Hoe slecht is duplicate content voor SEO?
Hoe slecht is duplicate content voor SEO?
23 januari 2015 
in SEO

Hoe slecht is duplicate content voor SEO?

Een van de onderwerpen in de wereld van SEO waar misverstanden over bestaan is duplicate content. Wat wordt nu precies beschouwd als “dubbele inhoud” (zoals het in goed Nederlands heet) en wat niet? Heeft het invloed op je SEO? En is er nu een probleem met duplicate content en hoe voorkom je het?

Wat is duplicate content nu precies?

Om te beginnen: duplicate content houdt in dat er op twee webpagina’s exact of vrijwel dezelfde inhoud te vinden is. Dit kan zowel op dezelfde website (interne duplicate content) plaatsvinden als op twee verschillende websites (externe duplicate content). Google geeft zelf aan dat het gaat om “substantiële blokken inhoud” en “grotendeels dezelfde inhoud”.  Hoe ver “substantieel” en “grotendeels” gaat is gissen. Het voorkomen van duplicate content binnen je eigen website is sowieso aan te raden. Valt herhaling binnen 1 website niet uit te sluiten, wissel of wijzig dan in ieder geval diverse elementen op een webpagina (titels, delen van alinea’s, afbeeldingen). Welk effect duplicate content op je posities in Google heeft, behandel ik verderop in dit artikel.

Interne duplicate content

Interne duplicate content veroorzaak je veelal zelf. Het is een veel voorkomend issue bij webshops, waar hetzelfde product bijvoorbeeld onder verschillende categorieën valt, waardoor er meerdere URL’s zijn voor dit product, zoals in onderstaande voorbeeld:

Duplicate content URL in webshop

Aan het laatste deel van de URL’s zie je dat het om hetzelfde model gaat, van hetzelfde merk. De verwijzing loopt alleen via een ander pad in de webshop, waardoor er dus dubbele inhoud wordt gecreëerd. Hier zijn verschillende oplossingen voor, die in een volgende alinea behandeld worden.

Externe duplicate content

Externe duplicate content kan door jezelf gecreëerd worden of juist door de andere partij. Je creëert het zelf door het 1-op-1 overnemen van bijvoorbeeld productinformatie of een persbericht op je website of webshop. Wanneer andere partijen dit al eerder hebben gedaan, heb je dus dezelfde inhoud op je website geplaatst. Dit gebeurt vaak niet bewust en is -zeker in het geval van webshops met duizenden producten- heel verklaarbaar. Grote webshops hebben om deze reden eigen copywriters voor productteksten.

Duplicate content in webshops

Het grote misverstand over duplicate content en SEO

Het grote misverstand rondom duplicate content is dat het slecht voor je SEO zou zijn. Je zou worden afgestraft voor de dubbele inhoud en daarom niet in de zoekresultaten verschijnen. Dit is echter niet exact hoe het zit. Wel kan jouw webpagina door de dubbele inhoud minder goed indexeren. Hoe zit dat nu? Eigenlijk is het vrij logisch:

Wanneer er sprake is van twee of meer webpagina’s met exact dezelfde inhoud, moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina in de zoekresultaten zichtbaar wordt. Als Google gebruiker zit jij niet te wachten op 2 pagina’s met dezelfde inhoud vlak onder elkaar in de zoekresultaten. Dat ondermijnt de relevantie van de zoekresultaten. Dus moet Google (wie gebruikt er überhaupt een andere zoekmachine? ;) ) kiezen welke van deze pagina’s ze als eerste vertoont in de zoekresultaten.

Dus heeft het toch een negatief effect op je SEO?

Nee, let op, er staat: “welke ze als eerste vertoont in de zoekresultaten”. Hieruit mag je concluderen dat de andere pagina’s wel voorkomen in de zoekresultaten. Ze worden dan echter veel lager geïndexeerd. En hoewel de duplicate content dus de oorzaak is van een lagere plaatsing in de zoekresultaten, is dit beslist geen negatief effect op je SEO. Het is enkel de keuze welke van de “dubbele” pagina’s als eerste naar voren komt. Feitelijk is die pagina dus je indicatie van hoe goed deze pagina indexeert.

