arrow_drop_up arrow_drop_down
12 december 2019 

Hashtags op Instagram optimaal gebruiken

Hashtags zijn van onschatbare waarde binnen Instagram. Vele pagina's zijn groot geworden door het correct inzetten van hashtags. Maar hoe gebruik je nou hashtags om meer mensen te bereiken en zo een sterkere pagina op te bouwen?

In deze blog een handleiding om hashtags op een perfecte manier toe te passen voor ieder soort pagina.

Wat zijn hashtags?

First things first, wat zijn hashtags eigenlijk. Hashtags zijn verzamel tags die gebruikt kunnen worden om bepaalde content in te delen binnen bepaalde categorieën. Binnen Instagram hebben hashtags een dominante functie, ze helpen namelijk de gebruiker bepaalde content te vinden. Voorbeeld: je bent op zoek naar een nieuwe winterjas voor de winter, je kan dan binnen Instagram zoeken op #winterjas. Instagram laat je dan alle foto's zien die gepost zijn met de hashtag winterjas. Binnen Instagram zijn hashtags dus verzamelingen van content die gelijke eigenschappen hebben.

Waarom hashtags belangrijk zijn

Hashtags zijn belangrijk, omdat ze je toegang geven tot het bereiken van nieuwe mensen. Op het moment dat mensen zoeken op een bepaalde hashtag en jouw post staat boven aan in die hashtag dan kun je op die manier nieuwe mensen bereiken. Iedere post waar je hashtags bij gebruikt is dus een kans om nieuwe mensen te bereiken. Maar hoe zorg je er nou voor dat je bovenaan komt te staan bij hashtags. Allereerst zijn hashtags opgedeeld in twee secties: de recente posts en de top posts. De recente posts zijn de nieuwste posts met een bepaalde hashtag. Alle foto's met die hashtag komen op chronologische volgorde bij recente posts te staan. Bij top post staan de beste posts van die hashtag. Dit zijn de aller beste foto's binnen die hashtag van de afgelopen dagen. Mensen kijken altijd bij top posts als ze zoeken op hashtags en daarom wil je dat jouw post hier komt te staan. Om deze kans te vergroten moet je met een aantal zaken rekening houden.

In 5 stappen een goede hashtag strategie

1. Zorg voor relevantie

Er zijn vele duizenden hashtags binnen Instagram. Het is dus enorm belangrijk om de juiste hashtags te kiezen die bij jouw foto of video passen. Gebruik bijvoorbeeld niet #winterjas bij een foto van een auto. Mensen die zoeken op #winterjas willen niet een foto van een auto zien, ze zullen daarom ook nooit jouw foto van de auto aanklikken. Ook Instagram analyseert met behulp van software alle foto's, zo meten ze de relevantie. Als jouw hashtag niet relevant is, dan is de kans dat jouw post hoog komt te staan in de top posts heel erg klein. Kies daarom altijd enkel relevante hashtags. Bekijk elke foto aandachtig en voeg relevante hashtags toe. Kopieer dus niet blindelings je hashtaglijst, want dit verlaagd de kans om hoog te ranken binnen hashtags.

2. Gebruik branded hashtags

Het gebruik van een eigen, branded hashtag is een goed idee als je een merk of bedrijf bent. Door het inzetten van jouw eigen hashtag creëer je een associatie tussen jouw merk en jouw hashtags. Daarnaast zorgt het ook voor herkenning en is het een extra ‘interactie' met jouw merknaam. Zo blijft jouw merknaam beter in het hoofd zitten. Ook zorgt een eigen hashtag voor een verzameling van al jouw content. Niet alleen de foto's die jij zelf post, maar ook de foto's van klanten die jouw hashtag gebruiken. Mochten potentiële klanten foto's willen zien van jouw product, dan kunnen ze dit doen door te zoeken op jouw branded hashtag.

