Instagram stopt met IGTV app
17 maart 2022 
in Nieuws
1 min. leestijd

Instagram stopt met IGTV app

Instagram stopt met het ondersteunen van de IGTV-app. Meta, het moederbedrijf achter Instagram, bevestigt dat de IGTV app halverwege maart uit de appstores wordt verwijderd. In een blogartikel laat het bedrijf weten dat deze stap onderdeel is van een groter plan om video zo eenvoudig mogelijk te maken om te ontdekken en creëren. Vanaf nu verzamelt Instagram alle video’s binnen de hoofd-app. De komende maanden wil Instagram de video-ervaring binnen de app nog verder vereenvoudigen en verbeteren.

Afgelopen oktober stopte Instagram al met de IGTV-branding. In plaats daarvan combineert het platform de long-form IGTV-video’s en video’s in het Instagram feed naar een nieuw format genaamd ‘Instagram Video’. Destijds vertelde Instagram nog dat de IGTV app niet zou verdwijnen en in plaats daarvan een rebranding zou krijgen.

Nu Instagram zijn focus verlegt naar Reels, worden in-stream video ads (voorheen bekend als IGTV ads) niet meer ondersteund. Creators die actief gebruik maken van in-stream ads om geld te verdienen, krijgen een tijdelijke maandelijkse betaling op basis van eerdere verdiensten.

Het afkappen van video ads lijkt een stap terug te zijn op het gebied van verdienmogelijkheden voor creators. Toch maakt Instagram bekend dat er meerdere manieren aankomen waarop gebruikers geld kunnen verdienen. Later dit jaar begint Instagram met het testen van een nieuwe advertentie ervaring op Instagram waarmee gebruikers geld verdienen voor advertenties die op hun Reels worden getoond. Verder introduceerde Instagram het Reels bonus program, waarmee creators maandelijks geld kunnen verdienen met het maken van Reels.

Focus op Reels

Door te stoppen met IGTV bevestigt Instagram zijn focus op Reels, de short-form video functie waarmee Instagram de strijd aangaat met TikTok. Instagram bevestigt dat Reels de grootste bijdrager zijn voor engagement-groei op de app en dat het van plan is om in de toekomst te blijven investeren in Reels.

“Video is een belangrijk deel van het plezier dat mensen beleven aan Instagram en we vinden het geweldig hoe onze creator community video gebruikt om zichzelf te uiten, samen te werken met anderen en te verbinden met hun volgers”, zegt Instagram in een blog. “Reels blijven een groeiende en belangrijke rol spelen binnen Instagram en we zijn enthousiast om nog meer te investeren in dit format.”

De losstaande IGTV app verloor al sterk aan populariteit. Begin 2020 stopte Instagram al met de oranje IGTV knop op de homepage vanwege gebrek aan interesse door gebruikers. Deze stap kwam in een tijd waarin slechts 7 miljoen van de meer dan 1 miljard Instagram-gebruikers de IGTV app op hun smartphone hadden staan.

Bron: TechCrunch

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!