Het Instagram feed wordt binnenkort full screen
04 juli 2022 
in Nieuws
4 min. leestijd

Het Instagram feed wordt binnenkort full screen

Meta CEO Mark Zuckerberg kondigt aan dat Instagram binnenkort een nieuw ontwerp van de hoofdpagina gaat testen. Dat maakte hij bekend in de vorm van een Instagram-story. 

In de volgende screenshots zie je een voor (boven) en na (onder) vergelijking van het nieuwe design. 

Instagram home feed screenshot

Instagram home feed screenshot

Met deze aanpassingen lijkt Instagram steeds meer op een clone van Tiktok

Een klein gedeelte onderaan het scherm is gereserveerd voor navigatie. Elk ander element komt als overlay over de content heen. 

Om verwarring rondom het nieuwe ontwerp te voorkomen, maakt Zuckerberg via zijn stories bekend dat foto’s nog altijd een belangrijk onderdeel van Instagram maken. Het nieuwe ontwerp zal Instagram niet veranderen in een app waar je alleen video’s kunt delen. 

zuckerberg screenshot

Het is nog even afwachten tot we erachter komen hoe dit alles er in de praktijk uit gaat zien. Op dit moment worden foto’s op Instagram namelijk niet geüpload in afmetingen voor volledig scherm. 

Om foto’s in het nieuwe design te plaatsen, moet de app waarschijnlijk de zijkanten van foto’s afknippen. Hierdoor gaan veel details verloren. 

De nadruk die Zuckerberg legt op het behouden van het foto-aspect van Instagram staat in contrast met wat Instagram-hoofd Adam Mosseri al een jaar lang predikt. 

In juli 2021 zei Mosseri zelfs: “We zijn niet langer een app om foto’s te delen.” Eind januari maakte Mosseri zijn plannen voor Instagram bekend, waarbij hij aangaf dat video en berichten topprioriteit zijn. 

Hoewel foto’s nog altijd een onderdeel zijn van het nieuwe Instagram-feed, is het duidelijk dat het bedrijf foto’s niet langer ziet als iets waar de prioriteit op moet liggen om te groeien. Video, vooral short-form video, is de belangrijkste aandrijver voor groei op dit moment. 

Zelfs Facebook legt zijn focus naar video, een stap die werd gedreven door de aandelenkeldering van afgelopen februari. Kortgeleden kondigde Facebook via een interne memo aan alle medewerkers aan dat de feed wordt geherstructureerd rondom video

Er is geen garantie dat de stap richting video echt de moeite waard is. De kans dat het juist trouwe gebruikers afstoot is net zo groot als de kans dat het nieuwe gebruikers aantrekt. Het is duidelijk een risico. Waarschijnlijk zien je Instagram- en Facebook-feed er nog voor het einde van het jaar heel anders uit. 

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!