Tip van de redactie: De Online Marketing Tornado
Klik hier voor meer informatie >>>
De 20 beste online marketing boeken
Hoe krijg je mensen geïnteresseerd in wat je te vertellen of te verkopen hebt? Hoe krijg je meer volgers, sales en ambassadeurs voor jouw merk? Naast het luisteren naar podcasts, lees ik graag boeken over marketing, ondernemen en persoonlijke ontwikkeling. Online marketing boeken bieden me namelijk veel inspiratie, praktische tips en ja: zelfs waardevolle levenslessen.
Welke boeken moet je als online marketeer of ondernemer écht gelezen hebben?
Voor mij reden genoeg om 7 marketingexperts naar hun favoriete online marketing boeken te vragen. Maarten van Ham (1412 Marketing & Media), Edwin Vlems (edwinvlems.com), Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl), Jarik Oosting (Smartranking), Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing), Bas van Petten (Bambuu) en Maarten van der Molen (GMU.online) delen hun tips. Ook ik, Eric van Hall (CopyRobin), laat je graag kennismaken met mijn persoonlijke top 5 online marketing boeken.
Het resultaat? Een complete lijst met de allerbeste online marketing boeken, van tijdloze klassiekers tot nieuwe publicaties. Doe er je voordeel mee!
Boek #1: “REAL Inbound Marketing: jij vond dit boek”
Auteur: Edwin Vlems
Volgens Maarten van Ham (1412 Marketing & Media) is het boek “REAL Inbound Marketing: jij vond dit boek” van Edwin Vlems (edwinvlems.com) echt een aanrader. Het is geschreven vanuit een vernieuwend marketingperspectief. Hij vindt auteur Edwin Vlems in Nederland een absolute pionier en expert op het gebied van inbound marketing.
Maarten van Ham (1412 Marketing & Media): “Het boek ondersteunt je met een 180-graden draai in het marketingdenken. Of anders gezegd, van klassiek ‘outbound marketing’-denken (zoals adverteren en cold calling) naar échte inbound marketing. Daarbij zet je vooral jouw kennis en persoonlijkheid online. Dat werkt als een magneet voor klanten!
Elk hoofdstuk begint met een stelling die in de loop van het hoofdstuk wordt onderbouwd. Alle stellingen samen onderbouwen vervolgens de beweging naar inbound marketing. Dat is namelijk niet alleen veel effectiever en goedkoper, maar vooral leuker. Voor mij is dit daarom een zeer waardevolle aanvulling op alle bestaande marketingboeken.” (TEST)
Website van de auteur met uitgebreide inhoudsopgave
Boek #2: “They Ask, You Answer”
Auteur: Marcus Sheridan
Contentmarketing in 2020 gaat niet langer over keyword stuffing en linkbuilden, maar om kwalitatieve content. Dat is de sleutel naar succes. Het mooie hiervan: waarschijnlijk heb je alle kennis al in huis.
Edwin Vlems (edwinvlems.com), auteur van bovengenoemde titel “REAL Inbound Marketing: jij vond dit boek”, raadt op zijn beurt het boek “They Ask, You Answer” aan. Geschreven door Marcus Sheridan, een internationaal bekende keynote speaker die bekendstaat vanwege zijn unieke vermogen om mensen enthousiast te maken en te motiveren. Marcus hielp honderden organisaties de meest trusted partij in hun branche te worden.
Edwin Vlems (edwinvlems.com): “Veel marketeers kunnen zich niks voorstellen bij inbound marketing: klanten die naar je toekomen, omdat ze bij Google een vraag hebben ingetypt? Voor hen is dit boek wellicht handig, het is geschreven door Marcus Sheridan. Naast auteur, is hij ook een voormalig verkoper van zwembaden. Hij redde zijn bedrijf door blogs te schrijven als antwoord op elke vraag die hij ooit over zwembaden heeft gehad.”
"Contentmarketing in 2020 gaat niet langer over keyword stuffing en linkbuilden, maar om kwalitatieve content. Dat is de sleutel naar succes.” - Marcus Sheridan
Boek #3: “Digital Analytics”
Auteur: Danny Oosterveer
Bij alles wat we online doen laten we digitale voetsporen na. Ook wat we in de 'echte' wereld doen, wordt steeds vaker digitaal vastgelegd. Daardoor beschikken organisaties over enorme hoeveelheden data. Heel waardevol, maar hoe vertaal je die data naar bruikbare inzichten?
Auteur Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl) draagt daarom zijn eigen boek aan. En waarom ook niet?
Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl): “Er wordt ontzettend veel gepraat over analytics en big data, maar er wordt nog veel te weinig mee gedaan. Dit boek leert je alles over digital analytics en hoe je jouw marketinginspanningen optimaliseert.”
In het boek komen alle facetten van analytics aan bod: van de 'why' van big data en het opstellen van metrics tot optimalisatie. De focus ligt daarbij op online, maar ook offline komt aan de orde.
Bezoek de website van dit boek
Boek #4: “GRIP, het geheim van slim werken”
Auteur: Rick Pastoor
Een andere boekentip van Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl) is “GRIP: Het geheim van slim werken”, door Rick Pastoor.
Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl): “We zijn steeds vaker bezig met het optimaliseren van onze marketinginspanningen, maar hoe zit het met je persoonlijke inspanningen? Met GRIP optimaliseer je niet alleen zakelijk, maar ook privé.”
Het is best gek dat we nog nooit écht hebben leren werken. “GRIP’ legt je stap voor stap uit hoe je slimmer werkt voor meer rust en ruimte in je hoofd. Het gevolg? Je krijgt ruimte voor je kleine en grote dromen. Rick Pastoor, jarenlang 'hoofd product' bij Blendle, legt zijn slimme werkwijze in het boek uit.