Pinterest zet extra in op e-commerce met vier nieuwe functies
20 juli 2022 
in Nieuws
3 min. leestijd

Pinterest zet extra in op e-commerce met vier nieuwe functies

Pinterest introduceert vier nieuwe functies waarmee retailers hun winkels kunnen promoten:

  • Product Tagging in Pins
  • Video Catalogus
  • Shop Tab in bedrijfsprofielen
  • API voor Shopping

Pinterest product tagging

Product Tagging in Pins

Met Product Tagging kunnen merchants hun pins shoppable maken. Pinterest gebruikers kunnen op deze manier naadloos op een Pin klikken en een aankoop doen binnen de app. Uit tests blijkt dat gebruikers 70% sneller geneigd zijn iets te kopen wanneer producten zijn getagd in een Pin die een scène laat zien ten opzichte van losstaande Pins met productfoto’s.

Video Catalogus

Videoadvertenties verhogen de click-through-rate met 158%, verlagen de kosten per klik met 42% en verlagen de kosten per acquisitie met 58% vergeleken met statische afbeeldingen, zo blijkt uit de eerste testresultaten van deze nieuwe functie. Met video-advertenties kunnen verkopers verschillende kanten van hun producten laten zien om de conversie te verhogen.

Pinterest Shop tab

Shop Tab in bedrijfsprofielen

Verkopers krijgen de mogelijkheid om een duidelijke Shop-knop toe te voegen aan hun bedrijfsprofiel. Pinterest-gebruikers kunnen op deze manier heel gemakkelijk shoppable-producten vinden. Uit de eerste tests van deze functie blijkt dat verkopers ongeveer 30% van hun verkopen behalen via de Shop Tab.

API voor Shopping

Het nieuwe API geeft maakt een preciezer beheer van metadata mogelijk. Het API heeft een nauwkeurigheid van 97%, zo blijkt uit de eerste tests.

Wat Pinterest zegt

In een blog over de nieuwe functies, zegt Pinterest het volgende:

“Het is ons doel om inspiratie om te zetten naar actie. Onze visie voor Shopping, is dat we het mogelijk willen maken om alles te kopen waardoor Pinners geïnspireerd raken op het platform. In 2021 groeide het aantal Pinners dat gebruik maakte van de Shopping-functies op het platform met 215%. Daarbij gebruikt 89% van de Pinners het platform om inspiratie op te doen voor een aankoop.

De nieuwe shopping-functies, zoals het API voor Shopping, helpt merken en retailers om Pinners te bereiken in de eerste fase van hun shopping journey met de meest up-to-date catalogus data.”

De volledige aankondiging is hier te lezen.

Waarom is dit belangrijk?

Hoewel het een paar jaar later is dan Instagram, krijgen verkopers nu ook op Pinterest nieuwe manieren om shoppers te bereiken. Als je als verkoper op Pinterest zit, is het verstandig om deze functies zo snel mogelijk te gaan gebruiken.

Bron: Search Engine Land

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!