Winnen in Google 4.0
SEO BoekGratis Download

Page content

9 eigenschappen van uitstekende testimonials

article content

9 eigenschappen van uitstekende testimonials

Testimonials, hoe kom je er aan en aan welke eigenschappen moet een uitstekende testimonial voldoen?

Testimonials zijn (positieve) ervaringen van je klanten die je op je website gebruikt om potentiële kopers ervan te overtuigen dat jouw product goed is. Je kunt je aantal verkopen ontzettend verhogen wanneer je hier op de juiste manier gebruik van maakt. Inmiddels hebben de meeste website eigenaren wel begrepen dat het plaatsen van testimonials conversie verhogend werkt. Het probleem is er bijna nooit het maximale uit deze testimonals gehaald wordt, omdat er niet over nagedacht is. Erg zonde!

Social Proof

Testimonials zorgen voor Social Proof en dat betekent dat er vanuit je andere mensen dan de verkoper (sociaal) een “bewijs” wordt geleverd dat een product of dienst goed is. Het spreekwoord “als er 1 schaap over de dam is volgen de anderen” is hier ook op van toepassing. Des te meer mensen ergens gebruik van maken des te “veiliger” het lijkt en des te lager de drempel ook is om hier in te investeren.

Door testimonials bij je producten te plaatsen bewijs je dat er mensen zijn geweest die dit product hebben aangeschaft en daar vervolgens tevreden mee waren. Zo’n positieve testimonial kan net dat laatste beetje overtuiging voor een klant zijn om te kopen maar kan ook extra informatie bevatten voor een koper waar jij zelf als verkoper niet aan had gedacht.

Social proof wordt overal gebruikt, bijvoorbeeld bij discotheken waar ze, zelfs al is er geen kip binnen, wel eens een rij voor de deur zetten zodat het lijkt alsof er zoveel belangstelling voor die tent is dat mensen ervoor in de rij staan. Ergo: daar moet jij ook zijn!

Aan de hand van de onderstaande 9 eigenschappen ontdek je precies waar jouw testimonials aan moeten voldoen voor de maximale impact.

Één tip vooraf: Gebruik nooit neppe of zelfverzonnen testimonials.

Een uitstekende testiminial is…

1. Specifiek over het product

Zorg er bij je testimonials voor dat ze zo specifiek mogelijk zijn, daar worden ze namelijk veel krachtiger en meer “tastbaar” van. Wanneer je bijvoorbeeld een dieetprogramma verkoopt dan heeft het minder impact als iemand zegt:

“Met dit programma ben ik veel afgevallen en voel ik me beter”

Dan wanneer iemand zegt:

“Met dit programma verloor ik 8,5 kilo in slechts 14 dagen tijd en heb ik nu weer genoeg energie om lekker in het park te gaan wandelen!”

Je wilt eigenlijk dat je testimonials iets over een specifiek onderdeel van jouw dienstverlening zeggen. We noemen dit ook wel ‘conjunction fallacy‘. Hier zie bijvoorbeeld enkele testimonials van onze klanten over de Conversie voordelen van ons Phoenix Website systeem:

specifieke-testimonials

Bonus tip: We hebben hier 3 testimonials naast elkaar geplaatst. Dat werkt beter dan 1 losse testimonial. We noemen dit het ‘cheerleader effect’

2. Visueel

Als je al niet met video testimonials werkt, zorg er dan in ieder geval voor dat je een foto laat zien van de persoon die de testimonial heeft ingezonden, uiteraard met zijn of haar goedkeuring. Het feit dat de persoon niet bang is om zijn gezicht te verbinden aan de uitspraak over jouw product, zet de testimonial extra kracht bij.

3. Op de juiste plaats en tijd geplaatst

Ik zie het zo vaak dat webmasters een aparte pagina hebben gemaakt voor al hun testimonials. Ik word daar heel erg ongelukkig van. Testimonials wil je namelijk laten zien op die plaatsen en tijdstippen op jouw website waar ze relevant zijn en conversie-verhogend kunnen werken. Plaats daarom je beste testimonials op de salespage, op je opt-in pagina of in je webshop. Natuurlijk kan een pagina met testimonials op je website de bezoeker meer vertrouwen geven in datgene wat je te bieden hebt, maar op het moment dat bezoekers op een testimonialpagina zitten, zitten ze niet op jouw verkooppagina of inschrijfpagina.

Het liefst smeed je het ijzer als het heet is.