3. Vermijd te grote hashtags

De ene hashtag is populairder dan de andere, het is goed om te weten hoeveel foto's en video's een bepaalde hashtag heeft. Een hashtag met 10 miljoen foto's is vele male groter dan een hashtag met 1000 foto's. Op het moment dat je zeer grote hashtags gebruikt zullen je foto's simpelweg weg vallen tussen alle andere foto's. Er worden elke seconde namelijk zoveel nieuwe foto's geüpload onder die hashtag dat jouw post eigenlijk niet zichtbaar is. Daarnaast is het vele male lastiger om de top post te worden bij grote hashtags, omdat er zoveel competitie is. Vermijd daarom te grote hashtags, probeer hashtags te gebruiken die kleiner zijn dan 5 miljoen foto's. De beste strategie is om hashtags te verdelen in groepen, 3 kleine hashtags, 3 middel grote, 3 grote. Mocht je foto nu heel erg goed zijn, dan mis je in ieder geval niet de kans om bij ‘top post' te komen binnen een grote hashtag. Je kunt het onderstaande schema gebruiken:

  • 3 kleine hashtags 0-50.000 posts
  • 3 middel grote hashtags 50.000 – 500.000 posts
  • 3 grote hashtags 500.000 – 5.000.000 posts
  • 2 branded hashtags

Dit schema zorgt ervoor dat je hashtags doordruppelen van klein naar groot. Namelijk, scoort je post goed in de kleine hashtags, dan vergroot je de kans om hoger te komen in de volgende categorie.

4. Gebruik niet te veel hashtags

Van Instagram mag je maximaal 30 hashtags gebruiken per foto. Veel mensen en Instagram experts zeggen dat je deze alle 30 moet gebruiken, dit zorgt namelijk voor de grootste reach zou je denken. Echter het tegendeel is waar, 2019 is voor Instagram het anti-spam jaar. Dit houdt in dat ze alles doen tegen spam binnen de Instagramcommunity, ook hashtag spam. Gebruikers die 30 hashtags gebruiken zullen ‘gestraft' worden door Instagram, omdat Instagram vindt dat de kans dat een foto onder 30 categorieën valt klein is en dat deze gebruiker enkel hashtags gebruikt voor persoonlijke doeleinden en niet voor een verbeterde gebruikerservaring. Hashtags dienen namelijk om het zoeken van bepaalde content gemakkelijker te maken voor de gebruikers. Gebruik +-11 hashtags voor je foto, dit zorgt ervoor dat Instagram je niet zal straffen voor hashtagspam. Na veel testen is gebleken dat 11 de ‘sweet spot' is voor hashtags. Gebruik je er veel meer, dan zal Instagram je bereik verminderen. Dit houdt in dat je foto aan minder gebruikers wordt getoond. Wil je deze 11 hashtags optimaal benutten? Gebruik dan het hashtagschema dat hierboven staat!

5. Vermijd altijd verbannen hashtags

Ook binnen Instagram zijn er hashtags die verbannen zijn. Als je deze hashtags gebruikt zal Instagram je direct straffen en het bereik van die post flink verminderen. Minder gebruikers zullen die foto zien! Verbannen hashtags zijn tags die beledigend kunnen zijn. Momenteel zijn er 114.000 verbannen hashtags binnen Instagram. Gebruik NOOIT verbannen hashtags, in het verleden heeft Instagram accounts permanent geblokkeerd hiervoor. Dit doen ze omdat deze accounts onder meerdere foto's verbannen hashtags hebben gebruikt. Bekijk altijd eerst of de hashtag die je wil gebruiken niet verbannen is, dit doe je door jouw hashtag op te zoeken in de zoekbalk. Als de hashtag verbannen is zul je de tag niet tegen komen in de zoekresultaten, echter hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Mocht de hashtag tussen de zoekresultaten staan, klik dan op de hashtag. Als de hashtag verbannen is zul je het volgende zien:

Tot zover de handleiding voor het optimaal inzetten van hashtags binnen Instagram.

Heb jij zelf nog handige tips? Laat ze achter in de comments!

Over de schrijver
Ik ben mede-oprichter van Social Compass en het gezicht van de Instagram Expert Cursus. De afgelopen drie jaar heb ik alles geleerd wat er te leren valt over Instagram. Door eindeloos veel leren, toepassen en onderzoeken heb ik niet alleen mijn eigen pagina organisch kunnen laten groeien, maar heb ik ook vele anderen hiermee geholpen.
Danielle Bakker
Vincent
Door

Vincent

op 12 December 2019

"Na veel testen is 11 hashtags het sweet spot gebleken". Heb je hier ook bronnen voor? Ik lees namelijk tegenstrijdige info.

Alain
Door

Alain

op 24 December 2019

Hi Vincent, eigen onderzoek op 66 Instagram pagina’s.

Reactie plaatsen