De chronologische feed van Instagram komt terug
18 januari 2022 
in Nieuws
1 min. leestijd

De chronologische feed van Instagram komt terug

Via een tweet kondigt Instagram-frontman Adam Mosseri aan dat het platform een aantal grote veranderingen doorvoert in de manier waarop de feed-ervaring werkt. 

Instagram-gebruikers krijgen straks de mogelijkheid om te kiezen uit drie verschillende feeds. De twee nieuwe opties, Favorites en Following, sorteren content op chronologische volgorde. De derde Home-optie sorteert posts op basis van een algoritme, zoals nu het geval is. 

Verder kondigt Mosseri aan dat het niet-chronologische Home-feed na verloop van tijd steeds meer aanbevelingen gaat doen. Het gaat meer als discovery hub dienen dan een manier om bij te blijven met content van mensen die je al volgt. 

De Favorites-feed maakt het mogelijk om even snel te checken wat een klein groepje vrienden en familie heeft gepost. Via de Following-feed blijf je op de hoogte van alle anderen die je volgt. 

Volgens Mosseri worden de veranderingen al geleidelijk doorgevoerd. In de eerste helft van dit jaar verwacht Instagram de chronologische feed-opties naar iedereen uit te rollen. 

Waarom de chronologische feed nu pas terugkomt

Instagram werkte jaren met een chronologische feed, tot het bedrijf in 2016 overstapte naar een feed op basis van een algoritme. Dankzij de chronologische feed, kreeg Instagram de mogelijkheid posts regelmatig af te wisselen met advertenties. 

Nu voert Instagram de chronologische feeds alsnog terug in. Deze stap is niet enkel bedoeld om gebruikers blij te maken. Als dat het geval was, zou Instagram de verandering al in 2016 hebben teruggedraaid, nadat er massaal kritiek kwam op het algoritme. 

De terugkomst van de chronologische feed is een win voor iedereen die Instagram gebruikt. Tegelijkertijd laat de stap voor de zoveelste keer zien dat Meta enkel (veiligheids)verbeteringen doorvoert als het onder druk komt te staan. 

Wetgevers in de VS waarschuwen voor het gevaar van social media algoritmes. Er liggen verschillende wetsvoorstellen om gebruikers meer keuze te geven of meer transparantie te bieden in hoe de algoritmes precies werken. 

Eén wetsvoorstel, het Protecting Americans from Dangerous Algorithms Act, wil Section 230 (bescherming tegen aansprakelijkheid) opschorten voor bedrijven als Instagram waarbij algoritmes de misinformatie die leidt tot offline geweld versterken. Een ander wetsvoorstel, de Filter Bubble Transparancy Act, eist dat platformen hun gebruikers de mogelijkheid moeten geven om algoritmische aanbevelingen uit te schakelen. 

“We geloven in meer transparantie en verantwoordelijkheid en we geloven in meer controle”, zei Mosseri vorige maand tijdens zijn eerste getuigenis ooit voor het Amerikaanse Congres. “Daarom werken we momenteel aan een versie van een chronologische feeds die we volgend jaar willen lanceren.”

Bron: TechCrunch

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!