Waar luister jij naar als je onderweg bent? Een ontspannende wandeling maakt, naar een mooie bestemming vliegt of aan het sporten bent? Hou je van stilte, een lekker muziekje of grijp je elke mogelijkheid om onderweg of tijdens een andere activiteit te luisteren naar inspirerende podcasts?
Het staat vast: de podcast is niet meer uit ons leven weg te denken. Toch bestaat de podcast niet zo lang. In 2004 was het de (destijds) bekende Nederlander Adam Curry die de podcast als medium omarmde. Hij wist de term vervolgens wereldwijd bekendheid te geven.
In de jaren daarna groeide de podcast als uitzendtechniek uit tot wat we misschien wel hét hoorspel van het nieuwe millennium mogen noemen. Eigenlijk moet je er als ondernemer of marketeer echt wat mee. En is het niet als producent, dan zeker als luisteraar.
Inmiddels vind je over elk onderwerp wel een podcast: van eindeloze discussies over politiek, tot entertainment, persoonlijke ontwikkeling, groeimindsets en uiteraard ook (online) marketing.
Leestip: De Online Marketing Tornado van de Internet Marketing Unie.
Maar waar vind je de pareltjes in een wereld vol podcasts? Wie biedt waardevolle informatie voor nieuwe inzichten, meer succes en productiviteit? Hoe blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en innovaties op marketinggebied?
Top 3 favoriete podcasts van marketingexperts
Voor ons was het reden genoeg om 17 marketingexperts te vragen naar hun top 3 van favoriete podcasts. Cheryl Bunskoek (Wirelab), Simon Vreeman (Van Moof), Wilco Verdoold (CopyRobin), Martijn van Tongeren (Internet Marketing Unie), Jasper Kruiswijk (Loyals), Maarten van Ham (1412 Marketing en Media), Remco van Meel (Fingerspitz), Jorg van de Ven (Pauwr), Joost Zengers (The Content Case), Bas van Petten (Bambuu), Niels Tukker (Loyals), Romano Groenewoud (Seogeek), André van Essen (Webleads), Oliver de Leeuw (Nameshapers), Maarten Bierman (The pinfluencers) en Alex Kok (Loyals) geven ons hun lijstjes van de beste marketingpodcasts in 2020.
Gezamenlijk kwamen onze marketingexperts tot een lijst van ruim 40 door hen aangeraden podcasts over verschillende onderwerpen die je als ondernemer en marketeer ongetwijfeld aanspreken. Kortom, doe er je voordeel mee en veel luisterplezier!
Eerst vroegen we onze experts nog naar hun favoriete app om podcasts in te beluisteren:
(Online) marketing podcasts
We beginnen - hoe kan het ook anders - met de beste podcasts om helemaal bij te blijven op het gebied van online marketing.
Jorg van de Ven (Pauwr) is enthousiast over ‘The Digital Marketing Podcast’: “Hiermee blijf je helemaal op de hoogte van de nieuwste trends rondom online marketing. Allemaal in één podcast. En het bestbewaarde geheim? Er zitten ook sprekers bij waar je normaal bij de grotere evenementen honderden euro's voor betaalt. Denk hierbij aan Rand Fishkin, bekend van MOZ en Sparktoro of Cindy Krum van Mobile Moxie.”
Ook Niels Tukker (Loyals) kan zich hierin vinden: “The Digital Marketing Podcast is een heerlijk duo. Ze spelen in op digitale marketingtrends, opvallendheden en aanpak van de verschillende aspecten op het gebied van SEA, SEO, social advertising en organische zoekresultaten. Zelfs het gebruik van neuromarketing heb ik al eens voorbij horen komen.”
Cheryl Bunskoek (Wirelab) laat zich inspireren door de wekelijkse podcast ‘Marketing over Coffee’: “Het is een wekelijkse podcast gevuld met informatie over het laatste nieuws in marketing en technologie. Marketing heroes van Seth Godin en Simon Sinek tot Ann Handley en Marcus Nelson delen hun experiences, carrière, toepassingen en go-to tips.”
