arrow_drop_up arrow_drop_down
Zo gebruik je Instagram Reels: de nieuwe functie van Instagram
13 oktober 2020 

Zo gebruik je Instagram Reels: de nieuwe functie van Instagram

Ik ga het niet sugarcoaten: Instagram Reels is de copycat van de succesvolle app TikTok. Zowel Reels als Tiktok-filmpjes bestaan uit korte, entertainende video's met toffe dansjes, originele explainervideo's of pakkende sketches. Oftewel: Korte, snackable content waar originaliteit het altijd wint.

Wat kun jij als ondernemer met Instagram Reels? En zijn de Reels een hype of een blijvertje? Je leest het in dit nieuwe blog.

Wat kun jij als ondernemer met Instagram Reels?

Jouw doelgroep neemt een kijkje op Instagram om geëntertaind te worden en niet om gespamd te worden met commerciële content. Met Reels speel je dus slim in op de behoefte van je (potentiële) volgers door hen ‘socialtainment' voor te schotelen.

Waar in TikTok (nog) voornamelijk jonge mensen creatieve filmpjes maken, zie je op Instagram ook steeds meer ondernemers effectieve Reels maken voor hun doelgroep.

Voorbeelden van toffe Reels

Onderstaand vind je wat voorbeelden van verschillende ondernemers die een toffe reel hebben gemaakt. Ter inspiratie en verduidelijking:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Céline Charlotte Woods✨💫 (@celinewooods) op

Neem deze Reel van bekende onderneemster Charlotte van 't Wout als voorbeeld. Ze weerlegt op een leuke manier veelvoorkomende vooroordelen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Single & ondernemer (@poweredbysanne) op

Ondernemer Sanne doet een leuke, zeer herkenbare sketch. Reels/TikTok filmpjes bekijken is namelijk een zeer verslavende bezigheid 😉

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door ★ DENISE ANNA ★ | Youtuber (@deniseannayoutube_) op


Influencer Denise geeft een leuke Instagram tip weg via Reels. Kort, maar krachtig!

Originele Reels worden vaker gedeeld, kunnen viral gaan en genereren daardoor meer interactie en/of volgers.

Het verschil met IGTV of reguliere feed video's, is dus dat Reels video's in verhouding een hogere entertainment-waarde hebben.

Wat doet Reels voor het algoritme?

Instagram geeft zelf heel weinig inzicht in het algoritme, ik ben dus altijd heel voorzichtig met uitspraken hierover. Uit eigen ervaring durf ik te zeggen dat Reels op dit moment extra gepusht wordt en meer bereik genereert dan mijn andere content. Zelfs een week na plaatsing, creëren mijn Reels video's nog steeds interactie. In tegenstelling tot video's die ik rechtstreeks in mijn feed plaats.

Let op! Het algoritme van Instagram werkt op basis van machine learning. Het algoritme leert dagelijks nieuwe dingen over de voorkeuren van de gebruikers. Hierdoor krijgt elke Instagramgebruiker een gepersonaliseerde feed te zien. Say what?

Stel jij en Jantje volgen exact dezelfde mensen. Hou jij meer van video's, maar Jantje meer van foto berichten? Dan krijg jij automatisch meer videocontent te zien en Jantje automatisch meer content met foto's. Jullie krijgen dus allebei andere content te zien. Het succes van jouw Reels zal dus ook afhangen van de persoonlijke voorkeuren van jouw doelgroep.

Maak een Instagram Reel in 3 stappen:

  1. Open je Instagram app en klik op het plusje +
    Instagram Reels maken
  2. Klik op Reel
    IG reels maken
  3. Test alle functionaliteiten uit. Heb je ze door? Maak een toffe Reel!
    Reels maken voor Instagram

Een Reels video mag maximaal 30 seconden lang zijn. Korter mag altijd. Je kunt ook een video opnemen en editen in TikTok om het vervolgens te uploaden in Instagram Reels. Afhankelijk van de opbouw, is het soms handiger om het in TikTok te editen. Als je bijvoorbeeld veel gebruik maakt van verschillende tekstvlakken en pijlen.

Ga jij aan de slag met Reels?

Reels is momenteel succesvol en lijkt dus zeker een blijvertje te zijn. Ga jij na het lezen van dit blog ook aan de slag met Reels? Ja? Laat je Reellink dan achter in de comments 👇 (De link naar jouw Reel vind je door op de drie stipjes te klikken, onderin in je Reel scherm.)

We zijn benieuwd naar de creativiteit van alle IMU ondernemers!

P.s. Behoefte aan meer inspiratie? Bekijk dan elke vrijdag ‘De beste reels' story op mijn Instagram account @socialsjaan. Ik deel elke week de beste Reels die ik ben tegengekomen, ter inspiratie én omdat het gewoon ontzettend leuk is 🙂

Over de schrijver
Hoi, ik ben Jeanette, gecertificeerd social content specialist bij Cloud 9. Met prikkelende content en duimstoppende advertenties help ik MKB bedrijven succesvol te worden.
Frank
Door

Frank

op 14 October 2020

Het zal mij verbazen wat Instagram Reels gaat doen. Hoorde nu ook al dat YouTube met een soortgelijke app komt in India: "YouTube shorts". Als dat daar een succes is, dan zal dat natuurlijk ook in de rest van de wereld uitgerold worden. En om nog maar niet te spreken over Triller en de andere TikTok concurrenten... het lijkt wel alsof er een nieuwe Social Media revolutie aan de gang is. Ben benieuwd hoe dit verder zal verlopen... Of TikTok zal blijven, of weer net zo hard zal verdwijnen als MySpace.

Reactie plaatsen