arrow_drop_up arrow_drop_down
Verhuizen naar een nieuw kantoor
21 april 2021 
12 min. leestijd

Verhuizen naar een nieuw kantoor

Het is een emotionele dag, want we nemen voor de laatste keer podcasts op in onze oude bar. Het voelt allemaal nog wat onwennig dat we straks een compleet nieuw kantoor hebben in Utrecht. In deze blog lees je over onze struggles en beslissingen rondom het verhuizen naar een nieuw kantoor.


In 2015 verhuisden we naar het huidige pand in Amsterdam. Destijds schroefde Tonny samen met een freelance programmeur alle bureaus in elkaar. Martijn deed in zijn eentje de support en was tijdens de verhuizing de enige die het bedrijf draaiende hield.

Nu we erop terugkijken, was het een magische tijd. Nu hebben we drie verdiepingen, maar toen waren het er nog maar twee. Terwijl we maar met zijn vijven waren. We hadden het kantoor op de groei genomen. 

Er stonden maar twee bureaus in een gigantische ruimte en dat echode als een gek.

Het kantoor was één grote lege ruimte en er was geen budget om er meer van te maken dan dat.

Gemengde gevoelens

Onze eerste periode in het kantoor in Amsterdam was er één met gemengde gevoelens. We hadden een prachtig grachtenpand van 200 vierkante meter. Het had een prachtige entree met marmer en als je binnenkomt voel je de historie.

We hadden in de periode dat we naar het huidige kantoor verhuisden één probleem: het ging helemaal niet goed met het bedrijf. Al een tijdje niet. Tonny zat destijds niet zo lekker in zijn vel en in het kantoor stond niets meer dan twee Ikea bureaus.

In het eerste weekend dat we er zaten, kwamen de ouders van Tonny langs om te kijken naar het nieuwe kantoor. Ze liepen er heel trots rond. Maar ze wisten niet wat er speelde. Tonny twijfelde ernstig of hij uit de crisis zou komen. 

Tonny liep rond met het idee: ‘Dit is waar het avontuur sneuvelt’.

Daarom kon hij niet van het kantoor genieten. Gelukkig kwam alles uiteindelijk toch goed.

Hoe we in korte tijd uit ons oude kantoor groeiden

Bijna zes jaar nadat we naar ons kantoor in Amsterdam verhuisden, bestaat ons team uit 30 man. Het is een zegen van deze coronatijd dat mensen thuis moeten werken. We hebben namelijk minder bureaus dan dat we mensen in dienst hebben. Zonder dit thuiswerken, hadden we het afgelopen jaar een groot probleem gehad.

In de zes jaar dat we in dit kantoor zitten, is er veel gebeurd. Toen we hierheen verhuisden, hadden we alleen IMU met het product Phoenix. Nu hebben we IMU BV, Phoenix BV, Plug & Pay BV en Huddle BV. Ook zijn we onderdeel van Traffic Leaders en SalesPassie. We hebben duizenden klanten. 

Alles is hier in Amsterdam ontstaan. Daarom wordt het een emotioneel afscheid.

Gelukkig kunnen we nog af en toe terug naar ons oude kantoor. Mark Tigchelaar, bekend van het boek Focus Aan/Uit, is een bevriende ondernemer. Hij neemt een stukje van ons kantoor over. Dat vinden we fijn, want zo blijft het in de 'familie'.

Nu we terugkijken, is het bizar wat er allemaal is gebeurd en hoe het bedrijf is gegroeid. We hadden eerst twee verdiepingen, maar in 2018 namen we er een derde verdieping bij. Ook hebben we toen scheidingswandjes laten zetten, waardoor iedereen een stuk efficiënter en productiever werd.

Een jaar geleden dachten we dat we voorlopig nog wel goed zouden zitten in dit kantoor. Begin 2020 waren we nog met 17 mensen. Toen ons team in een jaar tijd verdubbelde, wisten we dat het tijd was voor een nieuwe stap. We zijn in Amsterdam en Utrecht gaan kijken naar toffe panden en uiteindelijk is het Utrecht geworden.

Ons nieuwe kantoor bevindt zich op een grote verdieping van bijna 1000 vierkante meter. Toen we er rondliepen lag er nog lelijke grijze vloerbedekking. We konden ons voorstellen dat het een hele vette ruimte kon worden, maar het voelde nog een beetje onwerkelijk.