Welke keuze maakt Google dan?

Welke pagina plaatst Google bovenaan in het geval van duplicate content? In principe zal het oorspronkelijke artikel voorrang krijgen, wanneer heel duidelijk is dat deze als eerste geplaatst is. Toch valt niet uit te sluiten dat een duplicaat hoger terecht komt in de zoekresultaten. Wanneer de dubbele pagina op diverse punten gebruikersvriendelijker is dan het origineel, heeft de lezer meer aan die pagina en kan Google ervoor kiezen deze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Factoren die hierin naar verwachting een steeds belangrijkere rol gaan spelen zijn mobielvriendelijkheid van je website en een https-verbinding (SSL). Uiteraard spelen andere SEO-factoren daarbij ook een rol.

2 oplossingen voor duplicate content

Oplossing 1: creëer unieke content

De meest voor de hand liggende oplossing is uiteraard gewoon voorkomen dat je duplicate content op je website plaatst. Hierbij geldt uiteraard dat je zelf je content creëert, waardoor je gegarandeerd unieke content op je website plaatst. Heb je een webshop, pas dan de standaard teksten, die je aangeleverd krijgt van je leverancier, aan en voeg er desnoods eigen informatie aan toe. Dit is arbeidsintensief, maar wel de moeite waard, omdat je je onderscheidt.

Oplossing 2: gebruik de rel=”canonical” tag

Oké, dit lijkt heel technisch en het is in feite een technische oplossing, maar vaak wel eenvoudig te realiseren. Gebruik de HTML-tag rel=”canonical” wanneer een bepaalde pagina niet de pagina is met de oorspronkelijke tekst. Wanneer je dus een tekst plaatst waarvan je weet dat deze al te vinden is op internet of er een tweede pagina wordt gecreëerd met dezelfde inhoud (zoals het voorbeeld van de webshop), zet dan deze tag in. Je webbouwer of webdesigner kan je hierbij helpen. Als je een WordPress website hebt en de Yoast SEO WordPress plugin gebruikt, kun je via deze plugin zelf rel=”canonical” toevoegen aan je pagina.

Maak jij je nog zorgen om duplicate content op jouw website?

Het misverstand is uit de lucht. Duplicate content is geen SEO-issue en is vrij eenvoudig te voorkomen of te verhelpen. Heb je hier wat van opgestoken of heb je nog vragen omtrent dit onderwerp? Plaats hieronder jouw bericht, ik ben benieuwd naar jouw reactie!

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?

Door

Nathan Veenstra

op 23 January 2015

Dank je wel Jeroen. Altijd prettig om zo'n compliment van een collega te krijgen :-)

Door

Esmee

op 24 January 2015

Kiest Google dan voor de website met een hogere PR of voor de site waar de content het eerst op geplaatst is voor een hogere ranking? Bevriende webbouwer wil mijn artikelen op zijn website plaatsen. Heb daar op zich geen problemen mee, want wil hem graag helpen. Maar hopelijk niet ten koste van mezelf ;-)

Door

Nathan Veenstra

op 24 January 2015

Goede vraag Esmee, ik zal dit antwoord ook direct in het artikel plaatsen. Normaliter mag je ervan uitgaan dat Google "ziet" welk artikel als eerste is geplaatst. Dit artikel zal normaliter de voorkeur krijgen. Gezien de diverse factoren die meewegen, kan een andere site de voorkeur krijgen. Om te voorkomen dat Google de keuze maakt, zet je dus de rel="canonical" tag in. Hiermee geef je aan dat het oorspronkelijke artikel waar deze tag naar verwijst (dat moet dan de link naar jouw site zijn) de voorkeur heeft om te tonen in de zoekresultaten.

