Facebook Lead Ads: wat is het en hoe werkt het?
Onlangs is Facebook gestart met het uitrollen van een nieuwe advertentievorm in Nederland (uiteraard ging o.a. Amerika ons voor): Facebook Lead Ads. In eerste instantie werden de Lead Ads gelanceerd om op mobiele apparaten goed uit de voeten te komen. Maar enige tijd later werd bekend dat de Ads ook op mobiel en in de zogenaamde carousel ads naar voren kunnen komen. Maar wat zijn de Lead Ads en hoe werkt het?
Waarom Lead Ads?
De Lead Ads zijn zoals gezegd in eerste instantie vooral gelanceerd om de mobiele leadgeneratie campagnes te boosten. Bij een ‘normale’ leadgeneratie campagne op Facebook waarbij het doel van de advertentie bijvoorbeeld is om verkeer naar de website te sturen, moest de klikker op de website zelf vaak een formulier invullen. Dit duurt lang en veel mensen haken hier nog wel eens af. De Facebook Lead Ads zijn juist zo gemaakt, dat je als klikker eigenlijk (zo goed als) niets meer hoeft in te vullen: alles staat al klaar voor je!
Hoe werken de Facebook Lead Ads?
Zoals je hierboven ziet in het 1e plaatje, ziet de advertentie er in eerste instantie uit als een normale advertentie. Echter, na het klikken op de Call-to-action button (in dit geval ‘subscribe’), zie je dat je naar een scherm gaat waar je naam en emailadres al ingevuld zijn (2e plaatje hierboven). Een simpele druk op ‘Submit’ en je gegevens zijn verstuurd naar het desbetreffende bedrijf.
Waarom is dit zo briljant gedaan door Facebook?
Zie je het gemak? Zie je hoe ontzettend snel je nu je gegevens bij een bedrijf kunt achterlaten zonder dat je ook maar iets hoeft in te vullen? De drempel om nu niet je gegevens achter te laten is nog kleiner geworden met deze nieuwe vorm van adverteren. En dat zou dus kunnen betekenen dat mensen (nog?) sneller hun gegevens gaan delen met bedrijven die adverteren op Facebook. En dat is een win-win situatie: de bedrijven blij en dus Facebook ook blij. Want dat levert ongetwijfeld nog meer advertentie inkomsten op. Facebook Lead Ads: laten we starten!
1. Log in via de Facebook Power Editor
Om te starten met de Facebook Lead Ads moet je inloggen via de Power Editor. Of (en wanneer) ze ook via de normale weg beschikbaar komen is niet bekend. Mocht je niet bekend zijn met de Power Editor: dit is een platform waar je advertenties kunt maken en beheren voor Facebook maar met net wat meer/andere functionaliteiten dan het ‘normale’ advertentieplatform van Facebook. De Power Editor is alleen te bereiken via Google Chrome. Open Google Chrome en bezoek dan de Power Editor.
2. Maak een Lead Ads campagne en advertentieset aan
Nu je bent ingelogd moeten we een Lead Ads campagne aan maken. Linksboven heb je de mogelijkheid om een nieuwe campagne te openen. Kies als doel (of objective): Lead Generation.
Maak vervolgens ook een advertentieset aan binnen deze campagne. Let hierbij op de volgende dingen:
- Koppel je Facebook pagina aan de advertentieset (dit is de eerste stap die je in beeld krijgt bij het maken van de advertentieset.)
- Doorloop vervolgens alle stappen die je tegenkomt zoals het accepteren van de gebruikersvoorwaarden, het instellen van een budget en je targetting.
- Ondanks dat Facebook in een update heeft gemeld dat de Lead Ads ook op desktop en in de carousel ads kunnen meedraaien, heb ik op dit moment alleen nog de optie om mobiele apparaten te targetten. Echter, ik heb al voorbeelden gezien van Lead Ads die op desktop draaiden. Zelf heb ik daar dus nog geen toegang toe. Mocht iemand dat wel al hebben dan hoor ik dat uiteraard graag!
3. Maak een Lead Ad advertentie aan binnen je advertentieset
De volgende logische stap is het maken van een advertentie. Ook hier gelden de normale items weer die je (mits je bekend bent met Facebook adverteren) ongetwijfeld al kent: een titel, kop, linkbeschrijving, foto en een Call-to-action knop. Zelf heb ik mijn taalinstellingen op Engels (US) staan (tip voor marketeers: met deze taalinstelling heb je over het algemeen het snelst toegang tot de nieuwste functionaliteiten binnen Facebook) maar in het Nederlands zijn er de volgende Call-to-action mogelijkheden:
- Nu aanvragen
- Downloaden
- Meer informatie
- Registreren
- Abonneren
- Vraag om een citaat (inderdaad, deze was nog niet bekend bij andere vormen van ads!)
Let wel weer op; ook hier geldt dat de gebruikte foto niet meer dan 20% tekst mag bevatten.
4. Maak een formulier aan binnen je advertentie
Maar dan wordt het interessant. Nadat je bovenstaande stappen door bent gelopen kom je op de plek waar je een formulier moet aanmaken. De eerste stap is om je formulier een naam te geven en een taal te selecteren:
Vervolgens kom je op de plek waar je kunt aangeven wat je allemaal wilt weten. Zoals naam en emailadres (die overigens al standaard aan staan). Laten we in godsnaam hopen dat marketeers hier slim mee om gaan: vraag niet te veel! Alleen de simpele dingen die je echt nodig hebt.
De oplettende lezer ziet onderaan de mogelijkheid om 3 andere vragen toe te voegen aan je formulier. Hier staan een aantal opmerkelijke (standaard)vragen ingesteld door Facebook waar je gebruik van kunt maken. Gelukkig is het ook mogelijk om je eigen vragen te stellen door op ‘add a custom question’ te klikken.
Nadat je het formulier hebt opgemaakt, kom je in het scherm omtrent de algemene voorwaarden. Hier is het belangrijk dat je een link naar je disclaimer plaatst en eventueel kun je ook nog extra informatie meegeven indien gewenst. Let op: de link naar je disclaimer is verplicht! Als laatste stap vul je de url van je website in zodat mensen die straks je formulier hebben ingevuld, met 1 druk op de knop naar je website kunnen gaan.
That’s it! Facebook Lead Ads aanmaken is zo moeilijk niet
Alsjeblieft. Je hebt nu in grote lijnen je eerste Facebook Lead Ads campagne gemaakt. Uiteraard wil je wel weten hoeveel mensen je formulier hebben ingevuld. Binnen het advertentiebeheer platform komt dat gelijk naar voren:
Het downloaden van de daadwerkelijk ingevulde leads doe je via je eigen Facebook pagina:
- Ga naar je Facebook pagina
- Klik (als beheerder) bovenin op ‘Publicatietools’
- Klik vervolgens links op ‘Formulieren bibliotheek’
Je kent nu alle ins en outs. Wat denk je? Een goede toevoeging aan Facebook?