4. Door jouw doelgroep geschreven

Stel dat je een dienst op maat wilt aanschaffen op een website en je ziet alleen maar testimonials van CEO’s van hele grote bedrijven met gigantische budgetten, wat gaat er dan in je hoofd om? Waarschijnlijk concludeer je dat dit niet iets voor jou is, omdat je je niet kunt identificeren met de personen achter die testimonials. Tenzij je zelf een bigshot CEO bent natuurlijk 😉

Je wilt daarom werken met testimonials van personen die de kern van jouw doelgroep uitmaken en dat ook uitstralen in hun foto en in hun taalgebruik. Mocht je doelgroep uit meerdere verschillende segmenten (of persona’s) bestaan, zorg dan dat je bijvoorbeeld één testimonial per segment plaatst, zodat het merendeel van je doelgroep zich aangesproken kan voelen. Probeer echter niet met één testimonial iedereen zich aangesproken te laten voelen.

Herkenbare verhalen van klanten

5. Transparant

Het vermelden van het bedrijf, website en volledige naam van de persoon achter de testimonial, zorgt voor meer transparantie wat leidt tot vertrouwen.

6. Getest

Blijf altijd testen welke testimonials beter werken. Om wat voor een reden dan ook kan het zijn dat een bepaalde testimonial op jouw salespage conversieverlagend werkt. Die reden kun je vaak zelf niet bedenken. Splittest daarom verschillende testimonials tegen elkaar en kijk welke de hoogste conversie opleveren.

7. Zo eenvoudig mogelijk

Einstein zei ooit:

De dingen zouden zo eenvoudig als mogelijk moeten zijn. Maar niet nog eenvoudiger.

Hetzelfde geldt voor testimonials. Houd ze eenvoudig mogelijk, maar niet nog eenvoudiger.

8. De juiste hoeveelheid

Ik heb het wel eens gezien hoor. Letterlijk honderden testimonials, de ene nog nietszeggender dan de andere, onder elkaar. Alsof de persoon achter het product zegt: “Hier, heb je een bak vol met troep, kijk zelf maar of er iets tussen zit waar je iets mee kunt”. Meer testimonials is niet per definitie beter. Gebruik liever de 6 testimonials die het meeste van deze eigenschappen bevatten, dan 20 middelmatige.

9. Aanrader van je beste vriend

Ze zeggen wel eens dat er qua marketing niets zo sterk werkt als een aanrader van één van je beste vrienden. Ik geloof daar sterk in. Aanraders van vrienden wat betreft films, boeken of producten neem ik hartstikke serieus en volg ik met grote waarschijnlijkheid op. Hoe dichter de testimonial dan ook in de buurt komt bij een ‘aanrader van je beste vriend‘, hoe sterker deze is.

Hoe kom je aan testimonials? Crunch ze!

Nog één ding…

Bedankjes zijn geen testimonials. Een bedankje is een bedankje en een testimonial is een testimonial. Net zoals een rots een tamelijk groot stuk steen is en het postmodernisme een tamelijk lastig te definiëren stroming uit de 20e eeuw is.

Oefen met deze voorbeelden!

Hieronder staan drie afbeeldingen van testimonials die ik online gevonden heb en om een bepaalde reden, die ik niet meteen zal verklappen, interessant vind om met jou te behandelen.testimonial universiteit utrecht

testimonial eva

werken bij de uva

Breng je nieuw verworven kennis over testimonials meteen in de praktijk door hieronder een reactie achter te laten met wat jou opvalt aan deze drie testimonials.

Zijn ze goed, of slecht? Waarom?

Ik spreek je via de comments!

Comment Section

15 reacties op “9 eigenschappen van uitstekende testimonials


Door Robert Mares op 5 december 2014

Hoi Seph,
Mooi lijstje van tips. Ga mijn testimonials en de plek waar ze staan ook weer eens bekijken! Heb daar ook nog wat aan te passen 😉
Het klopt helemaal dat je zegt dat er wel een foto en naam bij moet staan. Een Amerikaanse blogster schreef hierover: “een testimonial zonder foto is als sex zonder klaarkomen!”
Dat zegt genoeg over het belang van de foto 😉 merk ik in gesprekken met mijn klanten.
Groet,
Robert


Door Seph Fontane Pennock op 19 december 2014

Mooie vergelijking Robert 😉 Kan ik me helemaal in vinden.

Succes met de implementatie!


Door Ronald van Domburg op 8 december 2014

Mooie tips. Wat me opvalt aan de testimonials:
Testimonial 1: erg vaag en algemeen: ‘ik heb veel geleerd…’ Spreekt me nit direct aan en kan ik me niet mee verbinden
Testimonial 2: leuke testimonial en maakt meteen nieuwsgierig: wat is dat voor tip over dat eitje voor het slapen gaan. Daar wil ik meer van weten…
Testimonial 3: vreselijk. alleen maar algemene dooddoeners, zonder enige emotie of gevoel. Bij elkaar geharkt door een afdeling communicatie of zo


Door Seph Fontane Pennock op 19 december 2014

Mooie observaties Ronald. Kan ik me wel in vinden.

Bij de tweede testimonials is nieuwsgierigheid inderdaad het sleutelwoord. Het ingaan op één specifieke techniek die nog niet uitgelegd wordt werkt erg aanlokkend!