Door

Mike van Hoenselaar (@MikevHoenselaar)

op 21 February 2015

Betreft de vraag welke pagina voorrang krijgt. Je kunt nog zo je best doen om alles uniek te maken, als je ooit met bol.com zaken wilt doen om daar je producten te verkopen en je gebruikt daar dezelfde tekst als op je eigen website, dan staat jouw website vanaf dan op plek numero 2 ipv 1 :). Autoriteit van domein is enorm sterk signaal. Daarom zou ik me niet zo sterk focussen op duplicate content. Daarnaast krijgt het veel te veel aandacht mbt SEO dan dat het echt een sterk signaal is. Techniek (waaronder interne linkstructuur) wordt steeds meer iets waar je het grote verschil in kunt maken. Daar zou ik mijn geld op inzetten als ik een keus moest maken.

Door

Chelsea Bosters

op 21 February 2015

Ik ben het eens met je Mike. Tegen Bol.com kun je toch niet op ;-). Maargoed, wat valt in jouw ogen onder 'techniek' behalve interne linkstructuur?

Door

Nathan Veenstra

op 23 February 2015

Mooie toevoeging Mike. Uiteraard is het in het door jou genoemde geval een kwestie van prioriteiten. Is het erg dat jouw informatie op Bol.com het wint van jouw eigen website? Is het antwoord daarop "ja", dan zul je dus unieke content moeten creëren op beide plekken. Wat je in je reactie al aangeeft is dat er te veel aandacht is voor duplicate content als issue en dat vult wat mij betreft mooi aan op de insteek van het artikel :-)

Door

Ramon

op 15 March 2015

Hele mooie artikel vind ik dit waar ik veel aan heb! Alleen vraag ik me nog een ding af namelijk, binnen mijn website heb ik vele pagina's waarbij ik date profielen promoot, de inhoud van zo'n pagina is voor namelijk het beantwoorden van een aantal vragen. Deze vragen zijn voor al de paginas/profielen het zelfde alleen is het antwoord vaak wel heel anders. Nou vraag ik me af of dit word gezien als duplicate content?

Door

Nathan Veenstra

op 16 March 2015

Dank voor je reactie Ramon, fijn dat je hier veel aan hebt. Als ik goed begrijp wat jij zo aangeeft, is een belangrijk deel van de inhoud (content) anders, namelijk de antwoorden. Deze zullen waarschijnlijk meer dan 50% van de content zijn. Want als ik het zo lees, geef je aan dat het gaat om vragen, waar mensen weer antwoord op geven. Hierbij zijn de vragen telkens hetzelfde, maar de antwoorden anders. En dan zullen de antwoorden toch vaak wel langer zijn dan de vragen denk ik? In dat geval zit je veilig hoor en hoef je je totaal niet druk te maken. Wanneer je ten minste 30% andere content hebt, mag je er vanuit gaan dat je veilig zit. Heb ik je vraag zo duidelijk genoeg beantwoord?

Door

Ramon

op 16 March 2015

Thanks voor je antwoord! Het is duidelijk voor mij, ik ga deze pagina's even na lopen voor de zekerheid. Bedankt

Door

Reinier van Iwaarden

op 11 May 2017

Hoi Nathan, hoe zit het als er een kopie van een website wordt gemaakt voor een ander land? Een klant van ons heeft een domein in Duitsland en gaat ook naar Oostenrijk. Gezien het feit dat beide landen Duitstalig zijn, wordt er een kopie gemaakt. Welk effect heeft dit op de SEO?

Door

j vdb

op 21 June 2017

Dag Nathan, is de html tag rel="canonical' niet van toepassing op de gehele pagina? Ik zou nl. graag een bepaalde generieke tekst die ik op meerdere pagina's gebruik willen taggen zodat dit specifieke content gedeelte gebruikt op diverse pagina's niet gezien wordt als duplicated content. Is dat ook mogelijk?

Door

bram

op 8 October 2018

Mooi stuk Nathan. Ik heb mijn antwoord gevonden :-).

Reactie plaatsen