Hashtag onderzoek (waarom dit zo belangrijk is)
Hashtags zijn super belangrijk om te gebruiken. Dagelijks zoeken miljoenen mensen over de hele wereld op bepaalde hashtags. Hashtags zijn in feite “onderwerpen” die mensen interessant vinden. Toch doen veel mensen, bedrijven en marketeers geen hashtag onderzoek of heel oppervlakkig.
Maar laten we verder gaan. Als je op zoek bent naar “sportauto” dan kan je in Instagram zoeken op #sportautos en dan krijg je dit te zien:
In Nederland zijn er dus 2593 posts daarover. Dat is goed om te weten omdat je alle accounts die soortgelijke content posten kan benaderen. Je weet dat ze dit interessant vinden. Als je dan iets kan aanbieden wat relevant is voor deze mensen, is er een goede kans dat ze je product gaan kopen of dienst afnemen. Of welk doel je ook hebt.
Maar hoe doe je hashtag research nou precies? Welke hashtags wil je gaan gebruiken om echt alleen die mensen als volger te krijgen die jij wilt.
Je zou het allemaal handmatig kunnen doen. Maar gelukkig zijn er ook veel tools die jou hierbij kunnen helpen zodat dit wat makkelijker wordt. Hieronder benoem ik een aantal Instagram hashtag tools die superhandig zijn en het onderzoek makkelijker maken.
Dit zijn 6 Instagram hashtag tools die gratis zijn en makkelijk in gebruik.
All-Hashtag
Op all-hashtag.com krijg je dit te zien. Ik heb als voorbeeld #sportautos gebruikt.
Nadat je dit gedaan hebt krijg je als je naar beneden scrollt dit te zien:
Zoals je kan zien krijg je 30 hashtags die relevant zijn voor het zoekwoord wat je hebt ingevoerd. Dit betekent niet dat alle hashtags per se geschikt zijn maar op deze manier kan je een hele lijst genereren die je weer in een Excel-sheet kan plaatsen. Je wilt niet elke post dezelfde hashtags gebruiken. Je wilt het “mixen” zodat je zoveel mogelijk relevante mensen bereikt op Instagram.
Als je het opnieuw genereert met hetzelfde hashtag dan krijg je weer 30 andere relevante hashtags (er kunnen dezelfde bij zitten). Natuurlijk kun je dit met elke hashtag (zoekwoord) doen die bij jouw business, jouw niche past.
Keywordtool
Met keywordtool.io kan je op taal en land zoeken. Wat natuurlijk heel handig is aangezien de meeste hashtag- of Instagram-tools in het algemeen Engels zijn en gericht op Engels sprekende mensen. Met keywordtool.io kan je dus gerichter zoeken. Alleen in Nederland bijvoorbeeld en ook nog eens op de Nederlandse taal. Of welk land en taal je maar wilt.
Bij deze tool heb ik als voorbeeld weer sport en auto gebruikt. Omdat het een gratis tool is krijg je niet alles te zien maar wel de eerste 6. Je ziet waarop veel gezocht wordt en hoeveel posts daarvan zijn. Je zou ook tijdelijk gebruik kunnen maken van de “Pro” versie. Deze is wel betaald maar geeft je meer inzicht en is uitgebreider.
Web.stagram
Met web.stagram.com kan je anders zoeken. Ik heb als voorbeeld #tandarts gebruikt. Dan krijg je dit te zien:
Je krijgt veel meer hashtags te zien die allemaal relevant zijn. Het handige van web.stagram is als je dan op bijvoorbeeld #tandarts klikt, je dit te zien krijgt:
Je krijgt een overzicht van de meest recente posts (meer dan op deze screenshot) die de hashtag #tandarts gebruiken. Deze informatie is waardevol omdat je dan weet wat je concurrentie/ collega’s posten en welke posts het goed doen. Wat er speelt en hoe je hier gebruik van kan maken. Op deze manier kan je elke relevante hashtag bekijken en zien wat de meest recente posts zijn.
Instavast
Instavast.com is een leuke tool omdat je 3 (op het moment 2) verschillende manieren hebt om relevante niche targeted hashtags te vinden voor jouw business.
Je kan op afbeelding, op url en op zoekwoord zoeken. Ik heb als eerste “Generate by Keyword” gekozen en dan het zoekwoord “makelaars”. Dan krijg je het volgende te zien:
Je krijgt dan related hashtags te zien en niche hashtags suggesties. En hoeveel posts ervan zijn op Instagram. De 2e optie is Generate by URL. Helaas werkt die optie nog niet op dit moment. De 3e optie is Generate by Image. Daarin plaats je een afbeelding en daarop gebaseerd komt het met relevante hashtags.
Ik heb deze afbeelding geupload van De Oude Smidse:
en daar kwam dit resultaat uit:
Hoewel dit voor de Nederlandse markt niet echt van toepassing is, kan je dit wel heel goed gebruiken als je ook richt op Engels sprekende mensen in Nederland. Expats bijvoorbeeld. Of mensen die vanuit het buitenland besluiten om in Nederland te gaan wonen. Je kan verschillende foto’s uploaden om dan de hashtags met elkaar te vergelijken en op deze manier hele goede relevante hashtags te genereren.
Tagsfinder
De volgende hashtag tool is Tagsfinder. Dit is een hele handige tool omdat het veel opties heeft om bepaalde hashtags waarop je niet wilt targeten uit te sluiten. Als je naar de site gaat zie je dit:
Zoals je kan zien sluit deze tool standaard de hashtags uit waar de woorden “sex”, “porn” en “gay” in voorkomen. Maar je kan daarnaast elk woord uitsluiten voor jouw niche hashtags. Je kan dus heel gericht zoeken. Ik heb het woord makelaars ingevoerd en dan krijg je dit te zien:
Je krijgt de meest relevante en gerichte hashtags gebaseerd op het woord dat je hebt ingevoerd. Het handige is dat je per land en taal kan zoeken. Je kunt dus heel gericht targeten.
Seekmetrics
De laatste tool die ik ga behandelen is Seekmetrics.com ik heb als voorbeeld het woord “waterschade” in deze tool ingevoerd. Het resultaat zijn de volgende hashtags:
Deze zijn zeer niche gericht en de kans dat je op Instagram wordt gevonden door de mensen die hier op zoek naar zijn is groot.
Hashtag research is zo belangrijk dat het echt een essentieel onderdeel is van je Instagram strategie. Ondanks dat het een belangrijk onderdeel is zijn er maar weinig bedrijven, ondernemers en marketeers die het echt goed doen. Of überhaupt doen. En dat is zonde omdat je er zoveel mee kunt winnen.
Recap:
- Target niche gerichte hashtags die relevant zijn voor je business
- Gebruik de juiste tools om het makkelijker te maken
- Maak een lijst in Excel van 60+ hashtags zodat je kan rouleren
- Ga dan per week verschillende hashtags uittesten elke 15+ posts en analyseer welke hashtags het ’t beste doen.