Google AdWords Campagnes, de weg naar succes!
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 februari 2015 
in SEA

Google Adwords campagnes, de weg naar succes!

Na het aanmaken van een Google AdWords account en het opstarten van de eerste Google AdWords campagnes op het zoeknetwerk, is het zaak om te gaan optimaliseren om zoveel mogelijk resultaat uit de Google AdWords campagnes te behalen. Dit is de eerste maanden intensiever en zal uiteindelijk grotendeels stabiliseren.

Bij het optimaliseren kijk je bijvoorbeeld naar de prestaties van keywords en advertenties. Je let hierbij onder andere op click through rate (CTR), klikprijzen en posities. Daarnaast uiteraard of de conversies aan de vooraf gestelde verwachtingen voldoen.

Uitsluitwoorden en nieuwe kansrijke zoekwoorden

Om erachter te komen wat de mensen die op een advertentie geklikt hebben precies ingetypt hebben, en om te kijken of de termen die je gebruikt ook goed aansluiten op de doelgroep, kun je de zoekwoorden analyseren. Op het tabblad Zoekwoorden kun je bij details kijken op welke woorden er een match geweest is. Gebruik dit onderdeel om te zien op welke termen je geactiveerd wordt, en vooral om termen te vinden waar je niet op gevonden wil worden. Deze kun je vervolgens uitsluiten.

google adwords campagnes

Om te zien op welke term in jouw Google AdWords campagne de zoekopdracht geactiveerd is kun je een extra kolom toevoegen.

Kolommen -> kenmerken -> zoekwoord

Zoekwoorden uitsluiten kan op campagne- of advertentiegroep niveau  maar ook op accountniveau.

Bekijk gedeelde bibliotheek > Uitsluitings zoekwoorden voor campagne

Tip: Vergeet vervolgens niet om de lijst te activeren op de juiste campagnes.

On page /landingspagina optimalisatie

Kijk goed naar het gedrag van bezoekers en optimaliseer je pagina’s waar nodig. In Google Analytics is het zinvol om te kijken naar de bouncerate, tijd op de pagina, en uitstappagina’s van bezoekers via Google AdWords. Dit gedrag verschilt vaak van organische, directe of bezoeken via referrals of social media. In de meest ideale situatie zijn er landingspagina’s specifiek voor de Google AdWords campagnes met duidelijke call to action. Hierbij kun je nog testen met teksten, buttons, etc.

Budget instellingen Google Search campagnes

Budgetten kunnen ingesteld worden op campagne niveau of op account niveau waarbij je een gedeeld dagbudget kunt aanmaken voor meerdere campagnes. Google AdWords kijkt dan zelf waar de meest succesvolle klikken kunnen plaatsvinden binnen dat budget, verdeeld over de campagnes. Wanneer je naast Adwords ook nog Display campagnes maakt kun je bijvoorbeeld een gedeeld budget voor het zoeknetwerk en een ander gedeeld budget voor Display campagne maken.

Vertoningsaandeel in combinatie met budget

Om te kijken of het budget toereikend genoeg is kun je bij veilinggegevens kijken wat jouw positie is ten opzichte van de concurrentie. Ook kun je extra kolommen aan de cijfers toevoegen om de vertoningsaandeel en verloren vertoningsaandeel te kunnen analyseren. Wanneer je minder dan 70% vertoond wordt is het aan te raden om het budget te verhogen of een selectie te maken van de actieve zoekwoorden in de campagne om ervoor te zorgen dat jouw advertenties zo vaak mogelijk vertoond worden op het zoeknetwerk.

Een andere manier om het vertoningsaandeel ten opzichte van concurrenten te bekijken is door middel van het Veilinggegevens rapport.

google adwords campagnes

Biedingen voor positiebepaling

Bij het optimaliseren van Google Search campagnes houd je de posities goed in de gaten. Je zorgt er altijd voor dat je voldoende hebt voor de eerste pagina, en staat het liefst top 3.

Tip: Zet niet altijd in op de eerste positie. Een gerichte klik op een tweede positie is vaak waardevoller dan een vluchtige klik op de eerste.

Wanneer je een positie strak op 1.0 hebt kun je gerust je bod iets verlagen om te voorkomen dat je niet teveel betaalt voor de top positie.

