Instagram voegt likes toe aan stories
09 maart 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Instagram voegt likes toe aan stories

Instagram introduceert een nieuwe manier voor gebruikers om te reageren op stories. Het is nu mogelijk om je waardering te laten zien met een simpele like. Zo hoef je niet langer meteen een direct message te sturen.

In een officiële aankondiging laat Adam Mosseri, Head of Instagram, weten dat de functie is bedoeld om de DM inbox van gebruikers op te schonen. Voorheen moest je om te reageren op een story het verhaal delen of reageren met een comment. Beide opties zorgden voor volstromende DM inboxen.

Vanaf nu kun je dus ook je waardering voor een story kenbaar maken door op de Like-button te tappen, net als je zou doen bij een reguliere feed-post. Op deze manier wordt er geen DM-notificatie naar de andere gebruiker gestuurd.

Instagram stories likes

Hoewel de knop er hetzelfde uitziet, zijn er wel degelijk wat verschillen tussen likes op stories en feed posts.

Zo werken likes op Instagram Stories

Vanaf nu is er een Like-knop te zien op Instagram Stories in de vorm van een hartvormig icoon. Gebruikers kunnen hun waardering voor je story uiten door op deze knop te tikken. Je komt er alleen achter hoeveel likes een story heeft gekregen of wie een like heeft uitgedeeld door dit handmatig te checken.

Je kunt de likes op een story bekijken in wat de ‘viewer sheet’ wordt genoemd. Dit is het venster waarin je ook kunt zien wie je story heeft bekeken. Instagram geeft geen notificatie van likes op stories, omdat de functie juist bedoeld is om de hoeveelheid notificaties te verminderen.

Eerder dit jaar kondigde Mosseri aan dat een van de prioriteiten van Instagram dit jaar ligt bij het verbeteren van de berichtenervaring. Story likes zijn onderdeel van een groter project waarin de Instagram DM-ervaring wordt verbeterd.

Likes op stories zijn niet zichtbaar voor andere gebruikers. Alleen jij kunt zien hoeveel likes jouw stories hebben gekregen. Aangezien likes op stories worden bijgehouden in de view sheet, heb je 24 uur om te kijken hoeveel likes een story krijgt voordat de data verdwijnt.

Mosseri heeft niet expliciet vermeld of story likes impact hebben op het algoritme. Het is dus onbekend of stories naar voren worden geschoven als ze veel likes krijgen. Ook weten we niet of likes de kans vergroten dat een story verschijnt in de Explore-tab. Likes op feed posts hebben wel degelijk een effect op hoe vaak de posts getoond wordt op main feeds van volgers en via de Explore-tab.

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!