Instagram-algoritme gaat originele content belonen
03 juni 2022 
in Nieuws
3 min. leestijd

Instagram-algoritme gaat originele content belonen

Het Instagram-algoritme krijgt een update die een boost zal geven aan originele content. Instagram-baas Adam Mosseri kondigt aan dat deze algoritme-aanpassing een onderdeel is van een groter plan om originaliteit te belonen. 

Mosseri legt uit: “Mensen die zich uitdrukken is de slagader van Instagram. Het is wat ervoor zorgt dat Instagram werkt. Dit jaar heb ik al veel gesproken over hoe makers ontzettend belangrijk zijn voor de toekomst van Instagram. Een van de dingen die ik leerde van gesprekken met makers, is hoe belangrijk het voor hen is om waardering te krijgen voor hun werk. Daarom gaan we er vanaf vandaag voor zorgen dat degenen die het verdienen deze waardering ook krijgen.”

Volgens Mosseri komen er drie updates die zijn bedoeld om meer waardering te geven aan makers:

  • Algoritme-update voor rankings op de home feed
  • Product tags
  • Verbeterde opties voor het taggen van mensen

Instagram Ranking Update

Zonder al te veel details te onthullen, zegt Mosseri dat het algoritme van Instagram voortaan meer waarde zal hechten aan originele content. Dit houdt in dat de content die iemand zelf maakt en publiceert waarschijnlijk vaker wordt getoond door het algoritme dan reposts van content. 

Mosseri legt uit: “Ik weet dat veel van jullie sceptisch zijn over ranking, maar het helpt ons ervoor te zorgen dat Instagram waardevoller is voor iedereen die het platform gebruikt. Deze update is specifiek gericht op het idee van originaliteit. Als je iets zelf creëert zou je daar meer waardering voor moeten krijgen dan wanneer je content van iemand anders deelt. We gaan er meer aan doen om originele content te belonen ten opzichte van reposts.”

De aankondiging van Mosseri roept een aantal vragen op. Gaat het bijvoorbeeld om content die nieuw is op Instagram? Of valt ook content die te vinden is op andere platformen hieronder? 

Veel makers en bedrijven delen hetzelfde stuk content op meerdere platformen. Wat als gebruikers content delen die ze zelf gemaakt hebben en gedeeld hebben op een andere site? Krijgen zij nog steeds een boost voor het publiceren van hun eigen content of wordt dit gezien als een repost? 

Het is niet helemaal duidelijk of de werkelijke intentie ligt bij het belonen van makers voor hun originaliteit. Deze zet kan namelijk ook een poging van Instagram zijn om makers aan te sporen meer exclusieve content voor Instagram te maken. 

Product tags

De mogelijkheid om producten te taggen was al beschikbaar voor een aantal gebruikers, maar nu rolt de functie uit naar iedereen. 

Mosseri zegt het volgende over de functie:

“Product tags zijn nu een tijdje beschikbaar, maar nu krijgt iedereen er toegang tot. Iedereen krijgt de mogelijkheid om een product te taggen en verkeer te sturen naar een bedrijf of maker die je waardeert.”

Een product taggen in een Instagram-post doe je met de volgende stappen:

  1. Creëer een post
  2. Tik op ‘Tag people’
  3. Zoek en tag het merk
  4. Er verschijnen twee opties in beeld: ‘People’ en Products’
  5. Tik op ‘Products’
  6. Tik op de foto om te beginnen met het taggen van producten
  7. Kies voor ‘Share’ om de post te publiceren

Deze functie is ontwikkeld om een shout out te geven naar je favoriete merken en bedrijven. Als gebruiker haal je er zelf geen voorbeeld uit (zoals affiliate inkomsten) als iemand een product koopt dat jij hebt getagd in je post. 

Verbeterde opties voor het taggen van mensen

De bestaande functie waarmee je mensen kunt taggen binnen Instagram krijgt een kleine verbetering. Individuele gebruikers kunnen categorieën toevoegen aan hun profiel. Deze categorie wordt zichtbaar wanneer de gebruiker wordt getagd in een foto of video. 

Als iemand bijvoorbeeld een foto van jou deelt waarop je spreekt op een conferentie, laat de categorie-toevoeging zien wie je bent en wat je doet. 

Mosseri zegt het volgende over deze nieuwe functie: 

“Het is al lange tijd mogelijk om Instagram-accounts te taggen in foto’s en video’s. Vanaf nu kun je ook een categorie selecteren voor jezelf. 

Je kunt een categorie instellen via ‘profiel bewerken’. De categorie die je kiest, wordt getoond wanneer je wordt getagd in een foto of video. Je kunt zo zelf je eigen identiteit en aanwezigheid kiezen op het platform.” 

Ten slotte herhaalt Mosseri dat Instagram ervoor wil zorgen dat gebruikers op de juiste manier benoemd worden:

“Makers zijn ontzettend belangrijk voor de toekomst van Instagram. We willen ervoor zorgen dat ze succesvol zijn op het platform en dat ze alle credits krijgen die ze verdienen. Hopelijk zijn deze veranderingen kleine stapjes in de goede richting.”

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!