arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe maak je de beste Content Planning? Gratis tips & tricks!
18 januari 2021 

Hoe maak je de beste Content Planning? Gratis tips & tricks!

Vind je het lastig om wekelijks nieuwe content op jouw website te plaatsen? Heb je bijvoorbeeld moeite om de onderwerpen van jouw blogs te bedenken? Of merk je aan jezelf dat je er niet aan toe komt om wekelijkse nieuwe content te plaatsen?

Voor jouw website is het echter wel onwijs belangrijk om consequent nieuwe content toe te voegen. Deze content moet geoptimaliseerd zijn, moet prettig leesbaar zijn en moet ook nog aansluiten op het onderwerp van jouw blog.

Ben je op dit moment niet tevreden met de content op jouw website? Wil je graag jouw content naar een hoger niveau tillen? Wil je daarmee direct jouw website naar een hoger niveau tillen? Dan kun je eigenlijk maar één juiste keuze maken: een content planning uitwerken.

In dit artikel geef ik jou tips en tricks voor het maken van de beste content planning. We bespreken hoe je deze planning vorm kunt geven en waar je rekening mee moet houden. Ook bespreken we welke software je hiervoor kunt gebruiken. Tot slot vind je aan het einde van dit artikel nog actiepunten; volg die actiepunten op en creëer daarmee direct voor jezelf de beste content planning!

Wat is een content planning precies?

Een content planning is een overzicht van alle content die je op jouw website wilt gaan plaatsen. In deze planning verwerk je onder meer de volgende zaken:

  • Het onderwerp van de content
  • Het aantal woorden van bijvoorbeeld een blogartikel
  • De datum waarop je de content gaat plaatsen
  • Het doel van de content
  • Het kanaal waarop je de content gaat plaatsen

Een content planning maak je zeker niet alleen voor jouw website. In deze planning geef je namelijk óók weer welke content je op jouw social media kanalen gaat plaatsen. Uiteraard is het wenselijk dat de content op jouw website en op jouw social media raakvlakken met elkaar hebben.

Samenvattend: in een content planning werk je alle komende content uit. Je beschrijft welke content je gaat plaatsen, wanneer je de content gaat plaatsen en wat het doel van de content moet zijn.

Waarom een content planning maken?

Meer en meer ondernemers kiezen voor een content planning. Is dat logisch? Ja, zeker. Een content planning biedt namelijk meerdere voordelen. Zo is het een voordeel dat je geen stress meer hoeft te hebben over jouw content. Je hebt immers al van tevoren bedacht welke content je wanneer gaat plaatsen.

Vervolgens hoef je eigenlijk nog maar één ding te doen: de content te vergaren en op de juiste dag te plaatsen. Het opvolgen van een content planning is zeer laagdrempelig en draagt absoluut bij aan jouw website.

Het maken van een content planning helpt je bovendien beter te focussen. In de content planning bespreek je al wat de doelen van jouw content zijn. Je kunt je hierdoor op bepaalde onderwerpen en/of op een bepaalde doelgroep gaan richten. Deze focus komt jouw bedrijfsvoering uiteindelijk alleen maar ten goede!

Voor jouw website is een content planning uiteraard ook geweldig. Door consequent hoogwaardige content toe te voegen, weet je jouw website meer waarde te geven. Die waarde wordt na verloop van tijd ook door Google opgemerkt, waardoor je hoger in de rankings komt te staan. De content planning gaat dus op den duur meer website bezoekers opleveren.

Tot slot verschaf je jezelf een stuk meer vrijheid. Je hebt op voorhand namelijk al een planning gemaakt, waardoor je dus ook probleemloos enkele daagjes op vakantie kunt gaan. Je hebt vooraf al bepaald welke content er op die dagen op jouw website moet komen; je kunt dus alvast prima vooruit werken. Als je eenmaal van jouw zeldzame vrije dagen geniet, heb je naar jouw content geen omkijken meer.

Hoe kun je een content planning maken?

Spreken bovenstaande voordelen jou aan? Wil jij ook jouw website naar een hoger niveau tillen met behulp van een content planning? Dan hoef je eigenlijk nog maar één ding te doen: onderstaand stappenplan op te volgen. Met dit stappenplan kun je in ongeveer 2 uurtjes een content planning voor een heel jaar maken!