De laatste maanden zien we het kantoor steeds mooier worden. Als eerste ging de verschrikkelijke vloerbedekking eruit en kozen we voor een witte gietvloer. Hierdoor is het heel ruimtelijk geworden. Nu komen de bureaus, planten en nieuwe bar. Het voelt nog wat gek hoe groot het kantoor is. En vooral hoe serieus alles lijkt te worden.

Nu is het ‘voor het echie’

Sinds het begin nemen we het bedrijf al heel serieus. Maar nu voelt het alsof het bedrijf echt volwassen wordt. We hebben in onze markt een best grote naam. Mensen zien ons als groot bedrijf. Maar je hebt niet per se veel mensen nodig om uit te stralen dat je een groot bedrijf bent.

Veel mensen die de IMU kennen, zouden verbaasd zijn als ze zien hoe klein ons team is.

En hoe onprofessioneel we op sommige vlakken misschien nog zijn. Dat is het geval bij veel bedrijven. Aan de voorkant ziet het er veel professioneler uit dan het aan de achterkant is. We behoren nog steeds niet tot de grote bedrijven, maar we vinden het wel gaaf om nu zo’n grote stap te maken. Het voelt alsof het nu 'voor het echie’ is.

Het voelt heel spannend om te verhuizen naar dit nieuwe kantoor. Groeien we niet te hard? Maken we onze vaste lasten niet te hoog? Wat als het volgend jaar slechter gaat?

Het grappige is dat we precies dezelfde zorgen in 2015 ook hadden. Op wat voor niveau je ook zit met je bedrijf, het blijft spannend.

We waren er ook wel aan toe om een stap oprecht spannend te vinden. We vinden het heerlijk om te groeien en spannende marketingacties te doen, maar het was lang geleden dat we ergens écht nerveus over waren. Het is wel fijn om weer even die prikkel te voelen. Het zet je weer op scherp.

Van zo min mogelijk investeren naar all-in

De investering in het nieuw pand is onze grootste investering ooit. Terwijl het voor sommige bedrijven misschien een lachertje is. Er gaat ongeveer een half miljoen naar de inrichting en verbouwing. Terwijl we nog best strak de kosten in de gaten hebben gehouden. Als we dat niet hadden gedaan, zouden de kosten eerder oplopen richting de 8 ton.

Toen we in de auto zaten om de handtekening voor het kantoor te zetten, realiseerden we ons dat we twee kanten op konden:

We konden aan de kant blijven waar we vandaan kwamen: zoveel mogelijk doen met zo weinig mogelijk middelen. Of we konden gaan kijken naar wat we de komende 10 jaar willen neerzetten en daar in durven investeren.

Tot nu toe hebben we altijd eerst geld verdiend voordat we het uitgaven. En alle onnodige kosten buiten gelaten. We hebben het altijd zo simpel mogelijk gehouden. Want als iets voor 1000 euro kan, waarom zou je het dan voor 10.000 euro doen?

We realiseerden ons dat we het vanaf nu ook anders konden gaan doen. Door vooraf te gaan financieren en zorgen dat we de werkplek over vijf jaar nog steeds fantastisch vinden. Door te investeren in de cultuur. Met welk gevoel willen we dat ons team naar het werk gaat? En hoe willen we ons zelf voelen in ons kantoor?

Als je een plan hebt om je bedrijf te vertienvoudigen en er de meest magische plek op aarde van te maken, dan moet je er ook voor staan. Daar hoort een investering bij. 

Als je die investering niet durft te maken, geloof je eigenlijk ook niet in je eigen visie.

Daarom besloten we om er vol voor te gaan.

Nu maken we een gigantische investering. Maar over vijf jaar lachen we deze investering waarschijnlijk weg, omdat het bedrijf dan zoveel groter is dan nu. Daarom denken we dat het een goed idee is geweest om te investeren in de toekomst. Om all out te gaan en er iets vets van te maken.

Hoe zorg je dat je niet investeert in domme dingen?

Het is goed als je als ondernemer durft te investeren. Om een visie te hebben en alles op alles durft te zetten om die visie te bereiken. Maar je moet wel uitkijken dat je geen domme keuzes maakt met je geld.