GaryVee: dagelijkse "kick in the butt" om weer even te realiseren dat je altijd extra gas kunt geven.
Populair onder marketingexperts: de GaryVee Audio Experience
De ‘GaryVee Audio Experience’ is volgens veel van de 17 experts een ‘must-listen’. Martijn van Tongeren (Internet Marketing Unie) noemt het zelfs zijn dagelijkse "kick in the butt" om weer even te realiseren dat je altijd extra gas kunt geven.
Ook Cheryl Bunskoek (Wirelab) sluit zich hierbij aan: “Hoewel de inslag erg Amerikaans is, blijft het interessant om marketing en content te beluisteren vanuit het perspectief van Gary Vaynerchuk. Zijn werk in digital marketing en social media blijft een inspiratie voor marketeers!”
Maarten van Ham (1412 Marketing en Media): “Gary Vaynerchuk groeide in slechts enkele jaren tijd uit tot een van de grootste full-service digital agencies in de Verenigde Staten. Zijn onmiskenbare energie en authenticiteit zijn erg inspirerend. Het gaat over ondernemen, maar wel met een online focus.”
Zowel Maarten van Ham (1412 Marketing en Media) als Bas van Petten (Bambuu) raden je aan om naast de podcasts ook zeker eens een kijkje op zijn Youtube-kanaal te nemen.
Inspiratie voor je boekenlijst nodig?
En sla je zo nu en dan nog eens een fysiek boek open? Dan raadt Eric van Hall (CopyRobin) ‘The Marketing Book Podcast’, van Douglas Burdett aan: “Douglas leest elke week een marketing- of salesboek en interviewt de auteur. Een must voor elke marketeer en verkoper die inspiratie zoekt voor zijn of haar boekenlijst. De gesprekken zijn ook zeer onderhoudend, mede dankzij de persoonlijkheid van de interviewer en zijn gevoel voor humor. Absoluut een aanrader.”
Alle aangeraden (online) marketing podcasts op een rij:
- The Digital Marketing Podcast
- Marketing over Coffee
- GaryVee Audio Experience
- The Marketing Book Podcast
E-commerce podcasts
Maarten Bierman (The pinfluencers) heeft specifiek voor e-commerce twee favoriete podcasts: “‘@Ask Mathijs’ van Mathijs Kok en ‘eCommerce Cafe’ van Dries van Gelder.” Ondergetekende sprak ook al eens ruim anderhalf uur met Dries over content marketing & bloggen.
Joost Zengers (The Content Case) luistert elke dag naar de podcasts van ‘Marketingschool.io’ (Neil Patel & Eric Siu): “Dit is een dagelijkse podcast van slechts 5 tot 10 minuten. Lekker to the point en toch informatief. Zo leer je iedere dag weer een beetje bij van bekende experts in de wereld van e-commerce.”
Voor alles over klantgerichte digitale optimalisatie zit je goed bij de podcast van ‘CRO Cafe’. Van deze wekelijkse podcast missen André van Essen (Webleads) en Simon Vreeman (Van Moof) geen aflevering.
Alle aangeraden e-commerce podcasts op een rij:
Voor veel marketeers is social media een belangrijk kanaal. Ook hier noemen de experts een aantal niet te missen podcasts.
Jasper Kruiswijk (Loyals) krijgt goede inzichten van de podcast ‘Social Media Marketing’: “Iedere week verschijnt een nieuwe podcast waarin alle laatste trends en kansen op gebied van social media marketing worden besproken. Heel interessant en altijd goede gastsprekers met leuke inzichten!”
Bas van Petten (Bambuu) is fan van de podcast ‘The Art of Paid Traffic’ van Rick Mulready: “Hij gaat onwijs de diepte in met zijn podcast. Zijn expertise ligt met name op het gebied van Facebook.”