Stap 1: bepaal jouw focus/doelen
Allereerst is het zaak om te gaan bepalen waar jouw focus in de komende periode op ligt. Wil je je focussen op de lancering van een nieuwe dienst? Of wil je juist focussen op het vergroten van de naamsbekendheid van jouw website/onderneming?

Stap 2: voer een doelgroepanalyse uit
Op basis van de gestelde doelen kun je nu een doelgroepanalyse uit gaan voeren. Als je de doelen wilt gaan behalen, moet je immers wel de juiste mensen aan zien te spreken. Bedenk daarom welke mensen belang bij jouw content hebben. Denk daarbij ook direct na over het internetgedrag van deze doelgroep: bevinden zij zich voornamelijk op social media of juist op het wereldwijde web?

Stap 3: bepaal hoe vaak je berichten gaat plaatsen
Het is nu zaak om te gaan bepalen met welke frequentie je de berichten gaat plaatsen. Let op: doe dit voor de verschillende kanalen. Geef dus bijvoorbeeld in de content planning aan dat je vijf berichten per week op social media plaatst en twee nieuwe blogberichten op jouw website.

Stap 4: bedenk bijpassende onderwerpen
Welke boodschap wil je op jouw doelgroep overbrengen? Dat heb je in de voorgaande stappen reeds bepaald. Het is nu zaak om die boodschap te vertalen naar kraakheldere content. Bedenk daarom goede, leuke en originele onderwerpen; voer daarvoor uiteraard ook een keyword onderzoek uit.

Stap 5: vul nu jouw volledige content planning
Aan de hand van de bedachte onderwerpen kun je nu jouw content planning gaan vullen. Je weet immers voor wie je de content gaat schrijven, wat het doel van de content is en met welke frequentie de content geplaatst gaat worden! Je kan je content planning vullen in planning software. Bekende planning software systemen zijn Monday, Wrike of Bessy. Bijna elke blogger maakt wel gebruik van dit soort software omdat, je consistent kan blijven en je creëert voor jezelf een goed overzicht met wat er al geschreven is, wat er gepost gaat worden in de aankomende periode en het kan je ook eventueel tot ideeën brengen voor content.

Tips voor het maken van de beste content planning

Wil jij graag de beste content planning voor jouw bedrijf/website gaan maken? Met bovenstaand stappenplan kun je in ongeveer 2 uurtjes tijd een geweldige content planning fabriceren. Als je hiermee aan de slag gaat, is het aan te raden om onderstaande actiepunten op te volgen:

Verzamel schrijvers

Verzamel professionele content schrijvers om je heen. Je kan goede content schrijvers vinden op sitedeals.nl of textbroker.nl. Beide sites zijn platformen. Bij sitedeals.nl kan je een oproep plaatsen waarbij je binnen en dag al meerdere berichten krijgt van tekstschrijvers. Geef een paar tekstschrijvers een opdracht en kijk hoe het process en opdracht verloopt.

Bij Tekstbroker.nl kan je een opdracht plaatsen met daarbij een kleine briefing over waar het artikel over moet gaan en de geschatte hoeveelheid woorden die het artikel moet bevatten. Vervolgens betaal je de geschatte hoeveelheid woorden aan Textbroker om je opdracht vervolgens te kunnen gaan plaatsen. Het tarief per woord is verschillend, dat kan van 0,80 cent tot 430 cent zijn. Dat is afhankelijk van jouw eisen die je op de opdracht stelt.

Mocht er een tekstschrijver op Textbroker je opdracht hebt aangenomen, dan gaat hij of zij bezig met het schrijven van jouw opdracht en ontvang je de tekst meestal binnen een paar dagen. Mocht je de teksten niet goed vinden dan kun je feedback geven. Na 3x feedback te hebben gegeven kan je ervoor kiezen om door te gaan of het bedrag te laten refunden. Bevalt de tekst wel, dan kan je de tekstschrijver vaker inhuren via Textbroker. Al met al, probeer een paar tekstschrijvers en kijk welke het beste bevalt!

