Hoe heet ze ook alweer? De vrouw in het modieuze mantelpakje had me al vriendelijk toegeknikt vanaf de andere kant van het zaaltje met een gebaartje van “ik kom zo bij je”.
Ik had een leuk gesprek met haar gehad op de nieuwjaarsreceptie van een gezamenlijke klant. Maar ik kan nog steeds niet op haar naam komen. Ik schaam me dood, want nu komt ze mijn kant op. Wat nu?
Hoe heet je ook alweer?
Ik besluit mezelf weer voor te stellen. “Sorry, ik weet wie je bent, maar hoe heet je ook alweer? Ik ben goed in het onthouden van gezichten, maar vreselijk in het onthouden van namen”, verontschuldig ik mezelf. Ze lacht mijn schaamte weg met een gebaar van ‘geen probleem’ en vertelt dat ze blij is dat ik me weer heb voorgesteld, want ze was mijn naam ook vergeten.
Foto: vectorfusionart / Shutterstock.com
Herkenbaar? Waarschijnlijk wel, want we vergeten allemaal wel eens een naam. Het is pijnlijk, maar er is een goede verklaring voor: We onthouden beelden nu eenmaal veel beter dan feiten. Zo is ons brein geprogrammeerd. Dat stamt nog uit de tijd dat onze verre voorouders moesten overleven in de wildernis.
Wanneer je een stukje informatie hoort, is de kans dat je het na drie dagen weet slechts 10%. Koppel de informatie aan een afbeelding en die kans stijgt naar 65%. (Bron.)
Artikelen met een afbeelding worden 94% vaker bekeken dan artikelen zonder afbeelding.
Bij deze bekende geheugentraining leer je dan ook niet voor niets om feiten te koppelen aan beelden.
Wij mensen zijn dus visueel ingesteld. Dat is een gegeven waarmee je bij het publiceren van je webpagina’s maar beter rekening kunt houden. Veelzeggend is wat dat betreft dit onderzoek van Skyword waaruit blijkt dat artikelen met een afbeelding maar liefst 94% vaker worden bekeken dan artikelen zonder afbeelding.
Daar komt bij dat een bezoeker van je webpagina gemiddeld maar zo’n 20% van de tekst leest. Als je goed gebruik maakt van afbeeldingen in je tekst, kun je lezers verleiden om door te lezen of op z’n minst om je belangrijkste boodschap op te nemen.
8 Redenen om afbeeldingen te gebruiken
Als het bovenstaande nog niet genoeg is om je te overtuigen van het belang van afbeeldingen voor je website of blog, volgt hier een lijst met acht redenen om afbeeldingen te gebruiken:
- Aandacht trekken. Een pakkende afbeelding trekt direct de aandacht van je potentiële lezer.
- Scanbaar maken. Onderbreek je online teksten met afbeeldingen om deze ‘scanbaar’ en daarmee leesbaar te maken.
- Benadrukken. Gebruik afbeeldingen om belangrijke onderdelen van je pagina te benadrukken.
- Toelichten. Gebruik afbeeldingen om bepaalde punten die je maakt beter uit te leggen of nader toe te lichten.
- Herkenbaar maken. Met een consequente visuele stijl voor je afbeeldingen maak je jouw pagina’s en blogposts herkenbaar.
- Emoties opwekken. Afbeeldingen roepen veel sterkere emoties op dan teksten.
- Deelbaar maken. Mensen zijn veel sneller geneigd om afbeeldingen te delen via sociale media dan tekst.
- Vertrouwen wekken. Professioneel gemaakte, relevante afbeeldingen wekken vertrouwen en versterken daarmee de inhoud van je website.
Leestip: 33 Prachtige Webdesign Inspiratie Sites
Welke afbeeldingen?
“OK. Afbeeldingen zijn belangrijk. Ik snap het. Maar hoe kom ik dan aan goede afbeeldingen voor m’n website of blog?”, hoor ik je al vragen.
In ieder geval kun je niet zomaar een afbeelding ergens van het web plukken en in je pagina plakken. Dat is bepaald niet netjes, maar bovendien riskeer je aangepakt te worden als de rechthebbende je betrapt.
Je kunt niet zomaar een afbeelding ergens van het web plukken en in je pagina plakken.
Het zoeken van goede afbeeldingen kan enorm veel tijd kosten. Zeker als je zonder een duidelijk plan te werk gaat. Net als bij het bedenken van onderwerpen voor je blog begin je met het einde voor ogen. Wat wil je met de afbeelding bereiken bij de lezer?