Eric van Hall (CopyRobin) luistert graag naar de wekelijkse podcast ‘LinkedInformed’ met Mark Williams: “Je hoort het laatste nieuws over LinkedIn, zoals nieuwe features en andere interessante ontwikkelingen. Daarbij steekt Mark zijn mening over wat er bij LinkedIn allemaal misgaat niet onder stoelen of banken. Hij is behoorlijk kritisch. Vooral op de legendarisch bugs. Als je altijd helemaal op de hoogte wilt zijn van wat er speelt bij LinkedIn en hoe je optimaal gebruik kunt maken van dit zakelijke sociale netwerk, luister dan zeker elke zaterdag naar deze podcast.”
Cheryl Bunskoek (Wirelab) stemt voor interessante verhalen af op ‘The Best Social’: “Je hoort mensen uit de wereld van social en marketing, die echte en concrete verhalen delen over het reilen en zeilen van social media. Dus geen theoretische scenario's, maar de echte dagelijkse praktijk. Met interessante verhalen die zowel de mooie als gevaarlijke kant van de social medaille belichten. Een aanrader!”
Je hoort het laatste nieuws over LinkedIn, zoals nieuwe features en andere interessante ontwikkelingen.
Alle aangeraden social media podcasts op een rij:
De beste SEO-podcasts
Als echte SEO-expert heeft Romano Groenewoud (Seogeek) een duidelijke top 3 van podcasts voor iedereen die helemaal op de hoogte wil blijven:
- ‘SEO podcast’, van Rutger Steenbergen en Michiel Brand: “De enige SEO-podcast in het Nederlands. Praktisch en onderhoudend.”
- ‘Search news you can use’: “Van de Canadese SEO-expert Marie Haynes. Veel praktische tips en interessante SEO-weetjes.
- ‘The recipe for SEO success’: “Een podcast van de Australische SEO-specialiste Kate Toon. Prima podcast voor zowel SEO-beginners als gevorderden. Soms heeft ze ook interessante gasten, zoals Tim Soulo van Ahrefs en John Mueller van Google.”
Bas van Petten (Bambuu) vult het lijstje aan met ‘Experts on the wire', a SEO focused podcast, met uiteenlopende thema's zoals: hoe voorkom je middelmatige content? 'Masterclass link building' en mobile first indexing.”
Alle aangeraden SEO-podcasts op een rij:
Favoriete podcasts over marketing & ondernemen
Martijn van Tongeren (Internet Marketing Unie), raadt in de stijl van de beroemde klassieker en WC-eend-reclame zijn eigen ‘IMU Podcast’ aan.
https://www.youtube.com/watch?v=YsvHeLUOoxs
Martijn van Tongeren: “De IMU Podcast geeft een kijkje achter de schermen over hoe het runnen van een online business in de praktijk echt werkt. Dus duidelijke online marketing & ondernemerslessen zonder 'poeha'.”
Ook Eric van Hall (CopyRobin) laat zich inspireren door de wekelijkse ‘IMU Podcast’ om op het gebied van online marketing bij te blijven: “Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren praten wekelijks heel openhartig en persoonlijk over wat ze allemaal meemaken in de wereld van digital marketing. Heel verfrissend en leerzaam om naar te luisteren. Fijn dat er ook in het Nederlands goede podcasts worden gemaakt!”.
Zeker luisteren dus!
Maarten van Ham (1412 Marketing en Media) Raadt ‘Eindbazen’ aan: “Wiggert Meerman & Michel Vos interviewen in deze podcast diverse ‘Eindbazen’. Al deze mensen hebben een uniek verhaal. Ik vind het storytelling binnen de marketing in optima forma.”
Remco van Meel (Fingerspitz) luistert op Spotify graag naar de ‘Pint-Sized marketing podcast (Learn Inbound)’.
Chief Marketing Officer Wilco Verdoold (CopyRobin) laat zich inspireren door de podcast ‘CMOtalk’: “Een podcast waarin Klaas Weima van Energize elke maand een kopstuk uit de marketing interviewt.”