Analyseer de websites van jouw concurrenten

Dit kan je doen te gewoon te googlen om zoekwoorden waar jij op wilt ranken. Vervolgens kan je naar andere websites gaan en kijken of ze op dezelfde doelgroep focussen en wat voor schrijfstijl ze hanteren. Denk dan bijvoorbeeld aan; formeel of informeel. Je kan ook een tool gebruiken zoals Ahrefs. Met die tool kan je een audit laten maken van je eigen site waarbij je te zien krijg wie jou top concurrenten zijn.

Content inplannen

Gebruik planning software voor het maken van de content planning. Je kan planningssoftware zien als een soort whiteboard maar dan digitaal. Op dat bord kan je mensen toevoegen die betrokken zijn aan je project of bedrijf. Door kolommen aan te maken binnen de software kan je heel makkelijk overzicht voor jezelf en voor de mensen creëren. Hieronder kan je een opzet vinden over hoe je je content planning kan indelen:

  1. To do – Dit zijn artikelen die nog geschreven moeten worden. Hier kan je alvast de titel bedenken en punten die in het artikel moeten komen verwerken. Daarbij kan je ook “tags” toevoegen aan het kaartje waarbij je dus een deadline aangeeft. Dan krijg je een notificatie wanneer de deadline dicht in de buurt komt en of is verstreken.
  2. Work in progress – De naam zegt het al, in dat kolom kan je alles vinden wat er op dat moment geschreven wordt. Door aan elk “kaartje/opdracht” aan iemand te koppelen kan je precies zien wie daar aan werkt. Wanneer hij of zij klaar is met het schrijven van het artikel kan je het verschuiven naar het volgende kolom.
  3. Approval – Dat is de derde kolom, daar komen artikelen in die door de `goedkeuring check` heen moet. Dit wil zeggen dat die goedgekeurd moet worden door iemand anders. Je kan binnen het team afspreken dat persoon X het artikel leest en kijkt of er iets beter kan in het artikel. Denk dan aan schrijfstijl of essentiële informatie die gemist wordt. Door deze manier weet je niet alleen dat de content op schema loopt, maar dat er ook hele goede content gemaakt wordt voor je websitebezoekers.
  4. Done! – Zodra het ‘goedgekeurd' is kan je het kaartje naar de 4e kolom slepen en kan je het artikel online zetten! Zo kan je makkelijk zien wat er al online staat.

Door deze structuur aan te houden weet je precies wat er geschreven gaat worden, wat er op het moment geschreven wordt, of alles volgens planning loopt, waar er nog verbeteringen zijn en wat er al online staat!

Werk vooruit

Je kunt het beste in één a twee keer een volledige jaarplanning maken. Zo hoef je niet elke keer te denken en te werken aan je content planning. Het kan namelijk best veel moeite kosten als je veel moet schakelen binnen je werk. Je kan beter 1 of 2 dagen in het jaar de hele dag focussen op de content ideeën zodat je dat meer kan automatiseren.

Vergeet de visuals niet

Besteed ook veel tijd aan afbeeldingen, video's en andere visuals. Dat valt immers ook onder de noemer ‘content'. Door fotos en videos te verwerken in je content, maak je het een stuk aantrekkelijker. En wellicht kan je daardoor iets veel makkelijker en mooiere manier uitleggen. Je kan gratis rechtenvrije foto's vinden op Unsplash of Pexels.

Over de schrijver
Mijn naam is Robert Ligthart, Freelance Product Designer & Oprichter van verschillende Affiliate Marketing sites zoals desoftware-vergelijker.nl. Graag deel ik mijn kennis over Design, UI, UX, Conversie Optimalisatie, Marketing en Software. Voeg mij gerust toe op LinkedIn voor vragen of plan een gesprek in op mijn website.
Philomène de-Later
Door

Philomène de-Later

op 1 February 2021

Shaloom Wat mooi dat jullie hierbij een startsein geven voor het komende jaar met het overzicht en werkplan.Bij mezelf denk ik,als beeldend kunstenares,houd het eenvoudig, want dat heeft een grote kracht.Dat is juist ook wat Tonnie hoog in het vaandel heeft.

Reactie plaatsen