Remarketing voor Google AdWords Search campagnes

Enige tijd geleden werd een nieuwe functie in Google AdWords gelanceerd. Iedereen is bekend met de remarketing banners met reclame van websites waar je al eerder geweest bent. Nu is het ook mogelijk om remarketing op Google Adwords Search campagnes toe te passen. Deze methode is minder agressief. Je maakt op dezelfde manier remarketing lijsten aan, deze voeg je toe aan een campagne. De lijst moet op ‘alleen bieden’ zijn ingesteld. Vervolgens doe je een bodverhoging op deze remarketing lijst. Hierdoor zorg je ervoor dat bezoekers die eerder op de website geweest zijn, de campagne eerder te zien krijgen.

google adwords campagnes

Goede winstgevende Google AdWords campagnes vergen diepgaande kennis

Google AdWords campagnes beheren wordt steeds meer een specialisme. Bij goede campagnes is het de bedoeling dat verkregen data wordt omgezet in nieuwe strategieën. Er komen steeds meer nieuwe functies en instellingen beschikbaar waar een hoop rendement uitgehaald kan worden. Vaak zijn deze nieuwe instellingen niet direct zichtbaar maar zijn ze dieper in de accounts te vinden.

Door verkeerd gebruik van campagne instellingen of irrelevante zoekwoorden, advertenties of landingspagina’s kan een hoop geld verspild worden. Ik ben van mening dat een goede campagne een hoop traffic en sales kan opleveren, mits deze op de juiste manier gemonitord en geoptimaliseerd wordt. Hiervoor is een hoop tijd en vooral kennis nodig. Niet alleen over de Google AdWords campagnes, maar ook de website en de landingspagina’s dienen geschikt te zijn voor een succesvolle campagne.

Wanneer je niet in staat bent een campagne goed te monitoren, te optimaliseren en bij te sturen raad ik af een campagne te starten om teleurstellingen en verkeerde investeringen te voorkomen.

Mijn advies: Raadpleeg een Google AdWords specialist voor advies op maat en laat een Google AdWords campagne voor je werken in plaats van tegen je.

Denken jullie dat ondernemers/MKB buiten de branche nog goed in staat zijn een goede winstgevende Google AdWords campagnes te draaien zonder ondersteuning van specialisten?

Over de schrijver
A-side media is gespecialiseerd in maatwerk websites. Wij geloven sterk in SEO en vinden het belangrijk dat elke opgeleverde website voorzien is van sterke SEO teksten. Of we trainen de klant hierin. Naast SEO bieden we SEA services aan. Persoonlijk ben ik erg op cijfers gericht en gebruik verkregen data om advies te geven over de inrichting van, of teksten op een website. Daarbij vind ik het geweldig om elke dag met Google AdWords bezig te zijn. Het is een sport om hoge posities te behalen tegen lage kosten en converterende bezoekers naar de website te trekken zodat een campagne geld oplevert.
Robin Hofman

Door

Robin Hofman

op 27 February 2015

Leuk stuk voor de beginnende of nog oriënterende Adwords gebruiker. Om op jouw stelling in te gaan: Ik denk dat tot op een bepaalde hoogte de mkb'er prima zelf in staat is om een Adwords campagne op te zetten. Wanneer meerdere marketing kanalen ingezet worden of wanneer de budgetten hoger worden (€25,00 + per dag) is het verstandig gebruik te gaan maken van externe expertise.

Daphne Smaling

Door

Daphne Smaling

op 2 March 2015

Hallo Robin, bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk. Toch zijn er ook een hoop details en handigheidjes waarmee je een campagne beter kunt neerzetten, hiervoor dien je je wel goed te verdiepen in de materie. Ook het optimaliseringsproces is iets wat veel efficiënter verloopt wanneer je er meer kennis van hebt. Desalniettemin is het geen hogere wiskunde. Wanneer je je voldoende verdiept in de basis kun je best een kleine campagne opzetten om te testen.

Julia Gigliani-Borst

Door

Julia Gigliani-Borst

op 24 March 2016

Ik heb samen met mijn broer een groot autoverhuurbedrijf in Utrecht (zal ik vast wel niet mogen noemen) en ik weet niet of ik zelf een AdWords campagne op zou willen zetten, omdat ik het biedingsysteem best riskant vind. Maar ik las net wel ergens ergens dat 98% van de Nederlanders Google gebruikt (klonk wat overdreven, maar het staat er echt: https://www.dtg.nl/producten/advertentieservices/googlecampagne.aspx). Dus misschien is het toch wel een goed idee. Wat denk jij, kan ik beter naar een expert gaan en de kat uit de boom kijken met een laag budget, of zelf gewoon wat proberen?

Reactie plaatsen