Maar ook ‘The Brief’ hoort zeker in dit rijtje thuis: “Een tweewekelijkse podcast van Mark Schoones en Matthijs Tielman van Wayne Parker Kent. Zij bespreken de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van content, media & marketing.
Tip: momenteel heeft ‘The Brief’ een speciale reeks: De Thuiswerkeditie, met extra aandacht en tips voor thuiswerken.
Ook blijft Wilco Verdoold (CopyRobin) graag bij met de ontwikkelingen in de technologie: “Dat kan prima met de Nederlandstalige podcasts van BNR, NOS en Nu.nl, maar mijn persoonlijke favoriet is: ‘This Week in Tech (TWiT)’. Super-Amerikaans, strak, up-to-date, maar ook met ruimte voor discussie en een glimlach.”
Maarten Bierman (The pinfluencers) luistert graag naar de podcasts via BNR die gaan over diverse ondernemersonderwerpen. Hij tipt de volgende BNR-podcasts:
Niels Tukker (Loyals) raadt ‘Ondernemersbloed’ aan, een podcast die inspeelt op actualiteit en specifiek voor het middenbedrijf: “Ze behandelen punten zoals Brand, Business & Data. Deze punten zijn echt relevant voor ondernemers.”
En ben je niet bang voor de tech achter online marketing en andere ontwikkelingen op het gebied van technologie? Dan zit je volgens André van Essen (Webleads) helemaal goed bij de podcast 'Tech45': “Tech45 is een wekelijkse technologiepodcast, waarin een panel geeks je in ongeveer drie kwartier door het meest interessante technieuws van de voorbije week loodst.”
In hetzelfde straatje raadt André van Essen ons ook de podcast ‘MNOT’ aan, waarbij deze intrigerende afkorting staat voor niets minder dan “Met Nerds Om Tafel’. Een veelbelovende titel.
Alle aangeraden marketing & ondernemen podcasts op een rij:
- IMU Podcast
- Eindbazen
- Pint-Sized marketing podcast (Learn Inbound)
- CMOtalk
- The Brief
- This Week in Tech (TWiT)’
- Ondernemersbloed
- Tech45
- Met Nerds Om Tafel
Actualiteit en diepgang
Voor meer diepgang en goede inhoud, schakelt Wilco Verdoold (CopyRobin) over naar ‘Future Shock’, van de makers van VPRO Tegenlicht: “Achtergronden en diepgang. Goede inhoud en goed gemaakt.”
Jorg van de Ven (Pauwr) stemt voor het meest actuele nieuws af op ‘NRC Vandaag’, met elke dag een podcast van hoge kwaliteit met het meest actuele nieuws. “Van wereldpolitiek tot tech!”
Ook luistert Jorg van de Ven (Pauwr) graag naar ‘De Jortcast’, een podcast door Jort Kelder in gesprek met wetenschappers over een actueel onderwerp.
Alle aangeraden actualiteit en diepgang podcasts op een rij:
Hoe gaan millennials om met herkenbare uitdagingen voor iedereen tussen 20 en 40 jaar?
Via podcasts inspiratie opdoen?
Podcasts zijn een van de beste manieren om in anders onbenutte tijd veel nieuwe inspiratie op te doen.
Wilco Verdoold (CopyRobin) raadt ‘Echt Gebeurd’ aan: “bij Echt Gebeurd vertellen mensen op een klein podium in Toomler mooie, bijzondere of grappige verhalen over iets dat ze zelf hebben meegemaakt. Elke week een nieuwe podcast.
Ook ben ik een echte fan van de podcastreeks ‘Ongesigneerd’. De serie bestaat uit 23 afleveringen, maar die wil je allemaal gehoord hebben. De makers van Ongesigneerd - Tjitske Mussche en Laura Stek - lieten zich inspireren door de Amerikaanse podcast ‘99% Invisible’. Een zoektocht naar onopvallend design. Wat is het verhaal achter alledaagse en naamloze ontwerpen? Van een grijze lantaarnpaal tot de treincoupé en van straatnaambordjes tot de vibrator.”