Zodra je een goed idee hebt van wat je met een afbeelding wilt bereiken, kun je gericht op zoek gaan naar het ideale plaatje.
Wat werkt wel en wat niet?
Deloitte Global voorspelt dat we dit jaar met z’n allen maar liefst 2,5 biljoen (2.500 miljard) foto’s online zullen delen of uploaden. Dat is 15% meer dan in 2015. Om in al dat visuele geweld nog op te vallen, is het wel zaak de juiste afbeeldingen te vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=OWHkezmieKs
Uit een eyetracking onderzoek van Jakob Nielsen blijkt dat bezoekers van je website sommige afbeeldingen volledig negeren, terwijl andere afbeeldingen juist hun volledige aandacht krijgen. Waarin zit het verschil tussen een afbeelding die werkt en eentje die flopt?
Afbeeldingen als opvulling negeren we, maar afbeeldingen met relevante informatie krijgen juist onze aandacht.
De algehele conclusie uit het onderzoek was dat mensen afbeeldingen die alleen maar dienen als opvulling volledig negeren. Maar dat ze afbeeldingen die relevante informatie bevatten juist veel aandacht geven.
Dit werkt niet:
- Slechte kwaliteit: Onscherp, vaag, flets, weinig contrast, slechte compositie.
- Onduidelijk: Rommelig, drukke achtergrond, veel tekst.
- Schreeuwerig: Lijkt op een banner of advertentie.
- Irrelevant: Heeft niets te maken met de inhoud.
- Saai: Generiek, algemeen, nietszeggend.
- Nep: Duidelijk een stockfoto. Gepolijst, gemaakt of afstandelijk.
Dit werkt wel:
- Hoge kwaliteit: Scherp, keur- en contrastrijk, mooie compositie.
- Relevant: Hoort duidelijk bij de inhoud. (Maak waar nodig een uitsnede die alleen de relevante informatie toont).
- Duidelijk: Kijker snapt in een oogopslag waar het over gaat. Een helder concept. Rustige achtergrond.
- Menselijk: Glimlachende, vriendelijke gezichten van echte mensen (geen stereotypen) die je aankijken.
- Prikkelend: Sexy mensen, lekker eten, exotische bestemmingen, e.d.
- Informatief: Leerzame, nuttige informatie. Denk aan infographics.
Een website zonder afbeeldingen is als een winkel zonder een fraaie etalage.
Hoe kom ik aan goede afbeeldingen?
Een website zonder afbeeldingen is dus als een winkel zonder een fraaie etalage. Maar hoe kom je aan geschikte afbeeldingen voor je website of blog? Ik zet de diverse mogelijkheden voor je op een rijtje:
Eigen afbeeldingen
Foto: Christian Bertrand / Shutterstock.com
Veel mensen vergeten dat ze zelf bijna altijd een camera bij zich hebben. Jammer, want vaak is het makkelijker en sneller om zelf een foto te maken dan er eentje te zoeken. En als je een beetje creatief en handig bent, maak dan zelf illustraties en infographics. Verderop behandel ik enkele tools waarmee iedereen fraaie, professioneel ogende afbeeldingen kan maken.
De voordelen van het gebruik van eigen afbeeldingen zijn groot:
Herkenbaarheid. Je kunt een eigen, herkenbare stijl hanteren. Zo maken wij voor het Mediaweb blog eigen afbeeldingen in een duidelijk herkenbare stijl. Wanneer mensen onze artikelen delen via sociale media, blijven ze altijd herkenbaar. Hieronder een screenshot van LinkedIn Pulse.
Auteursrecht. Op je eigen afbeeldingen rust je eigen auteursrecht. Je hoeft die rechten dus bij niemand af te kopen of je zorgen te maken dat je inbreuk maakt op de auteursrechten van een ander. Verderop meer over auteursrechten.
Sneller en makkelijker. Vaak is het ook simpelweg sneller en makkelijker om zelf een afbeelding te maken. Zo maakte ik bijvoorbeeld deze foto van mijn uitpuilende portemonnee om mobiele trend 5 voor 2016 te illustreren.
Screenshots
Afhankelijk van je onderwerp, kun je ook prima gebruik maken van screenshots. Je mag screenshots die je zelf maakt rechtenvrij en zonder naamsvermelding gebruiken in je blogposts, zolang de content maar educatief of informatief is. Dit wordt namelijk aangemerkt als “