Door Lex op 9 december 2014

Hi Seph,

Ik was mij ervan bewust maar door jouw post ga ik direct met mijn testimonials aan de slag.
Het is mij alleen niet geheel duidelijk of het beter is om direct een backlink te plaatsen. Moet de website dan gerelateerd zijn of is dat geen probleem? Het is toch zo als een backlink van een website met een hoge pagerank dit waarde brengt voor mijn website?

Ben benieuwd naar jouw mening.

Thnx
Lex


Door Seph Fontane Pennock op 19 december 2014

Ha Lex,

Je bedoelt het plaatsen van een backlink naar de website van de persoon achter de testimonial neem ik aan? In lang niet elk geval zal je klant een website hebben natuurlijk, maar als het waarde toevoegt om de website of business van die persoon te vernoemen, omdat hij of zij bijvoorbeeld een autoriteitsstatus heeft, dan kan dat de testimonial extra kracht bijzetten.


Door Roy op 11 december 2014

Bedankt voor dit waardevolle artikel!
Ik vroeg me af hoe je dan het beste deze testimonials kunt plaatsten in de webshop? We zijn namelijk op dit moment bezig met het lanceren can onze webshop met dameskleding en hebben inmiddels iets van 860 recensies op facebook met gemiddeld een 4,6 sterren. Moet ik deze mensen opnieuw vragen om een testimonial of kan je deze ook gewoon gebruiken? En hoe zou jij dit doen dan? Bedankt.
Mvg,
Roy


Door Seph Fontane Pennock op 19 december 2014

Bedankt voor het achterlaten van je vraag Roy.

Voor webshops gaan dezelfde regels op. Plaats ze waar ze relevant zijn, waar ze de bezoeker over de streep kunnen trekken.

Zodra je van plan bent om een testimonial te gaan plaatsen, is het wel zo netjes om van tevoren nog eens aan de betreffende persoon toestemming te vragen. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat diegene daar niet mee akkoord gaat. Mensen vinden het vaak best leuk om hun testimonial op een website of webshop te hebben 🙂

Kies de 10 beste van de 860 recencies uit zou ik zeggen 😉

Succes!


Door Maarten op 22 december 2014

Hallo Seph,
in mijn beleving als een cliënt aan geeft met welke methode ze welke stappen heeft gezet en dat ze “van dood willen nu weer meer uit het leven wil halen” (http://bewust-zijn.nl/meniere-en-tinnitus/) en je zo dus haar groei kan meemaken, dan geeft dat toch een soort inzicht hoe ik werk.
Aan de andere kan kan ik van een incest slachtoffer niet vragen naast haar testimonia een foto van haar gezicht te plaatsen (denk niet dat ze daar blij van word).
Ik heb wat dat betreft mogelijk niet de meest makkelijke ‘gevallen’.
Toch ga ik dankzij dit artikel wel een aantal berichten ruimen.

Als je dan geen speciale categorie er voor maakt, raad je dan aan om de testimonia passend bij de werkmethode te plaatsen?
Dank voor je artikel, maar blijf toch met vragen zitten ……..


Door Seph Fontane Pennock op 12 januari 2015

Het leven zou niet meer leuk zijn als we alle antwoorden zouden hebben, toch Maarten? 😉

In jouw geval klopt het dat je misschien een wat grotere uitdaging hebt met de testimonials. Je zou kunnen kijken welke andere vormen van sociale bewijskracht je makkelijker kunt toepassen, zoals het vernoemen van het aantal mensen dat je al geholpen hebt en waarmee.
Succes!


Door Loraine op 16 januari 2015

Goed artikel! Ik ben het sowieso helemaal eens met punt 3. Testimonials op een aparte pagina plaatsen heeft geen zin. Wij zien dit soms bij onze klanten in Google Analytics. Hun pagina met testimonials trekt bijna geen verkeer. We zijn voor hen dus bezig om de beoordelingen op andere plaatsen weer te geven. Goed om ook hier te lezen dat jij ook zo denkt over de weergave van testimonials!


Door Seph Fontane Pennock op 16 januari 2015

Jazeker Loraine – wie dat ooit bedacht heeft!

Het is typisch een geval van denken uit jezelf i.p.v. vanuit je bezoeker. Die denkfout is de basis van alle verkeerde beslissingen die gemaakt worden bij het opzetten van websites.

Succes en bedankt voor je reactie,

Seph


Door Pat op 29 januari 2015

Dank voor dit heldere en duidelijke verhaal!



Door Jurriaan op 28 juni 2016

Hoi Seph.

Leuke vlog. Simpel, huiselijk, niet over de top profi waardoor ik bleef kijken. Als het maken van een blog echt zo eenvoudig is dan heb ik bij deze een nieuwe uitdaging.
En wat betreft het onderwerp van je vlog, precies wat ik zocht. Ik ga nu de vragen opschrijven en naar mijn klanten sturen.

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website