Maarten van Ham (1412 Marketing en Media) haalt zijn inspiratie uit ‘The Joe Rogan Experience’ podcast: “
Joe Rogan is een van de populairste podcasts in de Verenigde Staten. Niet per se een marketingpodcast, maar een interessante inspiratiebron door een breed scala aan gasten.”
Oliver de Leeuw (Nameshapers) houdt van het gevoel aan te schuiven bij een privégesprek: “In de klassieke podcast ‘PepTalk’ hoor je alles over het maakproces van podiumtijgers, maar ook de (on)zin van het leven als dertiger anno 2020 en ’OK Millennial’. De podcast heeft een strak format met een duidelijk thema per aflevering: hoe gaan millennials om met herkenbare uitdagingen voor iedereen tussen 20 en 40 jaar?”
Niels Tukker (Loyals) sluit het lijstje af met een bijzondere en vooral relativerende podcast: “Relativeren in deze wereld is belangrijk. Leer van hedendaagse problemen, die opgelost worden dankzij boeddhistische wijsheden.”. Niels doet dit met de podcast ‘Secular Buddhism’.
Alle aangeraden inspirerende podcasts op een rij:
Geweldige storytelling podcasts
Jasper Kruiswijk (Loyals) tipt: ‘Business Wars’. “Superinteressante en vermakelijke storytelling over het ontstaan en de concurrentie tussen twee grote bedrijven. Verdeeld in vijf kleine series worden twee bedrijven uitgelicht (bijvoorbeeld Sony vs. Nintendo). Via storytelling kom je op een vermakelijke manier heel veel te weten over de bedrijven. Een aanrader!”
Zoek je iets echt bijzonders? Een complete ervaring die je op het puntje van je stoel zet? Dan moet je volgens Martijn van Tongeren (Internet Marketing Unie) zeker eens luisteren naar ‘Hunted’: “Gek in dit rijtje misschien, maar dit is een audioverhaal in de vorm van een podcast (soort van film zonder beeld). Bijzonder gaaf en entertaining om te luisteren!”
Conclusie: de podcast verandert onze wereld
Alex Kok (Loyals) sluit mooi af: “Het blijft mooi om te zien hoe de wereld van de podcast is veranderd en hoe deze de laatste jaren uitgroeide tot iets blijvends. Iets wat ik in 2005 niet had verwacht. Toen was ik al fan en mag met trots zeggen dat ik in die tijd als eerste in Nederland op het idee kwam om de Troonrede te podcasten op het platform van de NCRV.
We kunnen veel zeggen over de populariteit van de podcast nu. Maar het is een hype die lijkt te blijven. Opvallend is wel dat vroeger de podcast als een los onderdeel van een mediamix werd gezien, en nu voor de zakelijke markt een belangrijke aanjager is in content marketing om de lead in een nichemarkt te pakken.”
Het mooiste voorbeeld
“‘Man, man, man, de podcast’ is daarvan misschien wel het mooiste voorbeeld. Drie vrienden, werkend bij verschillende radiostations, bundelen over de identiteit en de kernwaarden van ‘hun radiostations’ de krachten. Dit doen ze door dicht bij hun authentieke persoonlijke kernwaarden te blijven. Vanuit hier ontstaat dynamiek, passie, spontaniteit en openheid. Maar misschien nog belangrijker: de drive die je nodig hebt om continuïteit aan een podcast serie te leveren.
De prijswinnende podcast is een succes. “Bewust of onbewust zetten Bas, Chris en Domien een schitterend voorbeeld van een contentpiramide neer, waar menig bedrijf nog wat van kan leren.”, aldus Alex Kok (Loyals).
We zijn benieuwd. Welke podcasts inspireren jou? Welke mogen we absoluut niet missen? Laat het ons weten in een reactie hieronder.