Wat doe je bijvoorbeeld als je 5000 euro advertentiebudget zou hebben? Stop je dat allemaal in een tv-reclame in de hoop dat die reclame werkt? Of ga je heel bewust targeten op Facebook, zodat je kunt weten wat werkt en zodat je daar resultaten uit haalt?

Voor onze nieuwe bar wilden we uiteraard barkrukken hebben. Maar koop je dan barkrukken voor 400 euro per stuk of toch krukken van 150 euro per stuk die er bijna hetzelfde uitzien? Soms vonden we dit soort beslissingen best moeilijk om te maken. Aan de ene kant wil je dat de hele inrichting van goede kwaliteit is en jarenlang mee gaat. Maar aan de andere kant wil je ook niet onnodig veel geld kwijt zijn.

Als we steeds voor de duurdere optie zouden gaan, waren we een fortuin kwijt geweest, terwijl het niet zozeer zou bijdragen aan de ervaring die het kantoor gaat geven. Dat is de afweging die we steeds maakten.

Hoe meer geld je hebt, hoe minder zorgvuldig je wordt in het uitgeven ervan.

Als je te veel geld hebt voor je business, geef je het al snel uit aan dingen die je business niet per se groter maken, maar die vooral ego gedreven zijn.

Het is goed om in de beginfase van je bedrijf heel goed op je financiën te letten. Bouw eerst je marketing machine, houd het klein en geef alleen maar geld uit aan het krijgen van meer inkomsten. Dat is het principe. Je mag alleen geld uitgeven aan dingen die je bedrijf vergroten. Alle andere uitgaven zijn ego.

Als je op een gegeven moment wat groter wordt, ga je ook kijken naar andere dingen dan de kern van je bedrijf. Bijvoorbeeld werkgeluk. Dat is indirect ook een factor die de omzet verhoogt. Een paar jaar geleden was het voor ons minder relevant om er zoveel geld aan uit te geven dan dat het nu is. Maar ook als je wat groter uitpakt, blijft het goed om op de kosten te letten.

100% gaan voor je visie

Voor het eerst sinds lange tijd voelt iets voor Tonny weer als een spannende stap. Het zet hem aan het denken. Moet ik het niet klein houden? Wat als er straks een concurrent komt opzetten die het ons heel moeilijk maakt? Waardoor we niet meer zo groeien als nu? Wat als we per ongeluk een datalek hebben en slecht in het nieuws komen? Als je al die dingen bij elkaar optelt, raak je vanzelf in paniek.

Je groeit niet als je je laat leiden door doemscenario’s.

We hadden het kantoor ook voor één ton in kunnen richten in plaats van een half miljoen. Dan leggen we er zelf een vloertje in en gaan we met een kwastje over het plafond. Maar dan is het een werkplek, niet de woonkamer die wij willen. Dan houd je het veilig en klein. Dan hadden zw zelf meer geld op de rekening gehad. Op korte termijn is dat heel aantrekkelijk. Maar daarmee zeg je ook: in durf niet volledig voor mijn echte visie te gaan. En dat is wel een pijnlijke constatering.

Vraag jezelf daarom af: wat is je visie? Wat is het doel van je bedrijf? Wil je zo snel mogelijk zoveel mogelijk afromen? Dan kun je daarvoor gaan. Dan creëer je een soort legbatterij. Dat is ook een manier om je bedrijf in te delen. Het is heel voordelig, maar niet de visie die wij voor ons bedrijf hebben. We willen een cultuur creëren van mensen die graag op hun werk zijn. Nog liever dan dat ze thuis zijn. Als je zo’n omgeving wilt creëren, moet je er ook 100% voor gaan.

Gelukkig hebben wij allebei dezelfde visie en willen we er vol gas voor gaan. De komende tijd gaan we zien hoe alles wat we voor ogen hadden ook werkelijkheid gaat worden.

Een nieuw kantoor in coronatijd?!

Er zijn genoeg ondernemers die tegen ons zeiden: 

“Ga je echt nu in coronatijd, waarin iedereen thuis kan werken, een groter kantoor nemen? Waarom neem je geen kleiner kantoor?”

Het afgelopen jaar zijn veel bedrijven het thuiswerken gaan omarmen. Er ontstaan steeds meer flexibele werkplekken.

