- Koud bellen? Nee dus.
- "Houd de zaag scherp"
- Bloggen hoogste prioriteit
- Eigenschap 1: Je bent een informatiespons
- Eigenschap 2: Je bent een verzamelaar
- Eigenschap 3: Je bent dol op deadlines
- Eigenschap 4: Je bent een gulle gever
- Eigenschap 5: Je bent gepast onbescheiden
- Eigenschap 6: Je bent een gedreven netwerker
- Eigenschap 7: Je bent een geduldige doorzetter
De 7 eigenschappen van goede bloggers
Toen ik drie jaar geleden besloot om een blog te beginnen, had ik geen idee hoezeer dat mijn leven zou veranderen.
Op dat moment had ik het zakelijk heel moeilijk. Het ging slecht met Mediaweb. Ik had het gevoel dat ik alleen maar aan het ‘watertrappelen’ was. Het ene gat dichten met het andere. Levend van maand naar maand, dag naar dag. Websites waren een soort ‘commodity’ geworden. Het ging alleen maar over de prijs.
Koud bellen? Nee dus.
Wanhopig probeerde ik om nieuwe, betere klanten te werven. Ik maakte lange lijsten met prospects en probeerde die door ‘koud te bellen’ ervan te overtuigen dat ze een nieuwe, responsive website nodig hadden.
Maar het voelde niet goed. Het paste niet bij mij. Het stuitte me zelfs tegen de borst. Niet zo verwonderlijk, want zelf had ik notabene een bloedhekel aan koude bellers. Hoe kon ik dan verwachten dat mijn prospects wel op mijn telefoontje zaten te wachten? Ik werd er moedeloos van.
"Houd de zaag scherp"
En toen herinnerde ik me The Seven Habits of Highly Effective People van Stephen Covey en dat het boek me enorm had geïnspireerd. En ik las die klassieker nogmaals.
De video hieronder vat het boek samen in iets meer dan zes minuten:
Eigenschap zeven, “houd de zaag scherp”, inspireerde me om te gaan bloggen. Met “houd de zaag scherp” bedoelt Covey dat je moet investeren in zaken die belangrijk zijn, maar niet persé urgent. Zaken die je nu wellicht tijd kosten, maar in de toekomst veel meer tijd vrijmaken.
Waar moest ik de tijd vandaan halen om elke week een goede blogpost te publiceren?
Ik wist dat bloggen enorm effectief kon zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Maar ik wist ook dat het veel tijd en inspanning zou gaan kosten. En ik had het al zo druk met watertrappelen! Met al die belangrijke, en onbelangrijke urgente dingen. Waar moest ik de tijd vandaan halen om elke week een goede blogpost te publiceren?
Bloggen hoogste prioriteit
Ik besloot om ervoor te gaan. Ik nam me voor om elke week een nieuwe blogpost te schrijven en daaraan de hoogste prioriteit te geven. En om het tenminste een jaar vol te houden.
En zo publiceerde ik op 11 juni 2013 mijn eerste, serieuze blogpost. En sindsdien heb ik elke week een blogpost gepubliceerd, behalve tijdens de zomer- en kerstvakanties. Dan pleeg ik onderhoud aan bestaande blogposts.
Van bloggen word je een beter mens.
Bloggen heeft me zoveel goeds gebracht, dat ik het iedereen kan aanbevelen die zichzelf persoonlijk en zakelijk wil ontwikkelen. Want van bloggen word je een beter mens.
Dit zijn de zeven eigenschappen van bijzonder effectieve bloggers:
Eigenschap 1: Je bent een informatiespons
Wat doen goede schrijvers nog veel meer dan schrijven? Juist! Lezen! Een goede blogger is dan ook een informatiejunk. Zonder input, geen output. Zo simpel is het.
Zonder input, geen output. Zo simpel is het.
Eigenschap nummer 1 van een goede blogger is dan ook dat je super leergierig bent. Lees elke dag meerdere blogartikelen van andere goede bloggers. Lees boeken en luister naar podcasts en luisterboeken. Ideaal om informatie op te nemen terwijl je wandelt, fietst, autorijdt, sport, met trein, bus of tram reist. Een goede blogger is een informatiespons.
Eigenschap 2: Je bent een verzamelaar
Goede bloggers zijn onvermoeibare verzamelaars. Ze bewaren voortdurend interessante artikelen die ze vinden op hun smartphone. Maken foto’s van grappige borden. Screenshots van opmerkelijke pagina’s. Een goede blogger verzamelt continu feiten en inspiratie.
Bewaar alles waarvan je denkt dat je het later kunt gebruiken.
Daarbij helpt het als je een redactionele kalender in je hoofd hebt met onderwerpen voor toekomstige artikelen. Bewaar alles waarvan je denkt dat je het later kunt gebruiken, bijvoorbeeld in Evernote of een Google document. Op het moment dat je gaat schrijven, heb je een groot deel van je materiaal al bij de hand. Dat scheelt enorm veel tijd.
Eigenschap 3: Je bent dol op deadlines
Hoe hard zou je voor je eindexamen hebben gestudeerd als er geen proefwerken, schoolonderzoeken en het centraal schriftelijk waren geweest? Een stuk minder durf ik te wedden. Voor mezelf ben ik daar wel zeker van.
De deadline is je vriend als je moet presteren. En dat geldt helemaal voor bloggen. Als je alleen maar blogs schrijft wanneer je er zin in hebt, blijft het een hobby. Goede bloggers leggen zichzelf dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse deadlines op. En ze houden zich eraan.
Eigenschap 4: Je bent een gulle gever
Hield jij je hand boven je proefwerk, zodat je klasgenoten niet bij je konden spieken? Of deelde je proefexamens uit aan je klasgenoten, zodat ze hun examen makkelijker konden halen? Als je jezelf in de tweede persoon herkent, heb je een andere belangrijke eigenschap van een goede blogger: je bent een gulle gever.
Goede bloggers zijn niet bang dat anderen hun kennis ‘stelen’. Ze genieten er juist van wanneer ze zien dat mensen baat hebben bij de kennis die ze weggeven. Ze weten dat de beloning vanzelf komt, doordat mensen hen gaan zien als deskundig, vrijgevig en betrouwbaar.
Eigenschap 5: Je bent gepast onbescheiden
De meeste blogs krijgen amper bezoekers en nauwelijks social shares. Voor een deel komt dat doordat de kwaliteit van de blogs ondermaats is. Maar veel goede bloggers zijn te bescheiden, of te lui om hun blog als een product aan de man te brengen. Maar zonder promotie, geen bezoekers.
Een goede blogger is dan ook een onvermoeibare promotor van zijn of haar eigen schrijfsels. Wees niet te bang of te bescheiden om elke blogpost meerdere malen te delen met je sociale netwerken. Bouw een mailing list op en stuur een e-mail notificatie voor elke nieuwe blogpost.
Succesvolle bloggers besteden vaak meer tijd aan het promoten van hun content dan aan de creatie ervan.
Eigenschap 6: Je bent een gedreven netwerker
Schrijven is vaak een eenzaam vak. Jij met je laptop, eenzaam aan het werk. Maar een goede blogger is zeker geen ‘einzelgänger’. Integendeel. Goede bloggers zijn ook goede netwerkers. Tenminste, als je wilt dat je blog groeit.
Want door te netwerken met andere bloggers en zogenaamde ‘influencers’, zul je veel meer mensen bereiken. Ga maar na: als je goede contacten onderhoudt met andere bloggers en grotere blogs, kun je het bereik van jouw blog enorm vergroten. Bevriende bloggers kunnen jouw content delen met hun volgers, en naar jouw artikelen linken vanuit hun eigen blog.
Zorg dus dat je uit je schrijversschulp kruipt en contacten onderhoudt met de mensen die ertoe doen in jouw vakgebied.
Leestip: Blog maken: zelf doen of uitbesteden?
Eigenschap 7: Je bent een geduldige doorzetter
Het kan lang duren voor je echt resultaat zult zien van al je bloginspanningen. Reken op een jaar, en misschien nog langer. Wat je al die tijd op de been houdt, is eigenschap 1. Want bloggen is leren. Er bestaat geen betere manier om in korte tijd veel over een onderwerp te leren dan door erover te gaan bloggen.
Houd je daaraan vast en zet door. Je zult zien dat als je de 7 eigenschappen van een goede blogger hebt, je blog uiteindelijk een succes wordt.