat met je webdeveloper als je hulp nodig hebt om dit te bereiken. Na het maken van deze verandering, kan je kijken naar ‘Optie 1’ omdat je virtuele paginaweergaves hebt gecreëerd voor http://www.example.com/search?q=analytics

Met behulp van Google Tag Manager

Als je gebruik maakt van Google Tag Manager, dan bestaat er wederom een aantal opties voor het vastleggen van zoektermen (zelfs als de zoekterm niet verschijnt in de URL).