Toch hebben wij zelf gemerkt dat mensen juist veel waarde hechten aan hun eigen werkplek. Veel mensen worden helemaal gek thuis en willen graag weer met de rest van het team zijn. Dat geeft ze energie. Het geeft ze veel meer betekenis dan wanneer ze in hun eentje thuis achter de laptop hun taken afronden.

Er zijn veel verschillende soorten ondernemers. Niet elke ondernemer zou personeel moeten hebben. Veel ondernemers zijn er helemaal niet goed in om een team te managen. Of ze halen er geen plezier uit. Als dat het geval is, kun je altijd nog werken met freelancers, partnerbedrijven of een virtueel team. Werk je liever met een team op locatie of met een virtueel team? Daar is geen beste keuze in. Het ligt aan jou als persoon.

Als we in het coronajaar iets hebben geleerd, dan is het wel dat we een virtueel team vreselijk vinden. We vinden het heerlijk om met ons eigen team op locatie te zijn. Je komt straks het kantoor in via de bar. Dat is het belangrijkste onderdeel van het kantoor. Niet omdat het een dronkemansgelal moet worden, maar omdat het een onderdeel is van het leven dat we willen bouwen. Dat is heel persoonlijk. Sommige ondernemers hebben dat niet.

Virus in ondernemersland

We zien tegenwoordig steeds meer dat er een virus ontstaat in ondernemersland. Mensen hebben een soort ideaalbeeld van een vrij leven waarin ze zoveel mogelijk geld verdienen en overhouden en hun leven zo clean mogelijk maken. Je hebt een digitaal product – het liefst voor een zo hoog mogelijke prijs – wat je zo makkelijk mogelijk kunt verkopen.

Je doet alles binnen je bedrijf zelf, waardoor je zo weinig mogelijk verantwoordelijkheid hebt. Je hebt geen kantoor, geen vaste plek en geen vaste mensen. Je bent een eenmansleger met eventueel een virtueel team. Als dat echt je kern is, kan dat heel goed werken. Maar veel mensen laten zich daardoor op de verkeerde manier inspireren. Alsof dat de enige weg is.

Als dat individualisme doorslaat, wordt de maatschappij er niet bepaald leuker van. Wij vinden het juist heerlijk om mee te bouwen aan werkgelegenheid en een maatschappij waarin we willen leven. Een succesvol bedrijf betekent niet alleen maar dat je veel geld verdient. Het gaat om de connectie met de mensen met wie je werkt en het geluk dat je daaruit haalt.

Mensen worden op het verkeerde been gezet met het ideale leven waarin ze zo min mogelijk verantwoordelijkheid hebben.

Mensen worden lekker gemaakt met het idee dat ze ondernemer moeten worden en veel geld moeten verdienen, terwijl ze een vrij leven leiden. Maar veel mensen zijn in de kern helemaal geen ondernemer. Ze zijn beter af als werknemer in een bedrijf dat bij ze past.

Wat past het beste bij jou?

In dit verhaal las je over onze struggles en beslissingen rondom het verhuizen naar een nieuw kantoor. Maar je kunt dit ook op je eigen leven projecteren. Misschien moet je al een tijdje een spannende beslissing nemen die je alsmaar voor je uit blijft schuiven. Je denkt misschien nog vooral in risico’s en doemscenario’s waardoor je de beslissing niet durft te nemen. 

Je houdt jezelf klein. Maar als je heel eerlijk naar jezelf bent en kijkt naar je visie voor de toekomst, wat zou je dan moeten doen?

Het is ook goed om voor jezelf eens na te denken over wat jij een fijne plek vindt. Waar zou je graag willen werken? Wil je ondernemen? Hoe zou je eigen business eruit moeten zien? Wil je dat met personeel doen? Met freelancers? Of met helemaal niemand? Misschien wil je wel helemaal geen ondernemer zijn. Dat is ook een hele mooie conclusie.

En misschien ben je al ondernemer en wil je een toffe plek creëren, maar heb je nog geen personeel. Dan kun je ook iets creëren met mede ondernemers. Je kunt als freelancer een plek creëren of naar een plek toegaan waar andere freelancers zitten.

Hoe denk jij hier zelf over? Wat is jouw kijk hierop? 

Wel personeel? Geen personeel? Een fysieke locatie? Of een virtueel team? Op afstand werken of liever bij elkaar? 

Laat het weten in de comments.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen